actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2014, 16:55
Julie P*oost Julie P*oost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 35
Maandelijks meer dan 100.000 leefloners in 2014

Maandelijks meer dan 100.000 leefloners in 2014


Het aantal leefloners in ons land blijft stijgen. Dit jaar zijn dat er gemiddeld 103.200 per maand, vorig jaar waren het er net geen 99.000 per maand. Dat blijkt uit cijfers van de programmatorische federale overheidsdienst (POD) Maatschappelijke Integratie.

Met 5,6 procent is de stijging het duidelijkst in de categorie tussen 18 en 25 jaar. De categorie maakt overigens 30,8 procent uit van het totaal aantal leefloners. De toename is ook groter in de vijf grote steden: Gent, Antwerpen, Brussel, Charleroi en Luik.

Onder meer de slechte economische conjunctuur ligt aan de basis van de stijging. "De OCMW's worden geconfronteerd met een steeds groter wordende uitdaging: jongeren een nieuwe kans geven voor de arbeidsmarkt", zegt Julien Van Geertsom, voorzitter van de POD Maatschappelijke Integratie.

Het aantal personen dat voor financiële hulp in aanmerking kwam, nam in 2013 af met 19,5 procent, van 26.726 in 2012 tot 21.515. Binnen deze groep bestaan er wel grote verschillen. Zo is het aantal vreemdelingen dat niet ingeschreven is in het bevolkingsregister afgenomen met 14,5 procent, terwijl asielzoekers die in aanmerking komen voor een financiële steun afnamen met 50 procent.

Bron: De Morgen
Datum: 7 november 2014
Link:http://www.demorgen.be/binnenland/m...-2014-a2114771/

Eigen mening:
Ik vind dit hallucinante cijfers. Dat er gemiddeld 103.200 mensen een leefloon nodig hebben, kan ik niet bevatten. Dat er steeds meer mensen dit aanvragen staat dwars tegenover de besparingen die doorgevoerd zullen worden in de sociale sector.
Eén van de grote problemen is de werkloosheid bij jongeren, zij zijn ook de grootste groep leefloners, dit zal niet veranderen als de regering niet meer jobs gaat creëren. Ik vrees ook dat armoede steeds groter zal worden met het beleid dat nu gevoerd wordt. In het artikel staat dat er meer mensen zijn die een leefloon aan vragen, dit jaar dan vorig jaar. Dit is dus duidelijk niet het juiste moment om te beginnen 'snoeien' in de sociale sector. Ik vind dat iedereen recht heeft op een waardig leven en dat betekent dat mensen niet in armoede zouden moeten leven. De regering moet zijn volk beschermen en dit doen ze op dit moment, volgens mij, niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.