actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th April 2008, 11:20
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
Lek in chip stelt paspoort bloot aan terroristen

Onderzoekers van de Universiteit van Nijmegen hebben de geheugenchip gekraakt die in de nieuwe generatie 'zwaar beveiligde' Belgische paspoorten zit verwerkt. De informatie is niet afleesbaar, maar van de chip in de nieuwe paspoorten is wel tot op 25 centimeter afstand de aanwezigheid waarneembaar.


De wetenschappers beweren ook dat ze kunnen waarnemen van welk land uit de Europese Unie het paspoort afkomstig is. De chip die er juist voor gemaakt is om draadloos afleesbaar te zijn, zendt signalen uit als er contact mee wordt gezocht, ook als dat gebeurt door ‘verkeerde’ apparatuur.

Paspoortbom
De onderzoekers menen dat de 'lekken' heel wat risico's kunnen inhouden. Zo zouden terroristen een paspoortbom kunnen ontwikkelen, een explosief dat pas afgaat als een paspoort uit een welbepaald land passeert.

Buitenlandse Zaken zegt dat er geen reden is tot paniek. "Het paspoort is meer dan de chip alleen", betoogt het ministerie.

(Bron: NRC Handelsblad, DS)


9 april 2008
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th April 2008, 12:13
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Ik ben dit verlof weer naar Engeland geweest zoals velen wel weten. Ik heb sinds een paar maanden een nieuw paspoort. Ik moet hier in België door twee paspoortcontroles (Brits en Belgisch), geen van beide maken gebruik van de chip. Ze kijken naar naam en typen dit in in hun computer (dit is enkel de Britten die dit doen) denk ik. In ieder geval kijken ze niet naar de chip.
Bij het terugkomen is het altijd Franse paspoortcontrole, ik merkte dit keer dat hij met zijn hand over het boveste deel van mijn paspoort ging. Ik vind dit raar en voelde zelf en daar staat een nummer ofzo.
Ze hebben dus wel gelijk dat een paspoort meer is dan enkel een chip.
Al vind ik het niet leuk dat er kans is dat er binnekort mensen aan de gegevens op de chip kunnen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.