actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd November 2012, 18:49
g*rd.janssens's Avatar
g*rd.janssens g*rd.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 97
Het boek is dood! Leve het e-boek?

Al uw lievelingsboeken meenemen op vakantie? Het kan dankzij de e-reader ook zonder die 20 extra valiezen. Is de introductie van deze nieuwe media dan een bedreiging voor het klassieke boek? Of zorgt deze moderne variant voor een opleving van de dalende boekenverkoop?

De Boekenbeurs zet alvast weer zwaar in op alles wat met een “e” of een “i” begint. “In Vlaanderen is de verkoop van digitale boeken nog niet zo groot, maar we proberen de trend voor te zijn”, aldus Jef Maes van boek.be. In het zogenoemde “e-paviljoen” worden de nieuwste snufjes in het digitale boekenlandschap gedemonstreerd. “Sommige van die applicaties zijn al commercieel verkrijgbaar, andere zijn nog volop in ontwikkeling.” Het gaat dan bijvoorbeeld over een salontafel waarmee je digitaal door boeken kunt gaan bladeren.

Ondanks al die leuke, nieuwe snufjes lijken die nieuwe media volgens de verkoopcijfers nog geen bedreiging voor het klassieke boek. Van alle Nederlandstalige boeken die verkocht zijn in de eerste helft van 2012, was slechts 0,6 procent een digitaal exemplaar. “De verkoop is wel in opmars”, aldus Maes. “We zien jaar na jaar een stijging van 50 tot 100 procent.” Zelfs in de Verenigde Staten, waar ze over het algemeen iets vlugger zijn wat nieuwe media betreft, bedraagt de digitale boekenverkoop slechts 20 procent. “Maar dat aantal zal natuurlijk jaar na jaar blijven stijgen.”

Hoewel de verkoop tegenwoordig nog wat achter blijft, geven uitgevers tegenwoordig wel al zo goed als alle fictie ook digitaal uit. “Voor non-fictie is dat veel minder het geval, maar dat heeft vooral met de illustraties te maken.” Op een paar uitzonderingen na hebben de meeste e-readers een zwartwitscherm, wat ze dus per definitie minder geschikt maakt voor illustraties.

Het einde van het klassieke boek is dus nog niet in zicht. De eeuwenoude mediavorm heeft voorlopig weinig te vrezen van de nieuwe media. In eerste instantie lijken beide mediavormen het zelfs prima met elkaar te kunnen vinden. Wat bijvoorbeeld schoolboeken betreft worden tablets steeds vaker als aanvulling gebruikt voor het gewone handboek.


Bron: deredactie.be
Vrijdag, 2 november 2012

Bespreking: Zelf ben ik enorme voorstander van technologische vooruitgang; alles is kleiner, handiger mee te nemen en zelfs beter voor de ogen (mits hogere kwaliteit en resolutie).
Dat het "gewone boek" voor eeuwig naar de kelders of zolders verbannen zal worden, daar ben ik het niet echt mee eens. Boeken blijven hun waarde behouden, al is het maar sentimentele waarde. Zelfs iemand die niet graag boeken leest zal wel minstens één boek hebben die hij/zij de moeite vindt en gewoon op papier wilt behouden.
Laten we in ieder geval de (r)evolutie omarmen en genieten van digitale boeken, maar niet vergeten dat er nog genoeg parels te vinden zijn onder de paperbacks.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd November 2012, 10:25
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Testelt
Posts: 83
Reken mij gerust bij de 'sentimentele' lezers. Er gaat niets boven het vastpakken van een écht boek. De bladeren waar je kan aan zien en voelen dat het boek al verschillende keren gelezen werd... Ik ben dan ook iemand die een goed boek absoluut in het bezit wil hebben. Met als gevolg een uitpuilende boekenkast :-)
Maar ik ben me er ook van bewust dat de technologie niet stilstaat. Ik stel me er wel vragen bij. Een poos geleden las ik een e-book. Of beter gezegd: deed ik een poging. Na een half uurtje had ik het gehad, mijn ogen traanden en ik had hoofdpijn. Iets wat me bij het lezen van een 'gewoon' boek nog nooit overkomen is. Ik vraag me dan ook af of het wel gezond is om uren op een schermpje te kijken? Akkoord, mensen die gaan werken zitten ook uren voor een computerscherm. Maar geconcentreerd lezen en naar je computer kijken voor het werk lijkt me nog net iets anders...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd November 2012, 10:53
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
Dat de technologie niet stilstaat en er alsmaar meer vooruitgang geboekt wordt kan ik alleen maar toejuichen. Alles is, zoals Gerd zegt, handiger om mee te nemen.

Maar persoonlijk heb ik een boek liever echt in de hand. Ik hou ervan boeken te lezen uit de bibliotheek waaraan je kan zien dat ze al honderden keren gelezen zijn. Of een nieuw boek uit de winkel, het papier dat nog wat ruw is en het ruikt naar 'nieuw'. Zalig gewoon!

Ik zeg absoluut geen nee tegen de technologische vooruitgang, maar ik zeg zeker geen nee tegen papieren boeken!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.