actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th March 2017, 06:50
Jolien v*n Beylen Jolien v*n Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 86
We nemen het liefst de auto, ook voor korte afstanden Vandaag om 05:00 door Tom Le Ba

De auto wint nog altijd terrein, alle campagnes en smeekbedes ten spijt. ‘Iedereen klaagt over de files, maar we gaan er met z’n allen vrolijk in staan.’

Zeshonderd meter: voor zo’n afstand kunnen we het nog opbrengen om op de fiets te springen of te voet te gaan. Maar voor langere afstanden *nemen we hoofdzakelijk de auto.*Dat blijkt uit het *recentste *Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen. Dat brengt – via een bevraging bij 1.600 Vlamingen – in kaart hoe vaak we fietsen, wandelen, met de trein of bus gaan, en hoe vaak we voor de wagen kiezen.*

Het levert geen opbeurend beeld op. De auto is de onbetwiste koning en vergroot nog zijn *voorsprong op alle andere vervoersmiddelen: 53 procent van al onze verplaatsingen doen we met de wagen. In 2008 was dat nog 47 procent. De fiets boert zelfs achteruit: van 14 naar 11,3 procent. Ook te voet gaan doen we nu minder dan toen.

King of the road
‘Het is schokkend om zwart op wit te zien dat we zelfs voor een paar honderd meter de auto nemen’, zegt verkeerspsycholoog *Gerard Tertoolen. ‘Maar zo is het nu eenmaal: we zijn verslaafd. De combinatie van privacy en gemak, het feit dat je je king of the road kan voelen in je auto, en *dat het helemaal niet zo duur is om je met de auto te verplaatsen: door al die zaken kiezen we bijna altijd voor de auto.’

‘De cijfers zijn niet om vrolijk van te worden’, zegt ook Koen Peeters van het Vlaamse departement Mobiliteit, de opdracht*gever van de studie. ‘Het is duidelijk dat de kentering naar duurzamere vormen van mobiliteit nog niet is ingezet.’
Hij ziet één lichtpunt: in ons woon-werkverkeer valt de auto lichtjes terug.*

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) denkt aan een kilometerheffing om auto’s van de weg te halen.*
‘Dat kan helpen’, zegt Tertoolen. ‘Je moet ook blijven campagnes opzetten. Want hoe deprimerend de cijfers ook zijn, je kunt wel degelijk een deel van de bevolking overhalen om de auto aan de kant te laten.'

Schoolpoort

Uit de studie blijkt nog dat in een kwart van de gevallen (27,8 procent) *een kind met de auto naar school wordt gebracht. Dat is een stijging met 2 *procent tegenover tien jaar geleden. Daarmee heeft de auto bijna de fiets (28,5 procent) ingehaald als vaakst gebruikte vervoersmiddel aan de schoolpoort.*

Datum:8/3/2017
Bron: De standaard

Eigen mening:

Dit is een beetje dubbel. Langs de ene kant begrijp ik dat we met zen allen minder met de auto zullen moeten rijden om iets aan de files, maar nog belangrijker om iets aan het milieu te doen. Langs de andere kant moet ik toegeven dat ik zelf ook snel voor de wagen kies. Ik woon wel afgelegen, wat daar natuurlijk ook mee te maken heeft.
Ik begrijp eigenlijk wel waarom ouders ervoor kiezen om hun kind met de auto naar school te doen. Het is sneller, in de winter is het niet zo koud en ik denk dat veel ouders nadien ook doorrijden naar hun werk.
Een kilometerheffing zal er waarschijnlijk voor zorgen dat er meer mensen kiezen voor alternatieve vervoersmiddelen. Dat zou een goede zaak zijn voor het aanpakken van de files. Ik denk echter wel dat er verplaatsingen zijn die we gaan blijven maken met de wagen. Als je bijvoorbeeld veel boodschappen moet doen is het niet zo evident om met de fiets naar de winkel te gaan. De elektrische wagen lijkt mij dan een goede oplossing om zich te verplaatsen. De files gaan we er niet mee aanpakken, maar dan is het in ieder geval al beter voor het milieu.

Laatst aangepast door Jolien v*n Beylen : 7th March 2017 om 07:05.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.