actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th October 2013, 22:36
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
'Begroting 2014 zo goed als klaar'

Het kernkabinet is zo goed als klaar met de begroting voor volgend jaar. Met een reeks pijnloze maatregelen wil de regering het voorziene begrotingsgat van 359 miljoen euro vullen. Dat meldt VRT-radio.
De krijtlijnen van de budgettaire oefening liggen al even vast. De federale regering moest volgens het monitoringcomité op zoek naar 359 miljoen euro om de begroting op koers te houden. Daar kwam nog 80 miljoen euro bij als gevolg van het akkoord over het eenheidsstatuut voor arbeiders en bedienden.

De regering vindt het geld vooral met een reeks pijnloze maatregelen, vernam VRT. Omdat volgend jaar een verkiezingsjaar is, zal er 100 miljoen euro minder worden uitgegeven. De indexverhoging valt een maand later, wat 80 miljoen euro opbrengt. Daarnaast rekent de regering op 30 miljoen extra inkomsten via BNP Paribas.

De afbouw van de subsidies voor biobrandstoffen is de belangrijkste maatregel en moet 120 miljoen euro opbrengen. De accijnssubsidie wordt de komende vijftien maanden vanaf december met de helft teruggedraaid, zegt minister van Financiën Koen Geens (CD&V). 'Dat brengt in 2014 118 miljoen euro op.'

Geens denkt dat de maatregel niet voelbaar zal zijn aan de pomp. 'Er kan immers veel buitenlandse biocarburanten worden aangevoerd.'

Relance

Over de geplande relancemaatregeln voor het aanzwengelen van de economie is er nog discussie. Zaterdag en eventueel zondagavond zitten de topministers van de regering-Di Rupo opnieuw rond de tafel.

Een relancevoorstel van vicepremier Johan Vande Lanotte (SP.A), dat samen met staatssecretaris voor Energie Melchior Wathelet (CDH) werd uitgewerkt, om de btw op elektriciteit te verlagen van 21 naar 6 procent, kan op steun van de liberalen rekenen, voor zover het niet voor gas opgaat.

‘Als we gas viseren, subsidiëren we landen als Qatar of Saoedi-Arabië. Door elektriciteit daarentegen te viseren, steunen we energie die in België wordt geproduceerd, verhogen we de koopkracht van de gezinnen en heeft dat invloed op de index’, legt MR-vicepremier Didier Reynders uit.

Bij CD&V klonk minder applaus voor het voorstel. ‘Ik geloof persoonlijk niet in terugverdieneffecten. Dat is een truc van paars die we nadien dubbel en dik hebben moeten terugbetalen’, reageert vicepremier Pieter De Crem.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131004_00774412
DS 4 oktober 2013

Mijn mening:
In vind het persoonlijk al te vroeg om de subsidies voor biobrandstoffen af te schaffen. Het mag dan wel een besparing zijn voor de regering, maar het zal wel opnieuw gevolgen hebben voor de natuur. Als het puntje bij paaltje komt zien we nog altijd dat economie boven ecologie staat en dit vind ik persoonlijk wel jammer. Verder vind ik ook dat de ministers zich eens minder moeten bezighouden met de komende verkiezingen. Vaak leidt dit tot loze beloftes, om toch maar een paar stemmen te ronselen.

Laatst aangepast door Evelien.Verlinden : 4th October 2013 om 22:43.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th October 2013, 15:38
silke.wouters silke.wouters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Lichtaart
Posts: 60
Ik vind het persoonlijk niet slecht dat men deze subsidies wil afschaffen. De overheid heeft de voorbije jaren veel inspanningen gedaan om het leven milieuvriendelijker te maken, maar als ze dit voor alles blijven doen zullen de kosten blijven oplopen en gaat dit ten koste van de economie. Ik denk dat de verantwoordelijkheid voor een milieuvriendelijk leven ook voor een groot deel bij de mensen zelf ligt. Die zelf moeten kiezen voor biobrandstof of zelf moeten kiezen om minder te verbruiken.
De discussie tussen economie en ecologie is een moeilijke, maar ik denk door de verantwoordelijkheid voor een deel bij de bevolking te leggen dat er een beter evenwicht kan komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.