actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2017, 06:43
Cédric V*rtommen Cédric V*rtommen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 73
Pleegzorg straks mogelijk tot 25 jaar

De Vlaamse meerderheidspartijen hebben een akkoord bereikt om de pleegzorg te verlengen tot 25 jaar. ‘Zo vermijden we dat net de kwetsbaarsten eerst op straat moeten worden gezet.’

Pleegzorg niet meer stoppen bij 18 jaar, maar pas wanneer de jongere 25 is. Dat is een van de speerpunten in het voorstel van decreet dat de drie meerderheidspartijen in het Vlaams Parlement samen indienen. Ze hopen dat het nog voor het kerstreces wordt goedgekeurd.

De gemiddelde leeftijd waarop Vlaamse jongeren hun ouderlijke huis verlaten, is de jongste decennia gestegen tot 25 jaar. Ook in de jeugdhulp worden stappen gezet om de begeleiding, via modules, tot de leeftijd van 25 te verlengen. Het leek de Vlaamse Parlementsleden Katrien Schryvers (CD&V), Lorin Parys (N-VA) en Martine Taelman (Open VLD) niet meer dan logisch om ook de maximumleeftijd voor jonge pleeggasten te verhogen. ‘Het stuit tegen de borst dat juist de kwetsbaarsten eerst op straat zouden moeten worden gezet’, zegt Parys. ‘Vandaar deze wijziging.’

Studietoelage
In het geval pleegzorg tot die leeftijd wordt verlengd – altijd een beslissing van de rechter – worden pleegouders straks ook verantwoordelijk voor de periode waarin pleegjongeren eventueel hogere studies aanvatten. Dat was vroeger veeleer een rem op de verhoging van de leeftijd.

‘De pleegzorgvergoeding voor pleegouders volstaat inderdaad niet om de kosten van hoger onderwijs te dragen’, zegt Katrien Schryvers. ‘Maar met het pleegzorgdecreet dat in 2014 van kracht werd, zijn we daar al aan tegemoetgekomen. Sindsdien hebben pleegkinderen altijd recht op een studietoelage.’

In het nieuwe voorstel krijgen jeugdrechters opnieuw de mogelijkheid om kinderen meteen tot hun 13de jaar in een pleeggezin te plaatsen. Dat was vroeger mogelijk, maar werd in 2014 tenietgedaan. Vanaf toen moest er om de drie jaar een nieuwe rechterlijke beslissing volgen. Maar uit hoorzittingen is gebleken dat het toch beter is om kinderen die niet op korte termijn terug naar hun ouders kunnen, meteen duidelijkheid te geven. ‘Er valt dan een hoop stress weg’, zegt Parys. Boven 13 jaar blijft de regel van drie jaar sowieso gelden.

Tot slot zullen straks ook meerdere gezinnen tegelijk de pleegzorg van een pleegkind of -gast kunnen delen. Handig in het geval een oorspronkelijk pleeggezin een echtscheiding doormaakt. En ook handig bij pleegkinderen met een zware zorgvraag, waarbij een tweede pleeggezin de zorg af en toe in het weekend of vakanties zou kunnen overnemen.

Bron: De Standaard
Datum: 9/11/2017
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171108_03176746

Eigen mening:
Ik denk dat er in het artikel heel veel duidelijk wordt gemaakt. De zorg die deze kinderen nodig hebben is niet te onderschatten. Ik kom het zelf niet tegen in mijn omgeving, maar ik kan me goed inbeelden dat dit voor sommige kinderen van onschatbare waarde is. Daarom lijkt het mij ook niet meer dan normaal dat kinderen nog tot 25 jaar bij de pleegzorg kunnen blijven. Denk zelf maar eens terug aan de moment waarop we 18 zijn geworden. Was je dan al klaar om alleen, met minder zorg en hulp, de wijde wereld in te trekken? Jongeren ondergaan de puberteit, de verandering naar hoger onderwijs en sociale noden, dat ze houvast nodig hebben. Iemand, of een gezin, waar ze steun vinden en die hen helpen in hun zoektocht. Ze hebben al wat meegemaakt, ze willen alleen niet dat de emotionele hoop groter wordt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.