actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2014, 06:13
Elien.S*mers Elien.S*mers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Wommelgem
Posts: 93
Woonbonus kost Vlaming tot 170 euro per maand

Woonbonus kost Vlaming tot 170 euro per maand

Vandaag om 05:00

Het niet-indexeren van de woonbonus maakt het nieuwe systeem nog minder voordelig dan tot nu toe werd aangenomen. Een doorsnee-koppel verliest door het nieuwe Vlaamse woonbonussysteem over de looptijd van hun hypothecaire lening 40.000 euro fiscaal voordeel. Voor een alleenstaande is dat de helft. Dat blijkt uit berekeningen van ING en De Standaard.

Wie in de toekomst, met de nieuwe woonbonus, leent aan een looptijd van 20 jaar, moet een verlies slikken van 40.000 euro tegenover het oude systeem, of 170 euro per maand. Voor een koppel dat op 30 jaar leent, is dat zelfs 66.000 euro, of 280 euro per maand. Dat is meer dan doorgaans werd aangenomen, omdat geen rekening werd gehouden met de niet-indexatie van de woonbonus. In het oude systeem werd het fiscale voordeel jaarlijks verhoogd met de inflatie. Dat is niet langer het geval.

Ook wie nu al gebruik maakt van het oude woonbonussysteem, boet aan voordeel in, doordat de bedragen niet langer geïndexeerd worden. Een koppel dat op 31 december nog een lening op 20 jaar afsluit onder het oude systeem, misloopt 14.000 euro aan fiscaal voordeel door de niet-indexering, of bijna 60 euro per maand.

Voor een koppel dat dit najaar een huis kocht, en nu bang afwacht op het verkrijgen van de oude woonbonus, hangt dus 25.000 euro in de lucht. Wordt de oude woonbonus mislopen, dan bedraagt het verschil tegenover het huidige systeem 40.000 euro, maar omdat ook wie een oude woonbonus had 14.000 euro inboet, komt het verschil op een slordige 25.000

Bron: De Standaard

Eigen mening: Ik vind het zeer schokkend om te zien hoeveel geld de jonge mensen vandaag zullen mislopen. Dit is niet enkel een nadeel voor de jonge mensen zelf, maar zal ook de armoede inwerken denk ik. Naar mijn mening lijkt het dat wanneer mensen die een lening aangaan, niet enkel langer maar ook meer zullen moeten afbetalen, minder rondkomen. Mensen die het al moeilijk hebben maar toch een huis willen kopen, zullen het nu nog moeilijker krijgen. Dit sluit voor mij de armoedecirkel in. Men spreekt hier over tenslotte veel geld, dat niet iedereen zomaar bezit.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.