actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2014, 12:09
Roxan.b*oeckx Roxan.b*oeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Balen
Posts: 26
Walen voelen zich steeds minder verwant met de Vlamingen

Twee Walen op de drie (66,1 procent) voelen zich eerder anders of heel anders dan de Vlamingen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Waals instituut voor evaluatie, toekomstverwachting en statistiek (IWEPS) waarover de RTBF woensdag berichtte.

Tien jaar geleden gaf nog amper 35 procent aan zich anders te voelen dan hun landgenoten aan de noordelijke kant van de taalgrens.

De nieuwe sociale barometer van Wallonië 2012-2013 van IWEPS behandelde onder andere het identiteitsgevoel van de Waal. Volgens een peiling bij 1.200 personen (met een foutenmarge van 2,76 procent) is 78 procent van de respondenten eerder fier tot heel fier een Waal te zijn. Die trots blijkt een Belgische fierheid niet in de weg te staan, want 79 procent van de Walen geeft tegelijkertijd aan ook gehecht te zijn aan hun land.

Wat duidelijk uit het onderzoek blijkt is dat Walen zich steeds minder verwant voelen met Vlamingen, en steeds meer met hun buren in het zuiden. Zo voelt 'slechts' 54,9 procent van de ondervraagde personen zich eerder anders of heel anders dan de Fransen. IWEPS ziet hierin een dominantie van het taalkundige en culturele aspect, ten koste van het gevoel samen tot een Belgische natie te behoren.

Bron: de Standaard (Belga), 20 november 2014
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141120_01386011

Mijn mening: Ik had niks anders verwacht. We werken elkaar op veel vlakken alleen maar tegen. Ik denk dat wij ons ook niet zo verwant voelen met onze landgenoten aan de andere kant van de taalgrens. Ik denk ook dat de meeste Vlamingen heel fier zijn dat ze Vlaming zijn, het bewijs hiervan zijn het groeiende aantal gele vlaggen met de Vlaamse leeuw op.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.