actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd December 2008, 23:27
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
N-VA duikt onder kiesdrempel

N-VA duikt onder kiesdrempel


BRUSSEL - In een peiling van La Libre Belgique en RTL-TVI flirt de N-VA met de kiesdrempel, LDD is bijna even groot als Open VLD.



Net na de kartelbreuk met CD&V haalde de N-VA nog vlot de kiesdrempel, nu duikt ze er volgens de peiling van La LibreBelgique net onder: 4,8 procent haalt de partij van Bart De Wever nog. En ook de voorzitter zelf moet aan persoonlijke populariteit inboeten. De Wever duikt naar de tiende plaats in de ranking van de populairste politici.

Op één in die ranking staat voor de tweede keer op rij LDD-voorzitter Jean-Marie Dedecker, vóór Yves Leterme, Guy Verhofstadt en Kris Peeters. LDD zelf nadert met 16,5 procent razendsnel op Open VLD, die op 17 procent strandt. In de vorige peiling haalde Dedeckers partij nog 15,4 en Open VLD 18,4 procent.

De peiling werd afgenomen begin december, dus nog voor de regeringscrisis openbarstte en de regering haar ontslag indiende. Daardoor is het niet ondenkbaar dat LDD van de malaise kan profiteren en ondertussen al groter is dan Open VLD. Het is echter de vraag of ook de N-VA van de regeringscrisis zal kunnen profiteren, nu de gemeenschapsdialoog voorgoed begraven lijkt en het communautaire thema, de corebusiness van de partij, volledig ondergesneeuwd is en bij veel partijen in de onderste schuif is beland.

Bij de N-VA zelf maken ze zich geen zorgen. 'De peiling is afgenomen op een slecht moment voor ons, toen Leterme nog op enige goodwill kon rekenen door zijn aanpak van de bankencrisis. Nu zal dat wel anders zijn', klinkt het. 'En het communautaire is onlosmakelijk verbonden met alle dossiers, zoals de begroting of het uitblijvende akkoord over asiel en migratie. En dat de gemeenschapsdialoog stil ligt, is natuurlijk een belangrijk feit waar we ons niet zomaar bij kunnen neerleggen.'

Heeft de N-VA een streefdoel voor de verkiezingen volgend jaar? 'Daar zijn we niet mee bezig, maar wij willen een slagkrachtige fractie.' In het Vlaams parlement heeft de partij momenteel zeven zetels, in de federale Kamer heeft ze er tot nu toe zes, al kan er daar eentje van wegvallen als Jo Vandeurzen opnieuw gewoon kamerlid wordt. Met peilingen rond de kiesdrempel lijkt het echter moeilijk om dat aantal zetels te kunnen behouden.

Bij de andere partijen in de peilingen blijft CD&V de grootste en stijgt ze zelfs een procent tegenover de vorige peiling tot 21,5 procent. SP.A en Vlaams Belang blijven zakken en halen respectievelijk nog 15,8 en 14,8 procent. Groen! blijft stabiel op 7,1 procent.


DS, 23-12-2008 (Tommy Thijs)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th December 2008, 09:42
Dominik_Sebrechts Dominik_Sebrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Oelegem
Posts: 42
N-VA duikt onder kiesdrempel

Ik denk dat het politiek landschap echt versnipperd is. De kiezer weet niet meer waar de partijen voor staan. Ik voel (misschien dankzij NVA) dat de vlaming iets bewuster is geworden van zijn eigen waarde. Deze enquête is inderdaad gebeurd voor de crisis met Leterme. Ik geloof wel dat de NVA de kiesdrempel gaat halen.

Dominik Sebrechts
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th December 2008, 10:06
Jeroen Sueten Jeroen Sueten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 67
Het is nog maar eens 'bewezen' (het is en blijft natuurlijk een peiling) dat je in tijden van crisis het best scoort met populistische uitspraken. Ik heb sterk mijn twijfels dat de goede bedoelingen van de ex-VLD'er wel eens zouden kunnen uitdraaien in een nog grotere crisis. De Decker staat wel hard te roepen vanaf de zijlijn maar hij zal net zoals de rest van alle politieke partijen de keuzen hebben tussen 2 zaken: oppositie of plooien. Een vlaamse politieke partij in België heeft altijd al de keuze gehad tussen 'oui' te zeggen of oppositie voeren. Nu dat N-VA eindelijk eens 'non' zei, zouden ze sterk moeten inboeten bij de volgende verkiezingen. Ik vraag me dan sterk af of die 6 miljoen Vlamingen zich dan graag laten doen? Willen ze dan blijven -vergeef me het woord- gatlikken? Ik dacht dat de overgrote meerderheid bij de vorige verkiezingen gekozen had voor een staatshervorming. De dag van vandaag is die er nog altijd niet. De enige politieke partij die regering voerde en recht in zijn schoenen staat was dan ook N-VA. Ze zijn achter hun standpunt blijven staan en ze hebben goodwill getoond...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.