actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th June 2012, 18:32
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Cool ‘Ouders leren kinderen spijbelen'

‘Ouders leren kinderen spijbelen'


BRUSSEL - Schooldirecteurs trekken aan de alarmbel omdat ouders steeds vaker vóór de schoolvakantie met hun kinderen op reis vertrekken. ‘Zelfs een kind een dagje thuis houden om naar Bobbejaanland te gaan, vindt men tegenwoordig normaal', zegt Erik Bakkers, directeur van basisschool Kadee uit Bree.



‘Omdat ouders steeds vaker hun kinderen weghouden van school, geven ze hen het signaal dat spijbelen geen kwaad kan', zegt Mieke Van Hecke, hoofd van het katholiek onderwijs. De directeurs vragen om het aantal wettelijke afwezigheidsdagen te verminderen. De Vlaamse regering beslist zeer binnenkort over maatregelen die nog eind deze maand van kracht worden. Die zullen ook families treffen die al hebben geboekt. ‘Maar ze wisten dat het niet mocht, op dat vlak verandert er niets', zegt minister Smet.


DS, 06-06-2012
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th June 2012, 12:01
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Dat het niet correct is om je kinderen te laten spijbelen, is een standpunt waar ik me zeker in kan vinden. Maar aan de andere kant lijkt een beetje begrip voor bepaalde situaties me wel aangewezen. Ieder jaar zijn er gezinnen die te vroeg op reis vertrekken. Er zijn ook heel wat mensen die eigenlijk geen reis in het hoogseizoen kunnen betalen. Wanneer zij merken dat zoveel mensen een dagje vroeger vertrekken, lijkt het mij logisch dat ze hen hierin gaan volgen om hun kinderen ook een reis te gunnen. Maar zelfs voor een gezin dat het zich wel kan veroorloven, kan ik wel best begrip opbrengen. Geld uitsparen door je kinderen een nutteloze dag op school te ontnemen? Waarom niet?! Er werd nooit gevolg aan gegeven... tot nu. Dat ze er iets aan gaan doen, vind ik positief. Maar waarom de mensen die al geboekt hebben nog straffen? Pak het ganse probleem in één keer deftig aan naar volgend jaar toe!

De uitspraak dat een dag te vroeg op reis vertrekken aanzet tot spijbelen vind ik echt wel kort door de bocht. Spijbelen is een ernstige problematiek met (meestal) een ernstige oorzaak. Problematisch spijbelgedrag komt zelden voort uit het liever 'chillen' maar eerder uit een problematiek die zeker niet veroorzaakt wordt door ouders die graag wat geld uitsparen door wat vroeger te vertrekken. Dat het jongeren kan aanzetten om eens één of twee daagjes op een schooljaar te spijbelen, daar kan ik wel inkomen. Een positief gevolg is het niet maar echt problematisch kan je dat ook niet noemen... Het zijn gewoon pubers die eens wat rebelleren. Er zijn er genoeg die hun kinderen bij het minste niesje of hoestje thuishouden, volgens mij heeft dat grotere gevolgen dat een dagje school missen om - lekker spannend - in het geniep wat rond te hangen boven de Fish&Chips (daar kan het nu niet niet meer maar het lijkt me een herkenbaar voorbeeld). Uit die rebellie groei je (hopelijk) wel uit maar de gewoonte om je voor het minste ziek te melden, lijkt me eerder een blijvend iets wat de toekomstige loopbaan geen goed zal doen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th June 2012, 00:58
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Ik vind dat je hier niet te licht mag over gaan. Welke boodschap geef je aan deze jongeren? Dat ze het niet zo nauw moeten nemen met voorschriften en afspraken. Er is altijd wel een reden te vinden om thuis te blijven, meestal omdat het gewoon leuker is. Ik vind mezelf allesbehalve de perfecte ouder, maar ik vind het wel mijn taak om mijn kinderen zelfdiscipline bij te brengen. Soms moet een mens even op de tanden kunnen bijten.

Als je kinderen laat spijbelen omdat vakantie op die manier goedkoper wordt, sla dan een keertje de buitenlandse vakantie over en spaar het geld tot volgend jaar of ga gewoon wat minder lang.

Scholen kunnen dit probleem volgens mij eenvoudig oplossen door de rapporten pas op het allerlaatste moment mee te geven. Nu gebeurt dat meestal de avond daarvoor. Voor velen is daarmee de kous af. Misschien is het ook geen slecht idee om - net zoals tijdens de examens - tijdens de laatste schoolweek een doktersattest te eisen. Die stap zetten als je niet ziek bent, is volgens mij toch al een stuk groter dan gauw zelf een afwezigheidsbriefje schrijven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.