actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th April 2010, 13:28
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Reynders aanvaardt opdracht om te bemiddelen

BRUSSEL - De koning heeft MR-voorzitter Didier Reynders aangesteld als bemiddelaar. Reynders heeft de opdacht aanvaard.



Officieel luidt het dat 'de Koning Didier Reynders belast heeft om zich er op zeer korte termijn van te vergewissen dat de voorwaarden vervuld zijn voor het vlug heropstarten van de onderhandelingen inzake institutionele problemen en in het bijzonder Brussel-Halle-Vilvoorde. Reyders heeft deze opdracht aanvaard.

De Franstaligen zenden de laatste dagen signalen dat ze bereid zijn opnieuw te onderhandelen met de bedoeling om snel tot een akkoord te komen. CD&V liet al eerder verstaan dat het nu de tijd is aan de Franstaligen om te tonen dat ze in staat zijn om een communautair akkoord te sluiten.

Het is dan ook niet echt verrassend dat de keuze op een Franstalige valt. De keuze is gevallen op Didier Reynders, voorzitter van de MR, die één politieke fractie vormt met de meest radicale Franstalige partij, het FDF.

Normaal zou de vorst vandaag alleen de sociale partners ontvangen. De uitnodigng van Didier Reynders kwam totaal onverwacht. Donderdagmiddag had premier Yves Leterme het ontslag van zijn regering aangeboden aan de koning, die dit nog in beraad houdt.

Vrijdag ontving de koning de partijvoorzitters Marianne Thyssen (CD&V), Elio Di Rupo (PS), Joëlle Milquet (CDH), Jean-Michel Javaux (Ecolo), Wouter Van Besien (Groen! ) en Caroline Gennez (SP.A).


Datum: 24/10/2010
Bron: De Standaard

Eigen mening:
Ik denk dat Didier Reynders veel van zijn populariteit verloren is sinds het programma "Panorama" een reportage had gemaakt "Het failliet van financiën" met in de hoofdrol: Didier Reynders. Toen zijn er toch een aantal zaken over de belastingen aan het licht gekomen. Ik snap niet waarom iemand die bij vele mensen op de tenen heeft getrapt nu opeens zo'n belangrijke functie krijgt van de koning. Maar we zullen wel zien wat het zal geven. Ik denk eerlijk gezegd niet dat de Franstaligen niet veel verder zullen geraken als de Nederlandstaligen. Niet dat ik een negatieve indruk heb van anderstaligen, helemaal niet. Maar er wordt al zolang over Brussel-Halle-Vilvoorde gediscussieerd en wat heeft het opgebracht? Nog niets. Alleen veel ruzie en nutteloos tijdsverlies.
Langs een kant vind ik het wel goed dat nu de verantwoordelijkheid wordt doorgeschoven naar de Franstaligen, maar langs de andere kant vind ik dat de Belgische politiek veel te gemeen is tegenover de verschillende partijen. Er zou meer samenwerking moeten komen maar er heerst momenteel geen goede sfeer en ik denk dat er binnenkort zelfs spraken zal komen van haat tussen de verschillende politieke partijen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.