actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd April 2010, 12:45
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Arrow Open Vld stapt uit regering

Open Vld stapt uit regering


Open Vld stapt uit de federale regering. Dat maakte Open Vld-voorzitter Alexander De Croo bekend na afloop van het partijbureau. De Croo had er eerder al mee gedreigd uit de regering te stappen als er tegen vandaag geen akkoord zou bereikt worden rond de splitsing van B-H-V. De Vlaamse liberalen voegen dus de daad bij het woord.



"We zeggen het vertrouwen in de regering op", zegt De Croo. "De vooropgestelde timing is niet gerespecteerd en de gemaakte afspraken niet nagekomen. Wij zullen dan ook vragen om de Vlaamse splitsingsvoorstellen zo snel mogelijk op de agenda van de Kamer te zetten. Onze fractieleider Hilde Vautmans heeft daarvoor het initiatief al genomen en wij gaan ervan uit dat alle Vlaamse partijen die voorstellen steunen. Op die manier willen we de druk opvoeren om iedereen op zijn verantwoordelijkheid te wijzen", aldus De Croo.

Wellicht zal premier Yves Leterme (CD&V) later vandaag bij de koning het ontslag van zijn regering aanbieden. Eerdere berichten van de VRT als zou hij al bij de koning zijn, worden ontkend.


Blog DS, 22/04/10 (sps)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd April 2010, 15:23
Catharina.Michiels Catharina.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 63
Zwaard van Damocles

Ik heb net in het nieuws gezien wat er in het artikel hieronder staat vermeld. Gisteren had ik al vernomen dat NVA van plan was om uit de regering te stappen, als de Franstalige partijen inspraak zouden krijgen over de BHV-problemen. Vandaag krijg ik te horen dat Open VLD waarschijnlijk ook uit de regering stapt en het ontslag van de regering zal aanbieden, nu men geen akkoord heeft bereikt tegen de afgesproken deadline, vandaag.

Mijn mening hieromtrent is als volgt. Ondanks de vele Franstaligen die in die regio wonen, vind ik dat BHV een Vlaamse bevoegdheid moet zijn en geen federale. Omdat BHV zowel binnen de grenzen van het Vlaams gewest als de Vlaamse gemeenschap ligt. Behandel BHV niet als een federale bevoegdheid maar een Vlaamse bevoegdheid. Het zal de ingewikkelde zaken, denk ik, heel wat gemakkelijker maken. Je rekent af met Madame Non, Di Rupo en andere Franstalige partijen die moeilijk willen blijven doen en voet bij stuk houden over hun standpunt inzake BHV. Dat wordt hoog tijd.

Het vertrek van de Vlaamse partijen NVA en Open VLD maakt de zaken enkel moeilijker dan ze eigenlijk kunnen zijn. Door het vertrek kan Leterme II vallen en zal Yves Leterme voor een 2e keer falen als premier. Yves Leterme heeft nooit veel sympathie gekregen van mij, omdat ik hem nooit bekwaam heb geacht als premier. Maar toch vind ik het erg voor hem dat zijn regering maar niet wil slagen. Desondanks dat men de BHV problematiek heeft toegewezen aan oud-premier De Haene, zodat Leterme zich er niet al te veel mee moest bezighouden.

Van Rompuy en Verhofstadt waren premiers die ik wel bekwaam achtte. Waarschijnlijk komt dat ook wel omdat België toen niet in dezelfde moeilijkheden verkeerde (BHV, economische crisis,…) als nu. Over De Haene als premier kan ik eigenlijk niets zeggen, toen was ik immers nog te klein om de politiek te begrijpen.

De Haene werd aangesteld om de problematiek omtrent BHV ‘op te lossen’, zo werd deze problematiek af de agenda van de Kamer genomen. Het lijkt echter niet te lukken, want de BHV blijft als het zwaard van Damocles boven het hoofd van de Kamer (regering) hangen. Opnieuw wordt de knoop uitgesteld en blijft men met de handen in het haar zitten.

Hoe lang zal BHV onze regering nog teisteren? Is de vraag die ik mij na vandaag stel.

Laatst aangepast door Catharina.Michiels : 22nd April 2010 om 15:41.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd April 2010, 01:43
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
De Croo wil toch weer praten: "Enkel met strikte deadline"

De Croo wil toch weer praten: "Enkel met strikte deadline"


Na een halve dag van chaotische crisissfeer lijkt er toch weer een kans te bestaan dat er verder onderhandeld wordt over een oplossing voor B-H-V.



Terwijl de koning het ontslag van de regering Leterme in beraad houdt en zijn consultaties verderzet, heeft Alexander De Croo de deur weer op een kier gezet. De voorzitter van de Vlaamse liberalen, die gisteren zijn vertrouwen in de regering opzegde en zijn partij terugtrok, wil wel eerst "hoopgevende signalen van degenen die ons vertrouwen hebben geschonden, een strikte deadline over een korte periode en in een beperkt kader." Als Open Vld weer aan tafel wil, dan CD&V overigens ook. De plenaire zitting van de Kamer is alvast uitgesteld gezien de koninklijke consultaties. Is de diepe crisis dan toch nog afwendbaar? Het antwoord de komende uren en dagen.

Open Vld stelde woensdagavond laat een vertrouwensbreuk binnen de federale regering vast. Gisterenmiddag trok voorzitter Alexander De Croo dan de stekker uit de regering, wat een chaotische crisisdag opleverde. De voltallige ministerraad kwam om 13 uur samen in de ambtswoning van premier Leterme. Daar is officieel vastgesteld dat het wantrouwen binnen de federale regering te groot is om nog voort te kunnen werken. Premier Leterme is nadien vertrokken naar de koning om het ontslag van de regering aan te bieden.


"Ernstige schade"

In een gezamenlijke verklaring van de koning en de premier klinkt het dat "in de huidige omstandigheden een politieke crisis inopportuun zou zijn en ernstige schade zou toebrengen enerzijds aan het economische en sociaal welzijn van de burgers en anderzijds aan de rol van België op Europees vlak."


Voorlopig geen verkiezingen

Hoe moet het nu verder? Zolang de koning het ontslag van de regering in beraad houdt, komen er geen nieuwe verkiezingen. Die zouden overigens in principe ongrondwettelijk zijn zonder oplossing voor B-H-V. Andere optie is verder praten. Vanmiddag benadrukten vooral de Franstalige regeringspartijen dat ze weer aan de onderhandelingstafel willen gaan. Vanavond zette voorzitter Alexander De Croo de deur toch weer op een kier. "Als degenen die ons vertrouwen geschaad hebben een inspanning doen om ons vertrouwen te herstellen, dan kunnen we altijd zaken overwegen", verwees De Croo naar de Franstaligen.


Volgende donderdag?

In 'Phara' gaf hij meer details over die voorwaarden: de nieuwe deadline moet een strikte deadline zijn over een "korte periode" en het kader van de onderhandelingen moet beperkt worden gehouden. Onderhandelen met als deadline volgende donderdag en met als basis de teksten van Jean-Luc Dehaene, zou voor De Croo kunnen. Ook ondervoorzitter Vincent Van Quickenborne deed de deur niet helemaal dicht. Hij zei "dat het nu aan de koning is om initiatief te nemen."


Thyssen

CD&V-voorzitster Marianne Thyssen zei over een mogelijke hervatting van de gesprekken in 'Terzake': "Als er nog overleg mogelijk is, dan blijf ik daar zeker toe bereid." Thyssen is "heel erg verbaasd" over de demarche van Open VLD vandaag, maar dat hoeft geen breuk met de liberalen te betekenen: "Ik ben niet haatdragend. We blijven on speaking terms."


Dehaene

De koning hield in de vooravond nog raadplegingen. De vorst zag onder meer Jean-Luc Dehaene (CD&V), Didier Reynders (MR) en ook Alexander De Croo (Open VLD). Kamervoorzitter Patrick Dewael (Open VLD) en Senaatsvoorzitter Armand De Decker (MR) waren eerder al bij de koning geweest. Vandaag gaat de koning verder met zijn consultaties. Dan is CD&V-voorzitster Marianne Thyssen aan de beurt.


Blog DM, 23-04-2010 (kh)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.