actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th April 2010, 15:15
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Franstaligen niet onder de indruk van deadline B-H-V

De Franstalige politieke partijen zijn niet onder de indruk van de berichten uit Vlaanderen dat komende donderdag de ultieme deadline is voor een akkoord over de splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde. Dat bleek vandaag tijdens de politieke debatten op televisiezenders RTBF en RTL-TVI.

Niet sterven
Senaatsfractieleider Francis Delpérée van het cdH begrijpt niet waarom de plenaire zitting van de Kamer op donderdag de deadline zou moeten zijn. "De Kamer is niet de bestemming van het project van Dehaene. Vrijdag is er ministerraad, zaterdag is het sabbat en zondag de dag des heren. Des te beter indien het donderdag wordt, maar ik zou niet sterven indien het een paar dagen langer zou duren", zei Delpérée op RTL-TVI.

Uitbreiding Brussel
Ook federaal staatssecretaris Bernard Clerfayt van het FDF waarschuwde voor "het fetisjisme van datums". Het zou volgens hem positief zijn indien er komende dagen een "constructieve" oplossing komt, maar hij herhaalde dat de splitsing van BHV niet denkbaar is zonder de uitbreiding van Brussel. Clerfayt hamerde er voorts op dat er ook verkiezingen zonder splitsing mogelijk zijn.

Structureel
Gemeenschapssenator Marcel Cheron (Ecolo) en Brussels staatssecretaris Emir Kir (PS) beklemtoonden het belang van "structurele oplossingen", zoals de benoeming van de burgemeesters in de rand en de financiering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Ook Ecolo en PS weigeren zich echter vast te pinnen op specifieke deadlines, maar beide partijen waarschuwen wel voor de negatieve gevolgen van een verder uitstel.

Alleen moeilijker
Kir voelt weinig voor de inroeping van een nieuw belangenconflict in de schoot van het Brussels parlement. Binnen acht maanden zal de situatie volgens Kir en Cheron alleen maar moeilijker zijn. "We praten vandaag met de helft van de Vlaamse partijen. Een mislukking zal enkel de extremisten versterken", aldus Cheron.

Kamerfractieleider Bruno Tobback van sp.a acht het echter onmogelijk dat de regering van premier Yves Leterme (CD&V) zou kunnen blijven functioneren indien er tegen de Kamerzitting van donderdag geen akkoord zou zijn over het communautaire dossier.

Datum:18/04/2010
Bron: De Morgen

Eigen mening:
Hoe lang wordt er nu al gediscussieerd over de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde? Ik vind dat de regering het eens aan de inwoners zelf moet vragen. De Antwerpenaren konden toch ook stemmen voor een lange wapper of voor een tunnel? Waarom kunnen diegenen die in B-H-V wonen geen stem uitbrengen? Een deadline van donderdag nog uitstellen heeft weinig zin denk ik. Van uitstel komt afstel. De discussie loop al zolang aan.
Ik vraag me af hoeveel beslissingen er de laatste maanden nu effectief zijn genomen. Er zijn zoveel discussies de laatste tijd en wat hebben ze opgebracht? Een journaal vol tegenstrijdige meningen maar geen definitieve beslissing. Ik vind het toch wat vervelend worden nu. Dat de regering van Yves Leterme het niet meer lang zal volhouden begrijp ik, we horen er weinig positiefs over. Maar zal een andere regeren wel de oplossing kunnen bieden? Ik denk dat dat er toch ook niet zal inzitten. Politici zouden beter meer samen kunnen werken in plaats van elkaar constant tegen te spreken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.