actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd April 2010, 13:24
sandra.dries sandra.dries is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: herentals
Posts: 55
wetsvoorstel verbod boerka en nikab goedgekeurd

Er is heel wat gedoe geweest rond het dragen van een hoofddoek, nu is de kogel door de kerk; het dragen van boerka en nikab wordt bij wet verboden.

Het voorstel wil de boerka en de nikab uit het straatbeeld bannen, thuis doet men wat men wil.
Bij de boerka wordt het hele lichaam verstopt achter een groot doek, ook de ogen, die achter een gaasnetje verwijnen. Bij de nikab is het hele lichaam verstopt op een klein spleetje voor de ogen na.

Het goedgekeurde voorstel bestraft evenwel niét het dragen van de boerka en de nikab op zich, maar wel "het dragen van gezichtsversluierende kleding die zover gaat dat betrokkene niet meer kan geïdentificeerd worden". Daarop komt 7 dagen cel en 137,5 euro boete.

Door een amendement van Leen Dierick (CD&V) kunnen de gemeenten ook zelf een reglement uitvaardigen om de boerka te verbieden en daarop een boete van 250 euro zetten, als het parket overtredingen van het boerkaverbod niet wil vervolgen.
1. De MR-politici verwerpen het multiculturalisme:

* omdat het de samenleving niet als één coherent geheel ziet, maar wel als een samenraapsel van groepen met elk hun eigen culturen;

* omdat de eis tot eigenheid voorgaat op de eis tot deelname aan de samenleving;

* omdat individuen opgelost worden in de gemeenschap waartoe ze behoren;

* omdat het "recht op afzondering" van de eigen culturele groep leidt tot wederzijdse miskenning, angst voor de ander en wederzijdse spanningen;

* omdat het cultuurrelativisme dat aan de basis van het multiculturalisme ligt, leidt tot de ontkenning van beginselen als gelijkheid en vrije keuze.

De indieners zijn wel gewonnen voor het interculturalisme, waar ieder mens als individu wordt gezien, los van welke cultuur dan ook. Ze pleiten voor een samenlevingsmodel waarbij de rechten van de mens universeel zijn en boven alle culturen staan.

2. Tweede belangrijk motief is de openbare veiligheid: iedereen moet herkenbaar zijn in de openbare ruimte.

3. Derde motief is de schending van de broederlijkheid. De indieners vinden dat de boerka de regels der wellevendheid schendt omdat de draagsters hiermee zeggen dat ze absoluut niet in contact wensen te treden met anderen. De draagsters eigenen zich het recht toe om anderen te bekijken, maar willen zelf niet bekeken worden. De boerka is een vorm van symbolisch geweld vanwege de draagsters.

Juridisch zijn er enkele struikelblokken- men verwacht dat er tegenwind komt van BOEH en werkgroep Neutraliteit. => grondwettelijk hof

Frankrijk is hier al een geruime tijd mee bezig en de Franse raad van state had al enkele bedenkingen.
Als je een algemeen boerkaverbod uitvaardigt, dan kan dat alleen maar om minderjarigen te beschermen, meent de Raad. En zelfs dan kan getwijfeld worden aan het nut van straffen tegen de mensen die de boerka dragen. De vraag rijst of je met zo'n algemeen verbod "de moslims" niet stigmatiseert en de polarisatie niet doet toenemen. Tenslotte zal een algemeen boerkaverbod al snel leiden tot "vervangingsstrategieën"

De Franse Raad van State wijst dus een zuiver boerkaverbod af. In België wordt dat echter alleen nog maar verdedigd door LDD. (De Decker)

De Franse Raad meent dat alleen een algemeen verbod om je gezicht te verbergen mogelijk is. Zo'n verbod wordt momenteel ingevoerd in België, door de wet die de Kamercommissie Binnenlandse Zaken onlangs heeft goedgekeurd. Maar volgens de Franse Raad kan zo'n verbod alleen maar ter bescherming van de openbare veiligheid en het kan nooit overal en altijd gelden.
bron:gva 02/04/2010
eigen mening: vrouwen die het wensen te dragen...?
meestal is de groepsdruk of familiedruk veel groter; de dreiging van het verstoten van deze vrouwen uit de gemeenschap is REEEL
"ik draag een boerka of hoofddoek omdat mijn verloofde, echtgenoot of vriend dat wil" IS VOOR MIJ AL EEN BEDENKING op de vrijheid van vrouwen.
Veel westerse vrouwen bekeren zich tot moslima, en deze zijn sneller geneigd tot het dragen van...
DAT ze een hoofddoek dragen omdat dit tot hun overtuiging behoort in relatie met God? Het is in de Koran nog niet eens verplicht.
Vrouwenrechten in Belgie het volwaardig stemrecht voor vrouwen dateert van 1948
en gelijkheid voor mannen en vrouwen binnen het huwelijk wat betreft goederenrecht is van 1976
ik wil alleen maar benadrukken, we hebben nog niet zo lang gelijke rechten man en vrouw verworven, in onze westerse samenleving...
en naar onze samenleving overstappen meent dat je akkoord bent met de waarden en normen hier.
de betekenis van het hoofddoek of het bedekken van het lichaam is voor mij nog steeds het symbool dat man en vrouw niet gelijk zijn.
Zie jij mannen met een hoofddoek? ik niet
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th April 2010, 18:01
Catharina.Michiels Catharina.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 63
Goed zo

Ik vind het een goed idee om een boerka of nihad te verbannen om 3 redenen.

Dit om de 1e simpele reden dat sommige moslims ijverig blijven volhouden dat een hoofddoek of dergelijke verplicht wordt door de Islam.

Ik vind dit 'bullshit'. Nergens meldt men in de Koran dat een hoofddoek verplicht is voor moslim-vrouwen. De enige reden dat elke moslim-vrouw een hoofddoek draagt, is door de intrede van de Taliban x aantal jaren geleden.

Een hoofddoek linken aan een godsdienst vind ik niet kunnen. Ook al weten die vrouwen niet beter. Ik vind dat ook zij het recht hebben om een westerse houding aan te nemen. Ze moeten zich niet verstoppen en zich minderwaardig achten ten opzichte van een man.

Een 2e reden.

Ik ben ook voor om een hoofddoek,... te verbannen, omdat wij vrouwen jarenlang hebben moeten vechten voor gelijke rechten. Anno 2010 worden vrouwen soms nog achteruit geduwd, zelfs in een zeer ontwikkelde maatschappij, zoals die van ons. Ondanks de wet die discriminatie op geslacht onder andere verbiedt. Vrouwen zijn gelijk aan mannen en moeten dat ook laten zien.

Een 3e reden.

Moslim-vrouwen die een hoofddoek,... dragen, moeten zich leren aanpassen aan onze cultuur en onze waarden en normen.

Als ik als westerse vrouw naar een moslimland ga, zal men mij gebieden om een hoofddoek,... te dragen. Als ik mij ginder moet aanpassen dan moeten zij zich hier aanpassen. Zo simpel is dat.

Laatst aangepast door Catharina.Michiels : 18th April 2010 om 18:12.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.