actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd February 2010, 02:49
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Talking Nultolerantie nu al op de helling

Nultolerantie nu al op de helling


BRUSSEL - De 'kordate aanpak' die politie en parket gisteren voor Brussel voorstelden, dreigt te struikelen over de rechters van onze hoofdstad. 'Voor nultolerantie hebben wij geen tijd.'



'Als de minister van Justitie nultolerantie wil, dan moet hij mij eerst meer rechters geven', aldus Luc Hennart in een reactie op de aangekondigde nultolerantie. Hennart is de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg in Brussel, en dreigt daarmee het lik-op-stukbeleid te ondergraven nog voor het goed en wel gelanceerd is.

Na een overleg gisteren kondigden politie en parket een nultolerantie aan voor 'bepaalde buurten in Anderlecht'. In de deelgemeente Kuregem zal de politie vanaf nu voor elk misdrijf een proces-verbaal maken, ook de kleinste vergrijpen die normaal door de mazen van het net glippen.

Het parket belooft op zijn beurt om de dossiers uit Kuregem prioritair te behandelen. Het zal de opgepakte criminelen snel opvolgen en voor de rechtbank brengen.

Maar die plannen dreigen bij de voornemens te blijven steken, nu de volgende schakel in de ketting dreigt te ontbreken: het eigenlijke proces. De Brusselse rechtbank kan op dit moment niet meer zittingen organiseren dan ze nu al doet.

'Niet omdat ik van slechte wil ben', zegt voorzitter Luc Hennart, 'Maar omdat ik niet genoeg mensen heb om al die plegers van kleine criminaliteit te laten berechten.'

Het overleg tussen politie en parket gisteren was er gekomen naar aanleiding van de verhuizing van de hogeschool Isib. De Franstalige industriële hogeschool kondigde vorige week aan dat ze de aanhoudende straatcriminaliteit in Kuregem ontvluchtte en daarom naar het centrum van Brussel verhuisde.

Afgelopen zaterdag deed zich nog een tweede aanleiding voor. In de Brusselse deelgemeente Laken schoot een vluchtende gangster een agent met een kalasjnikov in het been. Voor de ministers van Justitie (Stefaan De Clerck, CD&V) en Binnenlandse Zaken (Annemie Turtelboom, Open VLD) was dat het signaal om mee aan te schuiven in het overleg.

Voor de Brusselse politiezones komt hiermee het antwoord op een vraag die zij al langer stellen, namelijk een snellere opvolging door het parket. Criminelen hebben volgens hen een gevoel van straffeloosheid precies omdat er zoveel tijd zit tussen het gepleegde feit en de eigenlijke vervolging.

Op een andere vraag hebben de politiezones geen antwoord gekregen, namelijk de vraag om meer centen en manschappen. Het idee achter de afgesproken nultolerantie in Anderlecht is dat er voldoende middelen aanwezig zijn, maar dat de wil om de problemen echt aan te pakken, te zwak is. Minister Turtelboom beloofde wel dat de vijftig agenten van de federale politie die nu voor het hele gewest werken, zich vanaf nu op Kuregem zullen concentreren.


DS, 02-02-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd February 2010, 18:24
Lindsey Theys Lindsey Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Ranst
Posts: 69
Eigen mening:
Toen ik gisteren het initiatief hoorde, vond ik het geen slecht idee. Dit probleem kan men best zo snel mogelijk oplossen. Als jongeren niet veilig naar school kunnen gaan, zijn ze ook niet gemotiveerd om nog naar school te gaan. Ik stelde me wel meteen vragen over de aanpak van het probleem. Zijn er geen betere oplossingen? Toch zal ik het initiatief niet afkeuren. Men is tenminste al bereid om het probleem aan te pakken! Hier kunnen andere steden een voorbeeld aan nemen, bijvoorbeeld Brussel.

Ik begrijp de reactie van meneer Hennart. We weten allemaal dat rechtszaken veel tijd in beslag nemen en complex zijn. Zou dit geen goede verklaring zijn voor het tekort aan rechters? Laat ons hopen dat minister Turtelboom een oplossing vindt, want deze toestand kan niet langer aanhouden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.