actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2013, 10:06
j*na.toelen j*na.toelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Balen
Posts: 86
Mp3-spelers en telefoons spelen muziek veel te luid

Mp3-spelers en telefoons spelen muziek veel te luid

Ruim 4 op de 5 muziekspelers zoals mp3-spelers en telefoons kunnen te hard spelen en daardoor blijvende gehoorschade veroorzaken. Daarvoor waarschuwt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit na onderzoek.

Volgens de Nederlandse wet mag zo’n muziekspeler niet harder kunnen dan 85 decibel of een zogenoemde uitgangsspanning van 27 millivolt op de hoofdtelefoon hebben. Een uitzondering wordt gemaakt als het apparaat ‘voldoet aan aanvullende eisen die de gebruiker beschermen’. Dat zijn bijvoorbeeld een automatische volumebegrenzing, een actieve waarschuwing bij hoog volume en een standaard volumeniveau van 85dB bij aan- en uitschakelen.

De NVWA onderzocht 31 ‘personal music players’, waarvan er 26 niet voldeden niet aan de wet. Vooral de goedkopere muziekspelers bleken gevaarlijk voor de oren bij langdurig gebruik. Het advies van de NVWA is dan ook om ‘goed op de gebruikerbeschermingseisen te letten en de uitgangsspanning naar de koptelefoon te controleren in de technische specificaties’.

Volgens de Nationale Hoorstichting is het gehoor van veel jongeren slechter geworden. Mensen tussen de 12 en 25 luisteren vaak en lang naar muziek via hun hoofdtelefoon en lopen daardoor schade op aan hun gehoor.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131129_00862762

Mening: Jongeren en gehoorschade, het is iets dat zeer goed samengaat tegenwoordig. We worden er voortdurend voor gewaarschuwd, maar helpt dat dan ook? Mijn eigen telefoon heeft een actieve waarschuwing bij hoog volume, dit vind ik zelf zeer handig want zo weet ik wanneer ik mijn muziek niet meer luider mag zetten. Ik vind dus ook dat al deze beschermingen op ons gehoor als wij naar muziek luisteren zeker op al de telefoons en mp3-spelers moet geďnstalleerd worden. Ik weet wel niet of alle jongeren hier gaan naar luisteren, maar het is al zeker een goede start.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.