actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2012, 09:39
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Makro, Aldi en Colruyt schenden verbod op tabaksreclame

De controledienst van Volksgezondheid heeft tegen Makro, Aldi en Colruyt een proces-verbaal opgesteld omdat ze met hun prijsverlagingen op sigaretten en andere tabaksproducten het verbod op tabaksreclame schenden. Dat schrijft De Tijd woensdag.

De supermarktketens riskeren boetes tot 600.000 euro en de pv's kunnen aan het parket worden bezorgd. Dat kan beslissen de winkels voor de strafrechter te brengen.

De controlediensten startten vorig jaar een onderzoek naar de verschillende prijspromoties bij de ketens. Aldi zou tot 20 procent onder de prijs gaan die op de fiscale zegels van de tabaksproducten vermeld staat. Bij Makro en Colruyt zou het gaan om kortingen van zeven tot negen procent.

Wat de inspecteurs het meeste stoort, zijn de kortingen voor jeugdhuizen en jeugdbewegingen bij Makro en Colruyt. Paul Van Den Meerssche van de tabakscontroledienst van Volksgezondheid geeft toe dat prijsverlagingen wel mogen voor business to business-verkopen. 'Maar ik beschouw een jeugdbeweging toch niet als een bedrijf dat winst moet maken. Zulke kortingen kunnen niet. Punt uit'.

Bron: DS, 16-05-2012

Mening:
Ik ben blij dat de controledienst van Volksgezondheid dit heeft onderzocht. Waarom kortingen geven op tabak? Ik ben er zeker van dat de winkelsketens bewust het verbod op tabaksreclame hebben geschonden. Een hoge boete zal hun lesje wel leren. Wat mij ook verontrust is dat ze ook kortingen geven aan jeugdhuizen en jeugdbewegingen. Dit zet jongeren gewoon aan om te roken omdat het daar dan toch goedkoper is. Zeker wanneer je omgaat met veel jongeren in jeugdhuizen, is de kans al groot dat ze beginnen te roken. Door deze kortingen vergroten ze de kans alleen maar!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2012, 10:13
Annelies.Roofthooft Annelies.Roofthooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 106
Ik ben zeker akkoord met het feit dat deze winkelketens boetes verdienen.
Het is niet verantwoord om korting te gaan geven op tabak wanneer men probeert om de tabaksverkoop zoveel mogelijk terug te dringen.
Het is dan ook goed dat hier strenge controles op worden gehouden om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk winkelketens zich houden aan deze afspraak.
De boete vind ik echter toch wel aan de zeer hoge kant.
Het lijkt me beter wanneer deze winkelketens nu eerst een waarschuwing krijgen. Wanneer dit dan nog eens voorvalt, kan de boete worden uitgeschreven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.