actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd July 2007, 12:40
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Talking Seizoenskerkgangers

Seizoenskerkgangers


Bij CDH staat de C al lang niet meer voor christelijk. Het betekent daar enkel nog Centre. BIJ CD&V is de C wel nog christelijk. Maar, zo bleek dit weekend in de krant, veel stelt het niet meer voor.



Onze weekendkrant wou van de drie nieuwe Vlaamse CD&v-ministers weten of ze nog naar de kerk gaan op zondag.

Kris Peeters, als primus inter pares, voorop. Naar de zondagsviering? Vroeger zou een christendemocraat sowieso ,,ja'' geantwoord hebben. ,,Niet elke week, maar toch vaak,'' zou daarop gevolgd zijn. Hoe vaak? ,,Regelmatig.’’

Nu niet meer. Nu draait de minister-president niet meer rond de pot maar zegt hij vlakaf: ,,Ik ben een seizoenskerkganger.''

En wat betekent dat dan ,,seizoenskerkganger''? Dat hij enkel gaat bij de grote feestdagen als Kerstmis, Pasen, Pinksteren? Of enkel als het mooi weer is?

Neen. Het betekent: ,,Ik ga nog naar begrafenissen en huwelijken.'' Tja. Wie nog niet naar de kerk zou gaan voor een begrafenis of om te trouwen, die is wel erg ver van Gods huis.

Dacht u.

Hilde Crevits doet het namelijk nog beter. Zij vertelt met zichtbaar plezier aan de krant dat ze haast de plechtige communie van haar dochter had gemist.

En dan komt het pas echt: ,,Ik ben katholiek, maar zoals velen raak ik niet meer in de kerk.''

Een goeie kerk is nochtans op elke Michelinkaart of GPS terug te vinden. Maar dat blijkt de reden niet. ,,De weinige tijd die ik over heb, benut ik liever om te hardlopen. Dat helpt beter om me af te reageren.''

Jawel: ,,De weinige tijd die ik over heb, benut ik liever om te hardlopen. Dat helpt beter om me af te reageren.''

Hilde - als ik de klokken hoor luiden, ga ik hard lopen – Crevits is nog minder dan een seizoenskerkganger. Ze is een vandekerkwegloper.

En Steven Vanackere? Steven Vanackere zwijgt. Hij is parochiaal medewerker, hij zet zich in voor zijn geloofsgemeenschap, hij heeft geen seizoenen nodig om naar de kerk te gaan en toch… toch zwijgt hij in het interview.

Wellicht wou hij zijn kansen als nieuwbakken minister niet bij zijn eerste interview verkwanselen.


Blog DS, 01-07-2007 (Bart Dobbelaere)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th October 2007, 23:02
Line_Puimège Line_Puimège is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Boechout
Posts: 52
Beetje overdreven...

Moet iemand die in een christelijke partij zit dan elke week naar de kerk gaan?
Die mensen zitten in de politiek, ik denk niet dat ze tijd hebben om elke zondag van de partij te zijn in de plaatselijke parochie.
En de weinige tijd die ze vrijaf hebben besteden ze dan liever aan hun gezin denk ik, dat is toch logisch??
"Mama, mama gaan we iets leuks doen vandaag?" -"Nee jongen, mama moet naar de kerk..", dat is toch absurd?
En het is nu niet dat naar de kerk gaan zo boeiend is dat je je kinderen mee kan nemen zonder dat ze zich vervelen he...
Sinds wanneer ben je trouwens verplicht om naar de kerk te gaan als je gelooft?
Geloven is "a state of mind", niet iets dat je verplicht om bepaalde dingen te doen.
Ik ken genoeg gelovige mensen die niet naar de kerk gaan, zijn ze daarom minder gelovig?
Volgens mij niet...
En ja iedereen gaat wel eens een paar keer in het jaar naar de kerk..
Meer hoeft dat toch niet te zijn? Zolang je met je gedachten maar goed zit..

Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th October 2007, 23:08
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Line_Puimège
Sinds wanneer ben je trouwens verplicht om naar de kerk te gaan als je gelooft?

'Sic transit gloria mundi'
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.