actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th October 2007, 12:54
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Uitspraken Bart De Wever zetten kwaad bloed

BRUSSEL - N-VA-voorzitter Bart De Wever ligt onder vuur voor zijn kritiek op de excuses van burgemeester Patrick Janssens aan de Antwerpse joden. De joodse gemeenschap en Open VLD reageren scherp.

Excuses
Zondag bood Janssens zijn excuses aan de Antwerpse joden aan voor de medewerking van het stadsbestuur en de politie aan de jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog.


'Gratuit'
Bart De Wever noemde die excuses 'gratuit'. Hij schaarde zich niet mee achter de verontschuldigingen, ook al maakt zijn partij deel uit van het stadsbestuur. 'Waarom worden er nu excuses aangeboden, zestig jaar later? Ze worden misbruikt voor het bestrijden van Vlaams Belang. Ik ben ook tegen die partij, maar ik ga daar niet de Holocaust bijsleuren', aldus Bart De Wever.

Vanmorgen zei hij op de VRT-radio dat gratuit 'alleen sloeg op het feit dat ze zo laat komen'. 'Dus het was zeker geen negatieve opmerking naar de joods gemeenschap. En zestig jaar na datum, als iedereen overleden is, is het natuurlijk geen daad van grote politieke moed om nog verontschuldigingen aan te bieden. Maar ik heb me er nooit tegen verzet, nooit.’


Reacties
Joodse gemeenschap

Die uitspraken zijn in het verkeerde keelgat geschoten bij de joodse gemeenschap. Volgens Michael Freilich, hoofdredacteur van een joods tijdschrift, zou hij zich zorgen maken om de Antwerpse joden als de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester. Freilich heeft om een reactie gevraagd van De Wevers kartelpartner CD&V.

Open VLD

Karel De Gucht, Patrick Dewael en Bart Somers schrijven in een open brief dat De Wever als Vlaams-nationalist zelf worstelt met zijn oorlogsverleden en dus begrip zou moeten hebben voor de joden. 'Ongegrond is het laatste wat je van de woorden van Patrick Janssens kunt noemen'.


=====
De Wever vergelijken met Nazi-praktijken... Verbaast me dit van een Jood te horen, die weten over het algemeen zo'n dingen goed te relativeren. Niets kan vergelijken met het ultieme kwaad dat stond voor Hitler/Nazisme, zij weten dat als geen ander. Appelen met peren...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th October 2007, 13:57
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Ik denk dat ik wel begrijp wat De Wever wil zeggen. Hij heeft gelijk als hij zegt dat het voor Janssens heel weinig moeite kost om excuses aan te bieden, terwijl het hem wel veel oplevert qua sympathie e.d.

Nu zou De Wever wel beter moeten weten dat je op deze actie beter geen kritiek kan geven. Uiteindelijk: wat wint De Wever nu met hierop kritiek te geven? Dat haalt geen snars uit. Ook al heb je dan misschien gelijk, als het niets oplevert hou je maar beter je mond in de politiek. Of niet?
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd November 2007, 16:49
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.