actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2016, 17:27
elke.d*puydt elke.d*puydt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Arendonk
Posts: 50
De Block: ‘Kon niet onder besparingen uit’

De Block: ‘Kon niet onder besparingen uit'

Een van de grootste besparingsposten in de begroting 2017 is de gezondheidszorg. Het gaat in totaal om 902 miljoen euro. ‘Het is niet zo dat ik graag wou besparen, maar ik kon er niet onderuit’, zegt minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD)

In de sociale zekerheid bespaart de regering-Michel 144 miljoen euro en in de gezondheidszorg in totaal voor 902 miljoen euro, waarvan 673 miljoen aan maatregelen al eerder waren gepland. Dat betekent toch dat minister De Block 229 miljoen euro extra besparingen moest toezeggen.
‘Ik doe dit niet met de glimlach’, reageert ze zaterdag. ‘Maar we kunnen er niet onderuit. Er gaat 10 procent van het bruto binnenlandsproduct naar gezondheidszorg, dus is het logisch dat er daar ook geld wordt gezocht.’

Begrijpt kritiek

CM-topman Luc Van Gorp haalde eerder deze week, toen al duidelijk werd hoe zwaar de besparingsinspanning in de gezondheidszorg zou zijn, al uit. ‘Het is hallucinant dat een regering met zoveel departementen en ministeries een derde van de begrotingsinspanning afwentelt op de sociale zekerheid en gezondheidszorg.’
De Block: ‘Ik begrijp die kritiek van Van Gorp. Maar ik benadruk dat ik uitvoerig zal overleggen met hem en alle andere spelers in een taskforce. De patiënt is de laatste die geraakt mag worden door besparingen.’

Besparen met een scalpel

In een persbericht geeft de minister toelichting bij de besparingen, die ze omschrijft als ‘besparen met een fijn scalpel om budget in evenwicht te brengen’. Zo zal ze het ziekenhuislandschap versneld hervormen en wil ze de overconsumptie in de medische beeldvorming en klinische biologie bestrijden.
De artsen moeten volgend jaar een gedeeltelijke indexsprong, van twee derden, slikken. Dat moet voor 247 miljoen euro zorgen.
Verder wordt het remgeld op antibiotica verhoogd, waardoor die duurder zullen worden. En artsen moeten meer kiezen voor het goedkoopste geneesmiddel. Het bedrag van de maximumfactuur wordt ook geïndexeerd. Misbruik met voorkeursregimes zal ook aangepakt worden.

Wat met de sociale zekerheid?

Bedrijven die geld moeten terugkrijgen van de fiscus zullen eerst hun schulden bij de RSZ moeten aanzuiveren. Bij zwangere vrouwen die vervroegd moeten stoppen met werken wegens risico’s op de werkvloer zal de werkgever in de toekomst 10 procent van de uitkering moeten betalen.
Belgen die werken in het buitenland of buitenlanders die werken voor een Belgisch bedrijf zullen hogere bijdragen moeten betalen. Ten slotte wordt het vergoedingssysteem ‘toegelaten activiteiten tijdens ziekte’ aangepast.
De Block spreekt wel nog over een opsteker in de welvaartsenveloppe: in 2017 is nog steeds 170 miljoen voorzien om de uitkeringen te verhogen.

bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161015_02521190

datum: 15/10/2016

eigen mening
Ik vind het jammer dat er zoveel bespaard gaat worden in de gezondheidssector, maar liefst één derde van de besparingen wordt doorgevoerd in de sociale zekerheid en de gezondheidszorg. Ik vind dit vooral spijtig omdat je op deze manier vooral mensen gaat benadelen die nood hebben aan extra steun omdat ze het bijvoorbeeld financieel moeilijk hebben of ernstige gezondheidsproblemen hebben.
Bovendien weten we nog niet in hoeverre deze besparingen gevolgen gaan hebben voor de patiënt. Onze regering bestaat uit zoveel componenten. Waarom besparen we dan net zoveel in deze sector?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.