actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2011, 15:42
Francesco Francesco is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Mortsel
Posts: 96
Wat als hij zegt: ‘Ik heb hiv’

AMSTERDAM - Je bent smoorverliefd na een gezellige date, je gaat nog even mee om een ‘drankje te drinken’, maar voordat het echt gezellig wordt, moet hij nog wat vertellen. Hij is besmet met hiv, het virus dat aids kan veroorzaken. Je weet inmiddels dat er goed met de ziekte te leven valt en als jullie het veilig doen, je niet bang hoeft te zijn op besmetting. Maar wees eens eerlijk: durf jij die stap te nemen?

Vandaag is het Wereld Aids Dag. Overal ter wereld worden er allerlei activiteiten gedaan om de ziekte onder de aandacht te brengen. Want hoewel de ziekte tegenwoordig met medicijnen onder controle te houden is, zijn er nog delen in de wereld waar de ziekte zich als een olievlek verspreid. Gebrek aan voorlichting en gebrek aan medicijnen zijn hier de oorzaak van.

Taboe

Bovendien rust er ondanks alle informatie over hiv en aids toch nog een taboe op de ziekte. “Hiv en aids worden nog altijd gezien als een foute, onveilige seksziekte van homo's. Vanwege Wereldaidsdag doe ik hier mijn verhaal en 1 december ook op het podium van TEDx AmsterdamWomen." Corina is politieagente en is inmiddels de schaamte voorbij. Zij kreeg de ziekte van haar ex-vriend en durfde het aan haar verhaal te vertellen op de pagina VROUW van woensdag 30 november jongstleden.

Gemis aan intimiteit

Hoewel ze nu met haar ziekte om kan gaan blijft het in de liefde een moeilijke zaak: “"De dood accepteer ik makkelijker dan dat een man geen seks met me wil omdat ik hiv heb. Het jarenlange gemis aan intimiteit was verschrikkelijk. Ik vertel het principieel altijd vooraf aan mannen die iets met me willen. Vaak haken ze af, maar willen wel vrienden blijven. Een huis vol vrienden maar nooit seks is ook niet alles. Gelukkig heb ik intussen wel mannen ontmoet die er niet voor terugschrikken."

Zou jij ervoor terugschrikken als je met iemand meegaat naar huis en hij of zij blijkt besmet te zijn met hiv? Praat met ons mee!


Bron: http://www.telegraaf.nl/vrouw/actue...en,vrouwvertelt

- - -

Het mag heel belegen klinken, maar ik vind dat de liefde op de eerste plaats thuishoort.

Daar waar seksualiteit een uiting hiervan kan zijn, waarom niet?

Als blijkt dat dat echter onmogelijk is, door een ziekte of andere reden, dan mag het niet het einde van de wereld betekenen.
Liefde is immers mijns inzien iets anders dan seks, vele wijdser, en oneindig tegenover onze eindige lichamelijkheid ..
Echte liefde is bovendien onvoorwaardelijk.

Om er geloof nog bij te betrekken, wat steeds een belangrijke rol heeft gespeeld; er staat geschreven in de Bijbel: wie de liefde kent, kent God, want God is liefde.

Dat is voor mij de essentie van alle dingen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2011, 16:51
niels.geboers niels.geboers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 30
Wat als hij zegt: ‘Ik heb hiv’

Over serieuze ziektes zoals HIV moet men openlijk kunnen praten, zeker tegen je partner. Je deelt samen het bed en de kans is groot als je niet veilig bent dat je partner de zelfde ziekte oploopt. Dit zou je je partner toch ook niet willen aandoen. En als je er open over praat, zal je opgelucht en niet meer alleen zijn. Dan kunnen andere mensen je steunen. Dit is natuurlijk niet gemakkelijk. Maar mensen met serieuze ziekte mogen niet verstoten worden in de maatschappij maar moeten juist aanvaard worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st December 2011, 20:24
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Ik ga niet helemaal akkoord met de reactie van Francesco. Liefde is inderdaad de belangrijkste factor in een relatie, maar ik vind toch ook dat we de seksualiteit niet aan de kant mogen schuiven. Hoe je het ook draait of keert, ook dŕt element is wel degelijk belangrijk in een relatie. Seks gaat niet enkel over het puur lichamelijke, maar ook over intimiteit, dat vooral vind ik. In een relatie is deze intimiteit zeer belangrijk. Zoals Corina in de tekst ook aanhaalt, is het gemis aan die intimiteit het zwaarst. Liefde is volgens u iets anders dan seks, maar bij mij horen deze twee begrippen samen. Bij een liefdesrelatie hoort dat nu eenmaal. Ik vind het verkeerd dat mensen zomaar seks zouden kunnen hebben zonder liefde, dat kan er bij mij niet in.

Ik zou zelf enorm schrikken als mijn date moest zeggen dat hij besmet is met HIV. Ik wil later namelijk kinderen krijgen en dat zit er niet in wanneer je een relatie begint met iemand met HIV. Ik zou deze man niet vreemd of met een ziek gezicht aankijken, maar ik geef eerlijk toe dat ik er geen relatie mee zou willen beginnen. Ik zou mijn kinderwens voor een groot deel moeten opbergen, en dat zou ik nooit kunnen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st December 2011, 21:34
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Als je, zoals Corina ook doet, steeds vooraf vertelt dat je HIV-besmet bent, dan is het volgens mij niet meer dan normaal dat velen daarvoor terugdeinzen. Juist om die rede dat je in het prille begin van de relatie al goed moet nadenken over de toekomst. (Terwijl je met vlinders in de buik toch van dag tot dag leeft?) Hoe zit het met je kinderwens, wat als, ondanks dat je het steeds veilig doet, er toch een ongelukje voorvalt .. Het zijn ‘zware’ vragen waar je toch van schrikt als je die al in het begin van een prille relatie moet beantwoorden. Langs de andere kant is het natuurlijk de plicht van de persoon die met HIV besmet is om de waarheid te zeggen.
Zoals Francesco zegt is liefde, en dus houden van, het belangrijkste, maar net zoals Evelien kan ik niet ontkennen dat intimiteit in een relatie toch echt belangrijk is.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 1st December 2011, 22:03
EvelienE EvelienE is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 87
Ik ben het zeker eens met Francesco! Liefde is het allerbelangrijkste is een relatie , net zoals vertrouwen en openlijk over alles durven praten. Over het al dan niet direct vertellen op je eerste date wil ik niet discussiëren. Enerzijds wel, anderzijds: op je eerste date ga je (normaal gezien) niet direct seks hebben en ik kan ook de hiv patiënten begrijpen dat ze dit niet zomaar tegen de eerste de beste gaan vertellen en er hiervoor genoeg vertrouwen nodig is.
Seks is iets natuurlijks dat er bij hoort maar er zijn genoeg mensen die door andere ziektes of beperkingen niet kunnen vrijen. Toch kunnen zijn compleet gelukkig zijn met hun partner.

Anderzijds wil ik er wel op wijzen dat de eerste reactie van je partner waarschijnlijk vrij hysterisch en ongeloof zal zijn. Het vraagt dus voor zeer veel moed. Toch, als het echt je grote liefde is, ben ik er van overtuigd dat zelfs een ziekte als hiv deze liefde niet kan tegenhouden. Wat is seks in feit als je elke dag bij iemand kan zijn die je graag ziet en goed voor je is? En is seks met een condoom zo erg? Oké, je moet wat voorzichtiger zijn, maar weegt dat op tegen het feit dat je bij de liefde van je leven kan zijn? ( Ik wil echter zeker de impact van de ziekte niet minimaliseren, zowel op sociaal, psychologisch als financieel vlak, wat we zeker ook niet mogen vergeten!)

Om eventjes op Evelien te reageren ivm de kinderwens; ik ben er niet 100% zeker van maar mits de juiste technieken geloof ik dat het toch nog mogelijk is om kinderen te krijgen ook al ben je besmet.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 1st December 2011, 22:41
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Ik denk dat EvelienE het fout begrepen/gehoord heeft. Het is niet zeker dat het kind, ook al heeft de moeder HIV, zelf besmet is. De kans is echter vrij klein (30%) dat het kind besmet is. MAAR als je onveilig vrijt met iemand die besmet is met HIV, dan is de kans veel groter op besmetting.
Ik wil wel nog even ter verduidelijking zeggen dat ik liefde ook de belangrijkste factor vind in een relatie, maar je mag seksualiteit niet negeren. Het kan echt wel op een relatie wegen wanneer er op dat vlak tekort gedaan wordt. Hoe graag we ook in sprookjes geloven en in de zin 'liefde overwint alles', de factor seksualiteit hoort er hoe dan ook bij. Wij zijn mensen van vlees en bloed en ook wij hebben onze behoeften. Ik zeg niet dat je die behoeften altijd moet bevredigen met seks, maar intimiteit en genegenheid zijn eens zo belangrijk en dat zijn vaak de 'elementen' die HIV patiënten enorm missen en waar zij wel degelijk 'aan kapot gaan'.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.