actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2016, 14:05
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 117
"België is één van de twintig grootste belastingparadijzen ter wereld"

"België is één van de twintig grootste belastingparadijzen ter wereld"

België is een van de twintig landen die het hardst meegaan in de 'race to the bottom' naar een alsmaar lagere vennootschapsbelasting en andere belastingsvoordelen voor bedrijven. Dat blijkt uit een onderzoek naar belastingparadijzen dat de ngo Oxfam maandag publiceert. Op die manier lopen landen miljoenen dollars mis die nodig zijn om armoede en ongelijkheid aan te pakken.

Volgens het onderzoek van Oxfam staan Bermuda, de Kaaimaneilanden en Nederland bovenaan het klassement van landen die een "belangrijke rol spelen als vennootschapsbelastingsparadijs". België staat tussen de plaatsen 15 en 20 (die plaatsen werden niet gerangschikt).

"Er zijn geen winnaars in deze race", zegt Oxfam-adviseur Esmé Berkhout. "Gewone mensen, vooral de armsten, betalen de prijs voor deze roekeloze competitie."

Oxfam nam voor het onderzoek in overweging in welke mate landen een "beschadigend belastingsbeleid" hanteren, "voorzien in oneerlijke en onproductieve stimulansen" en het gebrek aan samenwerking "met internationale processen tegen belastingsontwijking". Voor Berkhout helpen deze belastingparadijzen "grote bedrijven jaarlijks miljoenen dollars te ontvreemden van andere landen".

De slachtoffers? Arme bevolking
Deze belastingsparadijzen zijn volgens Oxfam echter niet het enige probleem: wereldwijd is een 'race to the bottom' aan de gang voor de vennootschapsbelasting. Onder de G20-landen bedroeg die belasting 25 jaar geleden gemiddeld 40 procent, vandaag is dat minder dan 30 procent. Daarnaast is, vooral in ontwikkelingslanden, het gebruik van "onproductieve en verspillende investeringsstimulansen" aan het toenemen.

Zulke maatregelen worden betaald door aan de uitgavenzijde te snijden of de btw te verhogen. Die laatste belastingsverhoging treft onevenredig de arme bevolking.

Oxfam vraagt dat regeringen samenwerken om deze race te stoppen en ervoor te zorgen dat bedrijven eerlijk belast worden.

Bron: De Morgen (12/12/2016)
http://www.demorgen.be/economie/-be...ereld-b5c332f5/

Mijn mening: Ik vind het heel erg dat de vennootschapsbelasting zo laag ligt in België. De personenbelasting ligt redelijk hoog. Waarom moeten bedrijven zo veel minder betalen dan gewone inwoners? Dat begrijp ik niet. Ik vind dat bedrijven net redelijk belast moeten worden, of toch tegen een schappelijk percentage. De regering zit met een serieus begrotingstekort, ze hebben geld nodig. Trek de vennootschapsbelasting omhoog! Niet alleen omdat de personenbelasting ook hoog ligt, maar ook gewoon voor eerlijke handel. Ik vind dat hier internationaal afspraken rond gemaakt moeten worden. De concurrentie is moordend en men zou hier een einde aan moeten maken. Men moet hiermee de armoede aanpakken en het niet vergroten. We leven in een steeds meer egoïstische wereld.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.