actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th May 2015, 18:24
J*rgi.Leus J*rgi.Leus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Herenthout
Posts: 63
"1 op de 4 Belgische bedrijven krijgt vacatures moeilijk ingevuld"

Ongeveer een kwart van de Belgische werkgevers vindt onvoldoende geschikte medewerkers. Dat blijkt uit een enquête van hr-dienstenbedrijf Manpower bij 751 werkgevers in ons land. Precies 24 procent spreekt van een "tekort aan talent", 11 procentpunt meer dan vorig jaar, of bijna een verdubbeling.

De voorbije drie jaar was er een daling, maar volgens Manpower maskeerde de financiële crisis het tekort aan arbeidskrachten. De stijging doet zich zowel voor in Vlaanderen (+14 procentpunt tot 26 procent), Brussel (+9 procentpunt tot 26 procent) als Wallonië (+9 procentpunt tot 18 procent).

De lijst met knelpuntberoepen van Manpower is de voorbije tien jaar nagenoeg dezelfde gebleven: geschoolde arbeiders, commerciële profielen, technici, boekhouders, financiële profielen en chauffeurs. Belgische werkgevers krijgen hun vacatures moeilijk ingevuld vanwege onvoldoende technische vaardigheden (51 procent), gebrek aan beschikbare kandidaten (35 procent) en een gebrek aan ervaring (27 procent).

"De polarisatie op de arbeidsmarkt groeit tussen de kandidaten met de juiste, door de werkgevers gezochte kwalificaties en zij die daar niet of te weinig over beschikken", zegt Philippe Lacroix, directeur van Manpower in België, in een persbericht. "Het tekort aan talent is een reëel probleem dat de competitiviteit van onze ondernemingen hypothekeert. En dat tekort zal in de toekomst alleen nog maar toenemen naarmate de economie aantrekt en de structurele evoluties/hervormingen op de arbeidsmarkt zich verder doorzetten. Denk maar aan de vergrijzing, de digitalisering en nieuwe technologie waardoor bestaande kennis snel veroudert en de vraag naar nieuwe profielen ('grey collars' en dergelijke) boost."

Opmerkelijk is dat een op de drie werkgevers (34 procent) zegt geen actie te ondernemen om het tekort aan talent te tackelen. Werkgevers die wel naar oplossingen zoeken, doen dat via flexibele arbeid en oplossingen (27 procent), innovatieve rekrutering (21 procent) en het ontwikkelen van de kwaliteiten van de eigen medewerkers (17 procent).

Bron: De Redactie - 19/05/2015 http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2343993

Mijn mening: Het is onrustwekkend dat 1 op 4 bedrijven hun vacatures niet voldoende kunnen invullen. Er zou een tekort aan talent zijn, maar ik vraag me dan af of men genoeg zoekt en of men niet te veeleisend is. Uiteindelijk kan je misschien ook iemand aannemen met iets minder ervaring en die persoon dan opleiden. Uiteraard versta ik dat dit niet optimaal is, want daar kruipt geld en tijd in. Volgens mij is het toch belangrijk om niet zomaar mensen af te voeren en hen een kans te geven om zichzelf te bewijzen. Het lijkt me daarom ook belangrijk dat men een beter systeem moet hanteren om te voorkomen dat werkgevers zonder of met een tekort aan personeel zitten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th May 2015, 18:36
R*my.DeDoncker R*my.DeDoncker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Tessenderlo
Posts: 83
Wat ik vooral onrustwekkend vind, is dat de werkgevers mensen niet aannemen omwille van ervaring. De studenten die afstuderen aan een richting en daarna gaan solliciteren, krijgen bijna constant te horen dat ze het perfecte profiel hebben maar ervaring missen. Natuurlijk is het niet voordelig voor een bedrijf als ze een beginnende werknemer moeten opleiden, maar volgens mij loont dit achteraf ook wel. Vermits de werknemer nog maar pas is afgestudeerd, kan hij voor een veel langere tijd voor het bedrijf werken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th May 2015, 20:10
C*roline.Liekens C*roline.Liekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 135
1 op de 4 Belgische bedrijven krijgt vacatures moeilijk ingevuld

Ik ben het niet eens met Jorgi zijn reactie waarin hij aanhaalt dat bedrijven misschien te veeleisend zijn. Er is nu eenmaal in ons land sprake van een arbeidsparadox waarbij er enerzijds een groot aanbod is van arbeidskrachten, maar er moeilijk vacatures kunnen ingevuld worden. Dit alles heeft te maken met het niet beschikken over de juiste opleiding of vaardigheden. Naar mijn mening kost het bedrijven te veel om alle werknemers de gepaste vooropleiding aan te bieden. Daarom zou het veel interessanter zijn dat men zich gaat omscholen. Ik wil hiermee niet gezegd hebben dat het niet noodzakelijk is dat bedrijven interne en specifieke opleidingen aanbieden met betrekking tot de werking van het bedrijf. Ook is er in ons land nog een groot aantal pas afgestudeerden die aan het werk gaan onder hun niveau. Ik denk dat het in dit geval belangrijk kan zijn dat ondernemingen de vooropleiding van deze jonge mensen benut en hiermee aan de slag gaat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.