actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2007, 09:15
BertDierickx1BASO's Avatar
BertDierickx1BASO BertDierickx1BASO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 169
Studenten drinken teveel

Studenten drinken teveel

Eén op de tien mannelijke studenten vertoont duidelijke tekenen van problematisch alcoholgebruik. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek bij 1.500 Antwerpse studenten. Het onderzoek wijst vooral op de gevaren van het populaire "binge drinking", het drinken van minstens zes glazen alcohol per gelegenheid.

De onderzoekers ondervroegen in 2005 een representatieve groep van de 27.210 studenten die dat jaar waren ingeschreven in de instellingen van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen.

Volgens de onderzoekers doet één op zes studenten één keer per week aan binge drinking. Een kleine minderheid daarvan, met name driehonderd studenten, doet dat elke dag.

Binge drinking is vooral een mannenzaak. Drie op de tien mannelijke studenten doen minstens één keer per week aan binge drinking. Bij de vrouwen is dat één op de tien.

Voorts blijkt uit het onderzoek dat naar schatting 350 studenten op de 27.210 (of 1,2 pct) elke dag cannabis roken en dat 2,3 tot 3,3 procent occasioneel amfetamines, xtc of cocaïne gebruikt.

De resultaten van de bevraging verschijnen deze week in de nieuwe publicatie "In hogere sferen?". Daarin gaan de onderzoekers ook dieper in op het belang van preventie, sensibilisering, vroeginterventie en hulpverlening.



(gva , 8/10/2007)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th October 2007, 10:48
Ruben Buts Ruben Buts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 73
Studenten drinken te veel

Over het gebruik van cocaïne, xtc,... kan ik niet meespreken. Ik heb geen flauw benul van hoeveel mensen dat al dan niet zouden gebruiken.
Over het drinken daarentegen kan ik wel meespreken, ik ga namelijk elk weekend toch wel een keertje naar café. Dat is dan ook normaal voor mensen van mijn leeftijd. Een café is dan ook een plaats waar mensen ook sociale contacten leggen.
Het meerendeel van de mensen die je tegenkomt op café zijn toch wel mensen die wel eens meerdere keren drinken op een week of op een maand. Maar echt mensen die ECHT te veel op hebben zie je toch minder, en meestal zitten die mensen dan in dezelfde groep.
Maar ik vind wel dat het moet kunnen. De studenten moeten namelijk zelf kiezen wat ze doen met hun studies en hoe ze die aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th October 2007, 11:45
Sanne.Etienne Sanne.Etienne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Oostmalle
Posts: 74
Studenten drinken te veel

Ik vind ook dat studenten redelijk veel drinken. In het secundair valt het meestal nogal mee omdat de leerlingen leerplichtig zijn. Hoewel ze vrijdag na school ook allemaal wel al op café gaan, 'om het weekend in te zetten'. Studenten hebben veel minder les, hebben vaak springuren en als je dan in een echte studentenstad zit zoals Leuven,Antwerpen, Gent... dan ga je al sneller iets drinken en sommige mensen voelen zich dan precies 'verplicht' om bier te drinken. Anderen drinken het gewoon heel graag. Donderdag is het dan ook 'feestdag' in de studentenstad en op vrijdag en zaterdag gaat men dan uit in de eigen buurt. Maar er is ook niemand die hen tegenhoudt.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th October 2007, 14:31
Karen 01 Karen 01 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Emblem (Ranst)
Posts: 112
Er zijn studenten die ((te)veel) maar ik denk zeker niet al de studenten. Ik denk dat veel van de studenten ook drinkt om "erbij te horen". Dit begint echter al wel in het secundair onderwijs. Je beslist natuurlijk zelf of je al dan niet alcohol drinkt. En is het dat je dan te veel drinkt, dan is dat pech gehad. Iedereen kent, normaal gezien, toch de gevolgen van te veel alcohol gebruik?!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 9th October 2007, 19:20
Lennart Lennart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 93
Ik ben het niet helemaal eens dat studenten te veel drinken. Er zijn er wel bij die overmatig alcohol gebruiken, maar als ik op school een springuur heb en we gaan al eens naar het café zit er amper volk. En als ik in het weekend iets ga drinken (vooral dan in heist) zie ik nooit of amper studenten die zat zijn. Ik spreek nu wel alleen maar voor Heist ik weet niet of het in andere dorpen of steden het veel anders is ?
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 9th October 2007, 19:32
LienBoogers LienBoogers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: geel
Posts: 8
Om te reageren op vorige post: Ik denk dat je moet zien van stad tot stad... Als je naar Leuven ziet: vele studenten zitten daar op kot en hoeven niet meer op een bepaald uur thuis te zijn of moeten niet op een kamertje zitten te studeren om hun ouders gerust te stellen.
Als ik Leuven dan vergelijk met mijn dorpje, zijn het vooral de jonge twintigers die al werken die vaak dronken zijn of 'aan den toog gaan hangen'.
Ik denk niet dat het zo erg gesteld is met de studerende jeugd, maar wel met de jeugd die pas werkt, maar dat is natuurlijk vanuit mijn referentiekader.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 9th October 2007, 20:20
Sofie Daems Sofie Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Berlaar
Posts: 83
Ach, we leven maar één keer, je bent maar enkele jaartjes van je leven student, dus neem het er gewoon van! Als we kijken naar Vorselaar of Leuven, zullen er wel enkele verschillen zijn qua drankgebruik, maar ik vind niet dat we deze zaak moeten opblazen. Laat de student maar wat genieten!
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 9th October 2007, 20:53
Dagmar Dagmar is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Herentals
Posts: 54
Alcohol drinken

Ik persoonlijk heb liever dat ze in mijn vriendenkring een glaasje te veel drinken dan dat ze drugs gebruiken. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van binge drinking en ben er ook niet onmiddellijk voorstander van. Ik heb er niets op tegen als er alcohol gedronken wordt in een toffe sfeer maar drinken om te drinken vind ik maar niets. Alcohol is tenslotte niet onschuldig en kan een mens mentaal serieus beïnvloeden.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 9th October 2007, 22:23
Line_Puimège Line_Puimège is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Boechout
Posts: 52
Studenten en Alcohol

Als ik die cijfers zo bekijk, moet ik zeggen dat ik daar hard van schrik..
Ik snap niet dat mensen niet doorhebben dat zoveel alcohol drinken schadelijk is voor je lichaam.
Je merkt het misschien nu nog niet, maar wacht maar tot je 40 bent...
Ik drink nu ook wel een paar pintjes per week, maar toch zeker niet elke dag!
En de jongeren van tegenwoordig (hoor mij nu) beginnen ook steeds vroeger en vroeger met drinken...
Iemand het artikel "15 en stomdronken" uit Humo gelezen?
Komaan, zo'n dingen deden wij toch niet toen we zo oud (jong) waren??
Het is gezellig en leuk om wat te drinken, maar om er cool over te gaan doen
Toen ik vroeger naar mijn eerste "feestjes" ging wou ik ook meteen zat zijn, maar toen was ik al wel zat van 4 pintjes!!
Ik begrijp niet waarvan de nood komt om daar wedstrijdjes van te maken..
Om ter meeste zuipen en wie eerst kotst of eerst op de grond ligt is verloren... Dat is toch gewoon schraal??
Ik hoop alleen dat het bij alcohol blijft en dat ze ook niet vroeger en vroeger met drugs gaan beginnen...

Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 10th October 2007, 12:35
Sanne.Vosters Sanne.Vosters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 109
Ik vind dat studenten de laatste tijd er ook vroeger en vroeger aan beginnen. Je ziet op een fuif, zelfs gewoon op café, al 14 jarigen zitten met een pintje in hun hand. Ik geloof best dat dit bij de jongens meer is zoals er geschreven staat in het artikel. Ik denk dat het vooral bij de jongens ook gaat om "op te scheppen". Ik zie toch vaak op café, dat ze pintjes bestellen en 5 minuten later weer, en dan moeten ze maar blijven volgen anders ben je niet "stoer" genoeg. Dit zie je ook vooral op festivals. Zo is het voor de meesten gewoon al de festivaldagen zat zijn. Dan is het meer drinken om te drinken, en daar ben ik geen voorstander voor. Ik vind een pintje wel altijd gezellig, het moet kunnen. Maar dan gewoon drinken voor de gezelligheid!
Maar om te zeggen dat studenten overmatig alcohol drinken, denk ik eerder niet.
Het is inderdaad te hopen dat het bij alcohol blijft. Alcohol heeft ook heel veel invloed op een persoon, maar drugs is nog net iets anders en maakt een mens ook gewoon kapot!
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 10th October 2007, 13:07
Sven De Pooter Sven De Pooter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Nijlen
Posts: 60
Drinken

Ik vind het normaal dat studenten al wel eens een pint gaan drinken. Dit hoort bij het studentenleven. Maar het moet dan wel niet elke dag van de week te zijn. Ik start soms ook het weekend al op donderdag. Tegen alcohol heb ik niets. Maar je moet er dan ook niet in overdrijven. Maar tegen die andere chemische rommel daar kan ik niet tegen. Die onozele pillen enz. Ik denk altijd dan ik blijf er af en ik drink een pintje meer. En dan heb je er ook nog meer plezier aan ook.

DUS WEES EEN BINK BLIJF VAN DE EN DRINK!!

Greetz, Sven
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 10th October 2007, 21:30
Sven De Pooter Sven De Pooter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Nijlen
Posts: 60
correctie

WEES EEN BINK BLIJF VAN DE PILLEN EN DRINK.

kleine correctie

GREETZ EN BEATZ sven
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 11th October 2007, 19:23
elienvanlimbergen elienvanlimbergen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: balen/vorselaar
Posts: 180
Prins Harry, die drinkt wel alcohol door zijn neus!
Misschien is de oplossing voor 'het probleem' wel dat je thuis leert omgaan met alcohol, door bvb. af en toe eens een glaasje te mogen proeven?
Persoonlijk denk ik dat een groter taboegevoel rond alcohol, meer alcoholverbruik met zich gaat meebrengen. Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat het goed of 'normaal' is dat jongeren zich zo dronken gaan drinken dat ze hun maag moeten laten leegpompen of dergelijke. Het is bij de grote meerderheid van jongeren ook niet zo dat ze jaar na jaar veel alcohol blijven verbruiken. Iedereen heeft toch 'zijn apenjaren', niet?.
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 13th October 2007, 11:28
Stefanie De Ceuster Stefanie De Ceuster is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Itegem
Posts: 52
Ik ben het eens met Sophie!
Je bent maar één keer student, waarom er dan niet met volle teugen van genieten?

Dit wil natuurlijk niet zegge dat we allemaal drankorgels moeten worden 'alla Amy Whinehouse'. (= :faint
Maar een beetje de remmen los gooien moet toch kunnen hé?
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 13th October 2007, 11:54
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Stefanie De Ceuster
Maar een beetje de remmen los gooien moet toch kunnen hé?

Maar dat hoeft toch niet per se met alcohol?!
Als ik zeg dat ik nooit alcohol drink krijg ik regelmatig de reactie: hoe amuseer jij je dan?
Daar heb ik maar een ding op te zeggen: ik heb medelijden met mensen die zich enkel kunnen amuseren als ze wat alcohol binnen hebben...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 14th October 2007, 00:08
Levi De Rademaeker Levi De Rademaeker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Zandhoven
Posts: 58
Jupiler

Een pintje (liefst wel Jupiler ), is zo slecht nog niet.
Echt overdrijven is nooit goed.
Maar is het niet beter af en toe eens een pintje te drinken,
wat zelfs gezond is, dan dat je met andere dingen start.
Ik bedoel, een pintje is niet het einde van de wereld,
iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.
Met citaat antwoorden
  #17  
Oud 8th November 2007, 10:39
Stefan's Avatar
Stefan Stefan is offline
Usager enregistré
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Oevel City
Posts: 76
Is alcohol verplicht om plezier te maken ?

Ik hoor veel te vaak : "Aah, we hebben eens een avondje vrij, we gaan zuipen". Dan denk ik : "Je doet maar, daag... "

Ik zit 'savonds natuurlijk ook niet altijd thuis en ga ook wel eens op café en heel af en toe naar een fuif. Ik kan u met trots zeggen dat ik nog nooit echt bier gedronken heb, enkel kriek. Ik kan u met nog meer trots zeggen dat ik zonder die 'pintjes' ook plezier heb beleefd aan die avonden.

Eenmaal je aan het drinken bent en 'plezier' hebt, kan dat volgens mij wel eens snel ombuigen naar een nachtmerrie. Zeker als je met de auto bent. In die context zou ik als lid van de Responsable Young Drivers willen zeggen : "Bob aan het stuur!"

Wat alcohol kan geen kwaad als het met mate gebruikt wordt, maar de opvatting dat alcohol noodzakelijk is op een fuif of café keer ik genadeloos de rug toe.
__________________
Bezint eer gij begint.
Met citaat antwoorden
  #18  
Oud 8th November 2007, 17:42
Lien.Luyten Lien.Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 86
Ik vind dat er niet veralgemeend mag worden, de mense die vaak pintjes drinken zeggen: "Hoe kan je nu plezier maken zonder drank", en de mensen die nog nooit een pint aangeraakt hebben zeggen: "Ik vind het zielig dat je je niet kan amuzeren zonder drank". Beide uitspraken zijn zeer sterk veralgemeend. Zelf drink ik ook regelmatig een pint, maar dit hoeft toch niet altijd slecht of dronken af te lopen? Bier kan ook gewoon lekker zijn. En ja, de meeste mensen worden wat losser van drank, maar zolang het er niet elke week over gaat zie ik toch geen enkel probleem? En de mensen die niet graag bier en dergelijke drinken, ook goed..
Met citaat antwoorden
  #19  
Oud 11th December 2007, 11:17
jan.dufraing jan.dufraing is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: poederlee
Posts: 117
Universiteit Antwerpen neemt maatregelen

UA pakt drinkgedrag van studenten aan
De Universiteit Antwerpen wil volgend academiejaar starten met een alcohol- en drugsbeleid voor studenten. Het plan komt er nadat uit een onderzoek van de UA enkele maanden geleden is gebleken dat een op de tien mannelijke studenten tekenen van problematisch alcoholgebruik vertoont.

Maar liefst een op de zes gaat zich minstens een keer per week te buiten aan comazuipen.

Bron: Gazet van Antwerpen 11/12
: http://www.gva.be/Antwerpen/2000/artikel.asp?art={EAA3F675-0CC2-414E-8CE3-C76B59744C24}
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.