actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st December 2007, 18:34
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Dertien en moeder

'Mijn eigen kind doden: dat kon ik niet'
Dertien en moeder: het bestaat. 'Het ene moment staan ze te giechelen als bakvissen, het volgende moment geven ze hun baby de borst.' Tienermama's in Vlaanderen.

Kim raakte voor het eerst zwanger toen ze twaalf was - een ongelukje. Haar tweede zwangerschap, op haar veertiende, was wél gepland. Net als veel tienermoeders is ze faliekant tegen abortus en wil ze het liefst een groot gezin. Het aantal tieners met een baby is sinds de legalisatie van abortus sterk afgenomen in Vlaanderen, en zwangere meisjes die toch besluiten hun kind te houden hoeven niet op veel sympathie te rekenen: 'Ze had maar beter moeten weten.'


Kim: 'Het liefste wat ik doe'

Kim (16) zit aan de keukentafel en geeft fruitpap aan haar dochtertjes Isalie en Ilona. Isalie is drie jaar oud en Ilona heeft pas haar eerste verjaardag gevierd. 'De meeste meisjes van mijn leeftijd gaan gezellig shoppen en naar de dancing, maar ik ben niet jaloers,' zegt Kim.

KIM « Ik had die jongen leren kennen via het internet. Een knappe gast van bijna zeventien, en ik zag het wel zitten om een relatie met hem te beginnen. We waren pas vier maanden een koppeltje, toen ik doorkreeg dat hij me bedroog.

» Als jij geen seks wilt, moet ik wel elders aan mijn gerief komen,' zei hij, en daar moest ik het mee doen. Ik wou inderdaad nog geen seks, want op je twaalfde ben je daar nog niet klaar voor. Maar hij had geen geduld en heeft toen toch een paar keer met me gevreeën - tegen mijn zin, maar hij was zo sterk dat ik hem niet van me af kon duwen. Eigenlijk wist ik meteen dat ik zwanger was, maar ik weigerde het te geloven. Mijn maandstonden bleven uit en ik voelde me misselijk, maar ik kon toch niet écht zwanger zijn? Dat overkwam toch alleen maar oudere meisjes?

»'Kim,' vroeg mijn mama, 'je hebt je maandstonden nog niet - je verwacht toch geen baby?' Ze nam me mee naar de huisdokter en die deed een zwangerschapstest - positief. 'Je bent nog zo jong,' zei de dokter, 'je buik is niet klaar, je kunt geen kind ter wereld brengen.' Ik zweeg, want een dokter heeft altijd gelijk, maar toen ik thuiskwam, begon het tot me door te dringen dat ik écht zwanger was. Een abortus leek me vreselijk, want ik had twee zwaar motorisch en mentaal gehandicapte boertjes en één zusje verloren. Ik had hen zien sterven en dat wilde ik nooit meer meemaken. Mijn eigen kind doden? Néé, dat kon ik niet.

» In de abortuskliniek maakte een verpleegster me zwijgend klaar voor de ingreep, maar net voor ik naar binnen gereden zou worden, sprak een andere verpleegster me aan. 'Ben je overtuigd dat dit de beste keuze is?' vroeg ze me. 'Dit is jouw kindje, jij mag beslissen.' Dat was een openbaring en eindelijk durfde ik te praten. Ik vond abortus iets vreselijks, want je doodt je eigen kind, jouw vlees en bloed - en dat zou ik mezelf nooit kunnen vergeven.

»Ik was wel bang dat de jeugdrechter de baby zou afnemen, want ik had al in een instelling gezeten. De verpleegster wist me gerust te stellen en ik besloot mijn kind te houden. Mama begreep me en ze stond achter mijn keuze. Ik sprak er ook met mijn vriend over, maar hij stelde me voor een dilemma: ik moest kiezen tussen hem en de baby. Niet zo moeilijk - een lief kun je altijd wel vinden, maar je eigen kind is onvervangbaar.»

HUMO 31/12/07

Laatst aangepast door marliessomers : 31st December 2007 om 18:38.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st December 2007, 20:45
Maxime Vd Haute Maxime Vd Haute is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 54
Dit is toch te belachelijk voor woorden!!
13 is wel zeer jong.
Ik snap niet dat de ouders zoiets toelaten.
Dan kunnen ze beter zorgen voor goede voorbehoedsmiddelen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd January 2008, 19:25
PieterVanGestel PieterVanGestel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Beerse
Posts: 68
Kind baart kind... Een kind van 13 jaar kan toch niet in staat zijn zelf een kind op te voeden? Het is zelf nog niet volledig ontwikkeld. Spijtige zaak! En ook zund voor het kindje dat het niet opgevoed kan worden door een volwassen ( volledig ontwikkelde) moeder

Mvg pieter
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th January 2008, 14:09
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Ja inderdaad: te gek voor woorden en er is duidelijk sprake van een 'voorlichtingsprobleem' of wat dan ook. (zij het misschien zelfs bij de verantwoordelijke vader)

MAAR:
Zoveel respect dat tenminste de moeder haar verantwoordelijkheid opneemt en kiest voor het kind i.p.v. voor abortus!!! Chapeau hoor! Chapeau ook voor de ouders van dat meisje!

Op zo'n moment heeft de zwangere jongere maar al te hard door dat er iets mis is en dat er fouten gemaakt zijn. Je kan de klok niet terugdraaien, je kan enkel vooruit kijken en dan heeft het geen enkele zin om te blijven vitten op wat gebeurd is. Nee, dan moet ge die jongere opvangen en achter haar belissing staan!
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 4th January 2008, 17:02
Lien.Luyten Lien.Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 86
Ik ga akkoord met de mensen hier onder ;
maar vooral: Ze kiest bewust voor een tweede kind op haar 14e !
Oké, zoals Stefanie Planckaert zegt, ze wil dat haar kinderen niet te veel in leeftijd verschillen, maar er is nog altijd wel een verschil tussen 19 en 14 zijn en een kind een fatsoenlijke opvoeding kunnen geven.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 16th February 2008, 10:46
Hanne VG Hanne VG is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Ravels
Posts: 121
Bijlage: De jongste moeder ooit was slechts 5 jaar.

Lees haar hele verhaal (wel in het Engels )

http://www.damninteresting.com/?p=236
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 21st February 2008, 16:29
Karen 01 Karen 01 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Emblem (Ranst)
Posts: 112
Ik vind het best een raar verhaal. Het meisje leert een jongen kennen op het internet en ze beginnen een relatie. De jonge is wel wat ouder en wil geslachtsgemeenschap. Het meisje is er uiteraard niet klaar voor. (Wie wel op z'n 12?) Hij gaat op een ander en daarom geeft het meisje toch toe. "Hij was te sterk voor hem van me af te duwen" dan spreken we toch van verkrachting? Niet?! Ik denk dat het meisje wel al moeilijke periodes heeft meegemaakt, haar broertjes een zusje verloren, een instelling, en dan zwanger van een jonge die je in de steek laat. Ik vind het best wel erg voor haar tot ik lees dat ze op haar 14jaar beslist om voor een tweede kindje te kiezen. Dat gaat men petje wel te boven.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 24th February 2008, 17:28
Lien Boogers Lien Boogers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Geel
Posts: 125
Jha er gebeuren rare dingen in de wereld!
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 24th February 2008, 21:36
Kim Geerts Kim Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Laakdal
Posts: 170
Het is een heel raar verhaal. Ze is amper 13 jaar en zelf nog een kind en moet dan al een ander kind gaan opvoeden. Ik begrijp langs de ene kant wel dat ze bewust voor een tweede kind kiest op haar 14e, anders hebben haar kinderen een te groot leeftijdsverschil.
Stephanie Planckaert was ook een tienermoeder en daar kreeg ze veel commentaar op. Ze is ondertussen al bevallen van haar tweede kindje.
Ze koopt haar kinderen zo kort op elkaar omdat ze niet wil dat er te veel leeftijdverschil is tussen hen. Ik denk wel dat Stephanie haar kind een betere opvoeding kan geven dan het meisje van 14 jaar, omdat het tweede zelf nog een kind is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.