actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2011, 11:14
Indy.Van.Noten Indy.Van.Noten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 35
Nieuwe voorrangsregels voor inschrijvingen in scholen

Nieuwe voorrangsregels voor inschrijvingen in scholen


Het Vlaams Parlement heeft een aantal nieuwe regels vastgelegd voor eventuele voorrang bij inschrijving in scholen met een beperkt aantal vrije plaatsen. Die moeten kampeertoestanden voor de schoolpoorten vermijden en zorgen voor een goede sociale mix. De regels zullen pas ingaan vanaf september 2012.
Beelden van ouders die kamperen voor de schoolpoort komen vooral uit de grote steden Antwerpen, Gent en Brussel. Die kampen met het grootste plaatsgebrek in de scholen. Het door de meerderheidspartijen CD&V, N-VA en sp.a goedgekeurde decreet bepaalt nu dat er in die steden een aanmeldingssysteem moet komen.

Verder krijgen ook kinderen van het onderwijspersoneel voortaan voorrang, naast de broers en zussen die nu al in de huidige regeling voorrang kregen. Verder krijgen ook kinderen die binnen een school van campus veranderen, bijvoorbeeld als ze naar de middelbare afdeling van dezelfde school gaan, voorrang. In de Nederlandstalige scholen in Brussel krijgen kinderen van ouders die voldoende Nederlands kennen 55 procent van de plaatsen toebedeeld.

Kansarm-rijk
Bovenop al die voorrangsregels zijn er nog de zogenaamde GOK-regels, die voor een goede verdeling tussen kansarme en -rijke kinderen moeten zorgen.

Na alle bovenstaande criteria kunnen scholen nog andere criteria invoeren, zoals afstand tot de woonplaats of de werkplaats van de ouders.

De oppositiepartijen Open Vld, LDD, Groen! en Vlaams Belang stemden om uiteenlopende redenen tegen het decreet. (belga/sps)


09/11/11 23u49
bron: www.hln.be

Eigen mening:
Persoonlijk vind ik het goed dat deze regel is gemaakt om de problematiek van kamperende ouders etc. op te lossen. Maar ik vind het spijtig dat er zo een regel moet bestaan. Er is een groot plaatsgebrek in de scholen in de grote steden, ik denk dat het beter is eens na te denken over hoe dit komt en eventuele oplossingen hiervoor te zoeken. Dus uiteindelijk lijkt het mij beter dat dit een tijdelijke regel is.
Wel is het spijtig dat door deze regel minder allochtone kinderen de kans krijgen tot een volwaardig onderwijs. Hierdoor gaat de cognitieve achterstand van de allochtone jongeren alleen maar vergroten vrees ik, omdat zij door deze regel minder kansen krijgen tot toelating in de school. Hierbij bedoel ik natuurlijk niet alle allochtone jongeren! Ook allochtonen zullen werken in de scholen etc., maar het lijkt me toch dat door deze regel de kloof alleen maar gaat vergroten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th November 2011, 16:17
Jens.engelen Jens.engelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 28
Ik ben het volledig eens met Indy. Ik hoop eveneens dat het maar een tijdelijke regeling is. Ze moeten inderdaad een oplossing vinden voor het plaats tekort in plaats van het probleem van het kamperen voor de scholen aan te pakken. Ze kunnen beter het echte probleem aanpakken. Namelijk het plaats tekort. Deze regel gaat dan misschien het kamperen wel doen verminderen/verdwijnen, maar op deze regel gaat ook weer veel kritiek komen en deze gaat belange niet alle problemen oplossen.

Ook ben ik het eens met Indy over het feit dat de kloof me allochtone jongeren door deze regel alleen maar groter gaat worden. Tot voor deze regel konden deze jongeren hun algemene kennis verbeteren door naar school te gaan. Al vind ik ook wel dat die jongeren dan gemotiveerder naar school moeten gaan. Vaak zie je dan allochtone jongeren die de kans krijgen om te studeren in België, die zich van het studeren zelf niet veel aantrekken. Ze doen net alsof ze hier zijn om plezier te maken en niet om echt te studeren. (Ik heb het hier zeker niet over alle allochtonen, maar dat beeld is er wel van).

Ik hoop dat ze binnekort het echte probleem gaan aanpakken en dat ze niet de kleinere problemen gaan verschuiven naar andere kleine problemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.