actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2011, 13:19
Shana.Scheveneels Shana.Scheveneels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Meerhout
Posts: 50
Offerfeest: hoogdag voor moslims

Offerfeest: hoogdag voor moslims

Moslims vieren vandaag het Offerfeest, de belangrijkste islamistische hoogdag. De traditie wil dat er dan een schaap wordt geslacht. Het vlees van het onfortuinlijke dier delen de moslims met arme mensen.

In heel Vlaanderen zijn er slachtlijnen ter beschikking gesteld. In Antwerpen is er voor het eerst een waar de dieren eerst worden verdoofd vooraleer ze gekeeld worden en doodbloeden. De meeste moslims vinden deze manier van slachten echter ongepast. Er is dan ook niemand komen opdagen. Vlaams Belang betreurt dat de tijdelijke slachtvloer met verdovingstoestel 36.000 euro heeft gekost aan de stadskas, zonder dat er gebruik van werd gemaakt.

Gaia
Gaia pleit ervoor om verdoving verplicht te maken bij het slachtritueel tijdens het Offerfeest van de moslimgemeenschap.

"Gaia komt al jaren op voor verdoving van de dieren. Ik wil mij dan ook persoonlijk vergewissen van de situatie. Ja, noem het gerust een inspectie", zegt Michel Vandenbosch van Gaia.

"Wachten tot de hele moslimgemeenschap verdoving aanvaardt, is als wachten op Godot. Het is nu aan de politiek om knopen door te hakken en de wet te wijzigen, wat al lang had moeten gebeurd zijn." De wet van 14 augustus 1986 betreffende de bescherming en het welzijn van dieren voorziet verplichte verdoving, maar laat een uitzondering toe voor godsdienstige riten. Gaia roept politici op de uitzondering uit de wet te schrappen.

Zoon
Met het Offerfeest herdenken de gelovigen de profeet Ibrahim. Die wilde zijn zoon opofferen voor God, maar het mes sneed niet. Er weerklonk een stem van God of van een engel die zei dat een ram de plaats van de zoon mocht innemen.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...or-moslims.aspx

Mening: zelf vind het goed dat men eerst een lichte verdoving moet geven aan de dieren alvorens ze worden geslacht. Dit artikel laat zien dat België bereid is andere mensen hun geloof te laten betuigen, maar natuurlijk wel in het verlengde van onze normen, waarden en wetten. Uiteraard zijn er ook moslims die hun geloof op een strikte manier willen betuigen maar dit is niet mogelijk in een land waar de islam niet de meest wezenlijke godsdienst is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th November 2011, 15:35
Hanne.Geudens Hanne.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 95
Gaia pleit voor verplichte verdoving tijdens bezoek aan slachtvloer Offerfeest

Ik ben van mening dat dit soort barbaarse praktijken in ons land beter afgeschaft kunnen worden. De betekenis die erachter schuilt is eervol, maar anno 2011 vind ik deze rituelen toch een beetje achterhaald. Wanneer de moslimgemeenschap zich niet wil aanpassen, kan het Offerfeest beter plaatsvinden in het land van herkomst. Bijgevolg hoop ik dat de wet betreffende de bescherming en het welzijn van dieren aangepast zal worden. Verdoving zou eveneens bij godsdienstige riten verplicht moeten zijn. Daarnaast vind ik het betreurenswaardig dat de geďnvesteerde som geld voor het verdovingstoestel gewoonweg weggesmeten geld is. Ik vraag me af of ons land zich zulke kwistigheden wel kan veroorloven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.