actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2014, 09:46
Jaimie.V*n den Bosch Jaimie.V*n den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lille
Posts: 20
[B]Longkanker eerste doder bij vrouwen tussen 55 en 65 jaar[/B]

Longkanker eerste doder bij vrouwen tussen 55 en 65 jaar
Vandaag om 06:00 door Veerle Beel | Bron: DS

Mail
Print
Longkanker eerste doder bij vrouwen tussen 55 en 65 jaar
Foto: ap
Longkanker is al langer de eerste doder bij mannen vanaf 55 jaar, maar ook vrouwen tussen 55 en 65 jaar sterven er nu het vaakst aan, vaker dan aan borstkanker.
Vorig jaar was de trend al voor het eerst waargenomen bij de vroegtijdige overlijdens van vrouwen tussen 50 en 59 jaar. Nu sterven ook vrouwen tot 65 jaar het vaakst aan longkanker. Vaker dus dan aan borstkanker, dat weliswaar nog altijd meer vrouwen treft en dat vanaf 40 jaar de eerste oorzaak van sterfte is. Bij mannen is longkanker al langer de eerste doodsoorzaak vanaf 55 jaar en tot op hoge leeftijd.

Vrouwen zijn dus aan een inhaalbeweging bezig. Hoe dat komt is voor Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) duidelijk: ‘Vroeger rookten vooral de mannen. Dertig, veertig jaar geleden zijn ook vrouwen almaar meer gaan roken. Misschien een bewijs van emancipatie? Nu betaalt de oudere generatie daar de tol voor.’

Uitzonderlijk krijgt weleens iemand die nooit gerookt heeft toch longkanker, zegt dokter Anne Kongs van het Agentschap Zorg en Gezondheid. ‘Maar de overgrote meerderheid van de longkankerpatiënten, heeft lang en veel gerookt. Er is een rechtstreeks maar niet onmiddellijk verband: het effect kan jaren uitblijven.’

Daarom is het zo belangrijk om jongeren te sensibiliseren zodat ze nooit met roken beginnen, zegt Vandeurzen. Het is de enig mogelijke preventie, want longkanker kan niet via screenings worden opgespoord, zoals darm- of borstkanker. Tot nog toe zijn de vooruitzichten voor iemand die longkanker krijgt, ook niet bepaald gunstig.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141113_01374817

Eigen mening:
IK weet dat roken een keuze is die je maakt, maar toen ik dit artikel las verschoot ik wel. Ik dacht dat het rookgedrag van de mensen aan het minderen was.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.