actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th December 2008, 10:37
Ellen Bolckmans's Avatar
Ellen Bolckmans Ellen Bolckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 65
Muziek is goed voor het hart en verlaagt de cholesterol

Er is een nieuwe manier om uw hart te beschermen en het cholesterolpeil te verlagen, zo schrijft de Sunday Times, en die is nog aangenaam ook. Want Amerikaanse onderzoekers hebben vastgesteld dat muziek een heel therapeutische uitwerking op hart en bloedvaten heeft.

Omdat problemen met het hart een van de belangrijkste doodsoorzaken vormen van deze tijd, is het niet verwonderlijk dat de farmaceutische industrie daartegen vele pillen heeft ontwikkeld. Maar volgens vorsers van de universiteit van Maryland, is er nog een andere doeltreffende remedie-zonder-bijwerking: luister tenminste een half uur per dag naar uw favoriete muziek. Dat muziek helpt om stress tegen te gaan door ons te doen ontspannen, wisten we al.

Uithoudingsvermogen
Maar de Amerikaanse onderzoekers hebben nu proeven uitgevoerd waaruit bleek dat het luisteren naar songs van Madonna en de Red Hot Chili Peppers ons uithoudingsvermogen verhoogt terwijl bepaalde soorten (18de eeuwse) klassieke muziek ons helpen beter te focussen.

Nog belangrijker is dat volgens onderzoeksleider Michael Miller, de directeur van het Center for Preventive Cardiology aan de universiteit van Marlyland, muziek ook goed is voor onze bloedvaten en de kans op hartaanvallen verkleint. Tijdens het luisteren naar en genieten van onze lievelingsklanken, zetten de bloedvaten zich namelijk uit, waardoor de doorstroming wordt bevorderd en bloedklonters worden tegengegaan. Dat komt doordat tijdens het luisteren naar je lievelingsmuziek meer nitritoxide in de bloedstroom blijkt te komen, en daardoor worden de bloedvaten gezuiverd.

Grote hamburger
"Het effect van de muziek in de bloedsomloop duurt slechts enkele seconden" aldus dr. Miller, "maar het accumulatieve uitwerking blijft veel langer hangen, met zeer positieve gevolgen voor mensen van alle leeftijden", want het is vooral de 'slechte' cholesterol (LDL) die wordt bestreden door wie naar zijn lievelingsmuziek luistert. Tijdens de proeven bij gezonde niet-rokers van gemiddeld 37 jaar bleek namelijk dat de diameter van de bloedvaten in hun bovenarmen tijdens het luisteren met maar liefst 26 procent groeit.

Miller heeft echter ook slecht nieuws voor sommige muziekliefhebbers: 'stresserende muziek', zoals rap en heavy metal heeft volgens zijn onderzoek een omgekeerd, negatief effect. Die klanken zorgen er namelijk voor dat die bloedvaten zich samentrekken, en dat geeft hetzelfde effect als het eten van een grote hamburger.

Niet naar muziek kinderen
Daarnaast adviseert de onderzoeker ouders om niet te luisteren naar de muziek van hun kinderen als ze daar zelf een gruwelijke hekel aan hebben, want dan riskeren vader en moeder een sort 'passief muziekeffect' dat hun gezondheid kan schaden.

Millers bevindigen sluiten aan bij een onderzoek aan de Londense Brunel universiteit, waaruit blijkt dat muziek zowel de lichamelijke als de geestelijke capaciteiten kan verbeteren. Mensen die op de loopband in de fitness Madonna of Rihanna of Queen op hun Ipod beluisteren, verhogen hun uithoudingsvermogen met 15 procent, terwijl het beluisteren van Miles Davis of Mozart een kalmerende werking heeft en Bach of Philip Glass u helpen beter (mentaal) te focussen. (afp/adv)

Bron: de morgen

Kritiek:
Dit vind ik persoonlijk een zeer interessant onderzoek. Zelf ben ik een persoon die dagelijks naar muziek luistert. Zonder zou ik niet kunnen. Ik schrik er best van wat muziek allemaal kan doen aan je lichaam.
Ik luister namelijk naar beide genres. De rustigere muziek en ook heavy metal. Dus ik zal een tusseninneke zijn. Zo’n onderzoeken moeten meer gebeuren vind ik. Nu vraag ik me wel af, hoe ze zoiets onderzoeken….
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.