actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2015, 18:08
Esther.V*nLaer Esther.V*nLaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Tielen
Posts: 25
Kamercommissie maakt weg vrij voor privatisering Proximus en B

De Kamercommissie Infrastructuur heeft - meerderheid tegen oppositie - ingestemd met het wetsontwerp dat een privatisering van de beursgenoteerde overheidsbedrijven Proximus en Bpost mogelijk maakt. Concrete plannen zijn er echter niet, herhaalde bevoegd minister Alexander De Croo (Open VLD).

Dat het wetsontwerp er zat aan te komen, is geen verrassing. Al in mei dit jaar dook het nieuws op dat aan zo’n wettelijk kader gewerkt werd. De tekst schrapt de wettelijke verplichting voor de overheid om een meerderheid van de aandelen van Proximus en Bpost in handen te houden.

In principe is zelfs een volledige privatisering mogelijk, aangezien de tekst helemaal geen ondergrens meer voorziet. Dat neemt echter niet weg dat bijvoorbeeld een blokkeringsminderheid van 25 procent plus één aandeel zou kunnen worden aangehouden om de overheid van een vetorecht te verzekeren bij strategische beslissingen, aldus De Croo.

Niet slim

Concrete verkoopplannen zijn er voorlopig niet. Niettemin toonde de oppositie zich tijdens de bespreking ongerust over de dienstverlening en waarschuwden verschillende partijen dat het ook budgettair gezien helemaal niet slim zou zijn om aandelen te verkopen en zo minder uitzicht te hebben op dividenden. Dit jaar streek de Belgische staat bij Bpost bijvoorbeeld een dividend van 128 miljoen euro op.

Naast de schrapping van het verplichte overheidsbelang bevat het wetsontwerp ook een versoepeling van de regels voor Proximus en Bpost, wat hen beter moet wapenen in de concurrentiestrijd met private bedrijven. Zo krijgen ze bijvoorbeeld meer vrijheid om participaties te nemen in een ander bedrijf en vervalt de wettelijke verplichting om met statutair personeel te werken.

Tot slot wordt ook de werking van de raad van bestuur gelijkgetrokken met normale beursgenoteerde bedrijven, inclusief de benoeming en het eventuele ontslag van de ceo.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151117_01975308
Kamercommissie maakt weg vrij voor privatisering Proximus en Bpost. (2015, 11 17). De Standaard.

Eigen mening:
Bij het lezen van dit artikel wist ik eerst niet goed wat nu eigenlijk mijn standpunt is. Via de visie die ik in het vak economie in het middelbaar meegekregen heb zou ik voorstander van de privatisering van overheidsbedrijven zijn. Puur gevoelsmatig ben ik hier echter niet voor te vinden. Het zou bijvoorbeeld al vreemd aanvoelen om verschillende bedrijven die briefpost behandelen binnen België of zelfs Vlaanderen te hebben. Dit gevoel kan ik kaderen in een persoonlijke moeilijkheid die verandering altijd bij mij meebrengt. Economisch gezien kan het echter prijsdalingen via concurrentie in de hand werken. Dit is voor de consument een goed iets. Men mag echter niet vergeten dat er altijd voor en nadelen aan veranderingen verbonden zijn. Zo kan bijvoorbeeld de dienstverlening afgebouwd worden als deze niet rendabel is. Goedkoop is ook hier niet altijd beter. Het artikel spreekt ook over een begrotingsprobleem dat uit een verre privatisering kan voortkomen. Ik wist voordat ik het artikel las niet dat de overheid aan bedrijven als Bpost geld verdiende. Ik dacht dat men eerder meer geld in de bedrijven moest pompen dan dat er terugkwam zoals bij de NMBS. In grote lijnen denk ik dat men een evenwicht moet vinden waardoor de algemene organisatie van het bedrijf gelijk is aan deze in de private sector.

Laatst aangepast door Esther.V*nLaer : 17th November 2015 om 18:22.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.