actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd December 2013, 17:59
Wannes.Daems Wannes.Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 32
Bancontact ligt plat in het hele land

[B]Bancontact ligt plat in het hele land

DM BREAKING NEWS Het Bancontact-netwerk ligt plat in het hele land. Het is vooralsnog onduidelijk wat er aan de hand is. Ook de website van betalingsverwerker Atos Worldline is onbereikbaar.

Bij Worldline wil een woordvoerder "bevestigen noch ontkennen" dat er problemen zijn. Hij zegt dat de zaak wordt onderzocht. Op sociale media maken veel mensen melding van de problemen.

De panne lijkt nationaal en de winkels nemen maatregelen. Bij Delhaize is een soort noodplan in werking. "De klanten kunnen toch met de kaart blijven betalen, we slaan de gegevens op en sturen ze door als de systemen weer werken", legt woordvoerder Roel Dekelver uit. Bij Colruyt kunnen klanten in nood een factuur krijgen en het bedrag overschrijven. Er kan wel nog betaald worden met cash geld, de Colruyt-betaalkaart of elektronische maaltijdcheques, klinkt het daar.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...hele-land.dhtml

Verantwoording: Net tijdens één van de drukste dagen van het jaar gebeurt er zoiets. Iedereen wil nog snel kerstcadeau's kopen of nog even wat vlees of groentjes voorzien voor het kerstdiner. Ze hadden zich hier toch wel beter op kunnen voorbereiden denk ik dan bij mezelf. Ik heb net zelf last gehad van dit probleem toen ik met onze pa iets ging kopen in HUBO. Al een geluk had ik zelf ook wat contant geld bij zodat we met het bedrag dat we samen uitkwamen toch konden betalen.

Laatst aangepast door Wannes.Daems : 23rd December 2013 om 18:15.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th December 2013, 10:29
Hanne.Geudens Hanne.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 95
Bancontactstoring kost handelaars 51 miljoen euro

"Bancontactstoring kost handelaars 51 miljoen euro"

De storing met bancontact op maandag 23 december heeft de handelaars 51 miljoen euro gekost. Dat heeft ondernemersorganisatie NSZ becijferd. Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen eist dan ook een schadevergoeding voor elke gedupeerde handelaar.

"Net tijdens één van de drukste momenten van het jaar liet het elektronisch betaalverkeer van Worldline het gedurende 2,5 uur haast overal afweten. Een regelrechte ramp voor alle handelaars die nét dan erg goede zaken doen", klinkt het in een persbericht. Volgens de organisatie zijn er zo'n miljoen transacties (1.023.750) niet geslaagd. Het NSZ schat de gemiddelde aankoop op 50 euro en komt daarmee uit op een totaal omzetverlies van 51 miljoen euro.

Het NSZ eist dan ook een schadevergoeding van Worldline voor elke gedupeerde handelaar en garanties dat dergelijke pannes in de toekomst niet meer gebeuren. "Tijdens drukke handelsmomenten, zoals eindejaar, maar ook de solden, moet de beheerder van het elektronisch betaalverkeer zelfs extra voorzieningen treffen, zodat zulke catastrofes niet meer voorvallen."

Bron: www.deredactie.be - 30/12/2013 - http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...bancontact_saga

Mening: Intussen heeft ondernemersorganisatie NSZ de schade berekend die de storing met bancontact op maandag 23 december voor handelaars teweeg heeft gebracht: maar liefst 51 miljoen euro. Er wordt voor deze handelaars bijgevolg een schadevergoeding geëist van Worldline, de beheerder van elektronisch betaalverkeer. Hopelijk gaat Worldline in op dit verzoek, aangezien 51 miljoen euro echt wel een hele som geld is. Daarnaast waren er ook heel wat mensen die beweerden dat ze meerdere keren betaalden voor eenzelfde aankoop ten gevolge van deze technische storing. Volgens de woordvoerder van Worldline is het geld nooit echt van de rekening verdwenen. Volgens hem was het mogelijk dat de onlinebankingtoepassing anders deed vermoeden, maar dat er wel degelijk geen sprake was van een dubbele verrichting. Toch denk ik persoonlijk dat deze uitleg de klanten in kwestie niet geruststelt. Hopelijk is Worldline in staat om een nieuw systeem uit te dokteren of het huidige systeem te optimaliseren, opdat een dergelijke storing niet meer zal voorvallen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd January 2014, 01:50
C*roline.Liekens C*roline.Liekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 135
Ik vind het echt jammer dat dit gebeurd is in één van de drukste periodes van het jaar. Vele handelaars konden deze laatste drukte voor de solden echt wel gebruiken. Bijgevolg denk ik dat het heel frustrerend moet geweest zijn als er een klant wou betalen aan de kassa zonder resultaat. Veel klanten hadden niet genoeg geld bij en hebben hun pakjes dus laten staan, dewelke de winkeliers binnen enkele dagen sterk afgeprijsd kunnen verkopen. Naar mijn mening is een schadevergoeding hier dan ook echt gepast en zal het systeem geoptimaliseerd moeten worden.

Ik denk ook dat deze storing een goed voorbeeld is van dat onze technologie helemaal nog niet zo optimaal is als we denken. Na de vele cyberaanvallen, onder andere bij Belgacom, moet er naar mijn gevoel nog gewerkt worden aan de veiligheid van technologie. Uiteraard ben ik ook realistisch en zullen deze dingen ook nog in de toekomst gebeuren, maar hopelijk zijn ze dan door de optimalisering van de systemen veel minder 'schadelijk'.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.