actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th January 2009, 12:03
Stefan's Avatar
Stefan Stefan is offline
Usager enregistré
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Oevel City
Posts: 76
Britse meisjes ondergaan massaal meerdere abortussen

Het aantal Britse meisjes jonger dan 20 dat een abortus onderging steeg de laatste 15 jaar met 68 procent. Verder blijkt uit recent onderzoek dat velen ook niet leren uit hun fouten, het aantal dat meerdere keren een zwangerschap onderbrak steeg met maar liefst 42 procent.

Explosieve stijging
Groot-Brittannië is het land met het hoogste aantal tienerzwangerschappen in West-Europa. De onderzoekers bekeken de abortuscijfers tussen 1991 en 2007. Daaruit blijkt dat in die periode het aantal abortussen gestaag naar omhoog ging, maar bij tienermeisjes steeg dit explosief.

Meer begeleiding
De onderzoekers willen in Groot-Brittannië betere seksuele voorlichting en betere diensten voor anticonceptie om het probleemvan tienerzwangerschappen aan te pakken. Ook moeten de meisjes betere begeleiding krijgen na hun abortus. Onderzoekster Jacqueline Collier zegt dat tienermeisjes niet voldoende voorgelicht worden. "De diensten falen erin om meerdere zwangerschappen te voorkomen bij jonge meisjes. Het is nodig dat er meer mensen getraind worden om hen te begeleiden na hun eerste abortus." (ep)
30/01/09 10u54

www.hln.be

Hier zie je maar hoe belangrijk het is om een goede informatie te verstrekken wat betreft zwangerschappen. Bij onvoldoende kennis van gevolgen, maar ook van bescherming krijg je een (gelukkig niet al te letterlijke) explosie zoals hierboven beschreven. Het is dan ook zinvol dat er een herziening van de verantwoordelijke diensten komt.
__________________
Bezint eer gij begint.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th February 2009, 10:11
liselore.verbercht liselore.verbercht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Merksem
Posts: 18
belang van de school ...

Ik denk dat goede voorlichting op school dit probleem kan beperken. Laatst heb ik ergens gelezen dat de leerkracht biologie, na die van godsdienst de grootste vertrouwenspersoon is. Ik denk dus dat als je als leerkracht duidelijk maakt dat je open staat voor zulke gesprekken, veel leerlingen je in vertrouwen zullen nemen. Als leerlingen beter zijn ingelicht, kunnen veel abortussen vermeden worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th February 2009, 14:13
katrijn.michielsen's Avatar
katrijn.michielsen katrijn.michielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 115
Ik vind het ook belangrijk om als leerkracht open te staan naar de leerlingen toe, zodat ze kunnen spreken met jou over alles. Als het dan voorlichting betreft, vind ik dat leerlingen ook bij alle leerkrachten terecht moeten kunnen. Leerlingen hebben meestal een voorkeur voor leerkrachten waar ze zich goed bij voelen(of waar ze beter mee kunnen praten). En of jij dan leerkracht informatica, godsdienst, biologie of geschiedenis bent, ik vind dat je moet openstaan voor een gesprek met die leerling. Ik snap dat je in sommige vakken moeilijker voorlichting kan plaatsen, maar toch zou dit inderdaad vele van die 'problemen' kunnen voorkomen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 10th February 2009, 21:08
stefanie Mermans stefanie Mermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2007
Locatie: Arendonk
Posts: 56
Ik ben het volledig eens met Katrijn. Al is het niet evident om binnen alle vakken voorlichting te geven. Wel is het mogelijk om het vertrouwen van de leerlingen te winnen, zodat ze met problemen of vragen naar je toe kunnen en durven komen. Op deze manier zou het aantal abortussen wel dalen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 11th February 2009, 20:04
Jente Brughmans Jente Brughmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2009
Locatie: Brecht
Posts: 29
Meneer, zoals we het er in de les al over hebben gehad. Als we een norm moeten gaan toepassen om onze planeet te redden, is het cru gezegd, goed dat die meisjes abortus plegen. Maar om dan toch een besluit te moeten trekken. Het is heel gemakkelijk om uw probleem te ontvluchten als je geen kind wilt. Als je denkt dat je volwassen bent voor seks, moet je daar de gevolgen maar van kunnen dragen!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 12th February 2009, 13:57
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
Citaat:
Orgineel gepost door Jente Brughmans
Als we een norm moeten gaan toepassen om onze planeet te redden, is het cru gezegd, goed dat die meisjes abortus plegen.

Of ze zouden ook gewoon voorbehoedsmiddelen kunnen gebruiken.

Maar inderdaad, leerkrachten spelen hier zeker een belangrijke rol in.
Het is in dit geval belangrijk dat de oorzaak aangepakt wordt en dat men probeert de jongeren hun houding en mening omtrent abortus bij te schaven.
Want op dit moment is er al een oplossing voor "het probleem: zwangerschap".
En jongeren gaan daarom vaak veel te speels met het onderwerp om.
Er moet vooral duidelijk gemaakt worden dat de zwangerschap vermeden kan worden en dat DAT de oplossing is voor "het probleem zwangerschap" en niet abortus.

Ook moet er de nodige aandacht besteedt worden aan de gevolgen van abortus (en morning after pil). Deze zijn immers niet zonder gevolgen en vaak merk ik dat jongeren zich hier niet echt bewust van zijn.

Een vriendin was pas nog gaan observeren in een klas. De leerlingen somden als voorbehoedsmiddelen enkel de pil en de condoom op en wisten zorgwekkend weinig over deze en andere voorbehoedsmiddelen.
Deze basis moeten de leerlingen volgens mij toch écht wel in de school krijgen.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 12th February 2009, 16:55
Jolien Willems Jolien Willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: herentals
Posts: 147
Ik vind dit eigenlijk zeer eigenaardig...
Hier in ons kleine België krijgen we ontzettend veel informatie over anticonceptiemiddelen, zodat het aantal tienerzwangerschappen nog relatief meevalt...
En in een land als Groot- Brittannië wordt er dan blijkbaar maar heel weinig informatie rond gegeven...
Aan de ene kant is het dan goed dat deze meisjes wel abortus kunnen plegen, maar dat ze niet eens uit hun fouten leren is bij mijn weten abnormaal...
Misschien moeten ze in in GB maar meer informatie geven over anticonceptiemiddelen, hebben deze jonge mensen dan ook geen besef van het mogelijk reeds HIV-positief zijn??
De scholen daar moeten maar snel beginnen met het geven van informatie want zo kan het niet verder!
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 11th May 2009, 23:09
line.puimege line.puimege is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: May 2009
Locatie: Boechout
Posts: 17
Het is inderdaad bewezen dat abortus bij tieners veel meer voorkomt in Groot-Brittannië dan bij ons in België. In het programma "Little Britain" drijven ze hier verschillende malen de spot mee. Ik vind het langs de ene kant wel goed dat het onderwerp 'abortus' daar geen taboe is en je het zonder problemen zou kunnen doen. Langs de andere kant zouden tieners veel beter geïnformeerd moeten worden over seksualiteit en wat dit met zich mee kan brengen. Ik ben dan ook van mening dat ouders en scholen hier best zo vlug mogelijk mee beginnen. De tijden blijven veranderen en kinderen komen sneller en sneller in contact met deze onderwerpen (o.a. door toedoen van het internet). We moeten dus niet denken dat het ongepast is om hier op jonge leeftijd al een gesprek over aan te gaan met hen. Het is veel beter dat ze weten waar het op staat dan dat ze blijven rondlopen met fabeltjes of vragen. Ik denk dat op deze manier veel 'abortus-gevallen' vermeden zouden kunnen worden.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 12th May 2009, 12:45
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Citaat:
Orgineel gepost door Jolien Willems
Ik vind dit eigenlijk zeer eigenaardig...
Hier in ons kleine België krijgen we ontzettend veel informatie over anticonceptiemiddelen, zodat het aantal tienerzwangerschappen nog relatief meevalt...
En in een land als Groot- Brittannië wordt er dan blijkbaar maar heel weinig informatie rond gegeven...
Aan de ene kant is het dan goed dat deze meisjes wel abortus kunnen plegen, maar dat ze niet eens uit hun fouten leren is bij mijn weten abnormaal...
Misschien moeten ze in in GB maar meer informatie geven over anticonceptiemiddelen, hebben deze jonge mensen dan ook geen besef van het mogelijk reeds HIV-positief zijn??
De scholen daar moeten maar snel beginnen met het geven van informatie want zo kan het niet verder!


Dit is dus een misconceptie. Scholen in Engeland besteden wel tijd aan informatie omtrent anticonceptiemiddelen. Het is nu zelfs zo ver gekomen dat ze er in Year 7 mee beginnen en dit elk jaar nog eens herhalen.
Het grote probleem is dat veel van de leerlingen die zwanger geraken, leerlingen zijn die niet veel aanwezig zijn op school. Aanwezigheden zijn een groot probleem in Engeland, en het is een probleem in elk jaar dus niet enkel bij de 16 jarigen.
Veel mensen hebben hier geantwoord dat leerkrachten vertrouwenspersonen moeten zijn. Dat is inderdaad zo, maar als je amper naar school gaat zul je nooit een band opbouwen met je leerkrachten.
Het probleem is ook veel groter dan dat, tieners die daar zwanger worden zijn meestal geen ASO leerlingen. Ik heb onlangs in Engeland een documentaire gezien en veel tieners worden daar bewust zwanger. Een antwoord dat veel terug kwam was dat ze nood hadden aan liefde, dat hun ouders en/of vriendje hen in de steek had gelaten. En een kind geeft je onvoorwaardelijke liefde, dus dan hadden ze niemand nodig buiten hun kind.

Dit is geen probleem dat je even oplost met wat meer seksuele voorlichting. Want die er wel degelijk, dat heb ik met mijn eigen ogen gezien. Het probleem is veel groter en veel ingewikkelder.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.