actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2009, 14:24
hanne.woestenborghs hanne.woestenborghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: kasterlee
Posts: 61
"Kinderen te snel te veel laten leren is complete waanzin"

Het is totaal fout om kinderen te leren schrijven, lezen en rekenen voor ze minstens zes zijn. Zeven zou zelfs een betere leeftijd zijn om er aan te beginnen. Dat blijkt uit een rapport van de Universiteit van Cambridge, gebaseerd op 28 verschillende studies en onderzoeken, waar bijna honderd wetenschappers hebben aan gewerkt. Het rapport wijst erop dat landen waar kinderen pas aan hun eerste studiejaar beginnen als ze zeven zijn, zoals Zweden en Finland, uiteindelijk de beste resultaten afleveren.

Hekel
Volgens het rapport heeft het totaal geen zin om kinderen steeds vroeger te leren lezen, schrijven en rekenen, laat staan vreemde talen te leren. Dat resulteert er alleen maar in dat er meer kinderen al erg vroeg een hekel aan leren krijgen en in hun latere schoolopleiding er snel de brui aan geven. Bovendien: "Als kinderen al op vier of vijfjarige leeftijd het idee krijgen dat ze kunnen falen in school, wordt het bijna onmogelijk om hen nog te motiveren."

Stoornissen
Volgens het rapport leidt het vervroegen van druk om te leren op kinderen tot pervasieve ontwikkelingsstoornissen. Dat is een term in de psychiatrie waaronder ondermeer autistische stoornissen vallen, het syndroom van Rett, desintegratiestoornis van de kinderleeftijd en het syndroom van Asperger.

A-sociale, opgefokte kids
Het rapport beweert dat kinderen van elf bijvoorbeeld nog nooit zo a-sociaal waren. "En dat ligt niet aan computerspelletjes, tv kijken of andere moderne 'verleidingen', maar aan het feit dat ze door hun ouders al van op te jonge leeftijd in een competitief model worden gedwongen, vooral als het over hun schoolprestaties gaat."

Stalinistische ouders
De manier waarop veel ouders omgaan met de onderwijsopleiding van hun kinderen anno 2009 wordt door de auteurs van het rapport omschreven als "Stalinistisch" en "Victoriaans". Ouders verwachten ook meer dan ooit dat de schoolprestaties van hun kinderen aanleunen bij de sociale standing die ze zichzelf aanmeten. Wat in de meeste gevallen leidt tot het overstressen van kinderen.

Het rapport pleit ervoor om zeker in de eerste schooljaren "af te stappen van een systeem dat steeds meer draait rond het goed scoren op testen en hoge punten halen". Volgens de auteurs moet er weer meer aandacht besteed worden aan geschiedenis, muziek en creatief bezig zijn. (mvl)

bron: http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onder...e-waanzin.dhtml

mening: Ik vind niet dat ze moeten gaan overdrijven om kinderen op jonge leeftijd alles al te willen leren. Het is natuurlijk niet slecht als kinderen in het middelbaar beter zouden kunnen volgen maar als ze vanaf de kleuterklas al moeilijke dingen gaan aanleren gaat het te moeilijk worden in het middelbaar. Ze moeten kinderen ook laten genieten van hun kind zijn! Ze zijn er niet zo mee bezig om al te moeten leren op jonge leeftijd en als ze er te vroeg mee gaan beginnen gaan ze zich inderdaad associaal opstellen en dat is volgens mij niet de bedoeling.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th November 2009, 14:45
Jarrik.Fransen Jarrik.Fransen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 69
Ik vind dat het afhangt van kind tot kind! Sommige kinderen zijn heel snel met lezen en schrijven, andere zijn hiermee weer wat trager!

Ik vind dat je een kind op zijn eigen manier en op eigen tempo de dingen moet laten 'leren leren'.

Als je kinderen té hard pusht, gaan ze het niet graag doen & gaat het misschien allemaal niet lukken!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th November 2009, 11:40
dorien.wellens dorien.wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 108
Ik kan mij helemaal vinden in de voorgaande reacties.
Je moet kinderen hun eigen weg laten zoeken en ze niet te snel laten leren. Zoals eerder vermeldt, vind ik het ook niet goed dat je kinderen te hard dwingt om te leren. Laat ze het gewoon ontdekken op hun eigen manier.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th November 2009, 18:14
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Natuurlijk moet men niet te vroeg beginnen met kinderen allerlei zaken aan te leren. Kinderen leren in de kleuterschool al genoeg, al lijkt het voor ons soms enkel "spelen". Alles wat die kinderen daar doen, is al meer dan voldoende om hun hoofdjes te laten bonzen van de informatie die ze krijgen. Een kind moet ook voldoende tijd krijgen om alles te kunnen verwerken.
Toch moet men ook niet alles te lang uitstellen. En dankzij het artikel dat onlangs op dit forum verscheen, over de Britten die de kinderen die geen LO willen volgen, zouden laten "sporten" met de wii, heb ik niet meer zoveel geloof in de oplossingen die ze aan heel wat onderzoeken geven. Zijn deze zaken nog wel 'zinvol'?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 11th November 2009, 15:18
Laetitia.De.Schepper Laetitia.De.Schepper is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 92
Akkoord. Je moet kinderen niet te vroeg al allerlei dingen laten leren, ze moeten inderdaad nog 'kind' kunnen zijn.
Maar toch vind ik ook dat je een taal op vroegere leeftijd moet aanleren.
Wij krijgen nu in het 5e leerjaar Frans, maar dit mag voor mij in de kleuterschool al beginnen. Hier en daar eens een woordje Frans of eens een liedje in het Frans, zodat voor de kinderen de uitspraak e.d. al een 'gewoonte' wordt.
Het is toch algemeen geweten: hoe jonger de kinderen, hoe sneller ze iets aanleren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.