actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2015, 00:13
Brent L*mmelen Brent L*mmelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Merksplas
Posts: 20
5.000 jongeren krijgen gevaarlijke antidepressiva

Bijna 5.000 jongeren in ons land krijgen gevaarlijke antidepressiva voorgeschreven. Het gaat om pillen voor volwassenen, die gevaarlijk zijn als jongeren ze nemen. Ze krijgen er ernstige bijwerkingen van. Het kan zelfs tot zelfmoordgedachten leiden.
Feydi De Mooy getuigt in VTM Nieuws hoe zij als 15-jarige na zware pesterijen de zware antidepressiva kreeg voorgeschreven na twee consultaties bij een psychiater. "Ik voelde me er helemaal niet beter door. Ik had geen eigen gedachten meer en door de medicatie voelde het aan of denken te moeilijk was. Buiten leren en praten met mijn ouders deed ik niets meer."

Volgens Caroline Lebbe, als apothekeres verbonden aan de Christelijke Mutualiteit (CM), kunnen de bijwerkingen van die medicatie jongeren nog dieper in de put duwen. "Er zijn belangrijke psychiatrische bijwerkingen zoals zelfmoordneigingen en woede- of agressieaanvallen die ons toch zorgen baren."

Gemakzucht
Cijfers van de CM tonen aan dat in 2014 maar liefst 4.917 jongeren zware antidepressiva kregen voorgeschreven. Ook al vermeldt de bijsluiter een verbod op gebruik door -18-jarigen. Volgens Lebbe heeft dat deels te maken met gemakzucht bij sommige geneesheren. "We vermoeden dat het voor een arts gemakkelijker is om een pilletje voor te schrijven dan in te stappen in een lang proces van psychotherapie."

bron: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gez...epressiva.dhtml

eigen mening: Ik kan er echt niet aan uit hoe deze medicijnen tot bij de minderjarigen komen. Deze worden voorgeschreven door geleerde mensen die hier verstand van zouden moeten hebben en moeten dus weten wat de eventuele bijwerkingen hiervan kunnen zijn. Dit is in mijn ogen echt onverantwoord en deze dokters zouden hier volgens mij ook gevolgen voor moeten dragen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th December 2015, 11:44
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Na de campagne rond Rode Neuzen is het nog maar eens gebleken hoe belangrijk het is om jongeren met psychische problemen te helpen. We hebben er geen belang van hoeveel jongeren hier mee geconfronteerd worden. 1 op 5 jongeren kamp met psychische problemen. Spijtig genoeg worden deze jongeren niet op de juiste manier geholpen. Ze kunnen vaak omwille van financiële beperkingen niet de juiste hulp krijgen die ze eigenlijk wel verdienen. Als we dan gaan kijken tot wat ontbrekende hulp of niet de juiste hulp kan leiden, dan wordt ik er stil van. Ik besef dan nog meer hoe belangrijk het is om deze jongeren op een positieve manier te benaderen en te helpen.

Na het lezen van dit artikel heb ik veel onbegrip voor deze dokters. Allereerst ben ik van mening dat we zeker niet te snel antidepressiva moeten voorschrijven aan jongeren. Aangepaste begeleiding kan voor vele al een enorme hulp bieden. Wel te verstaan, ik ben niet tegen deze middelen. Ze kunnen inderdaad voor sommige wel de juiste en enige oplossing zijn, en dan mogen we dit niet ontnemen. Maar zoals gezien is het belangrijk om hier voldoende controle op uit te voeren om te zien of dit middel geschikt is. Het kan niet dat dit middel kan worden voorgeschreven aan jongeren. Zeker niet als het leidt tot nog meer problemen. De impact hiervan kan heel groot zijn en niet te overzien. Hieruit blijkt nogmaals dat het belangrijk is om er goed op toe te zien wie welk geneesmiddel voorschrijft aan welk kind, want elk kind is verschillend en kan hierop anders reageren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.