actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th April 2011, 20:19
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Bijna 60.000 ton zout gestrooid vorige winter

Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft afgelopen winter 58.491 ton zout gestrooid op de Vlaamse gewest- en autosnelwegen. Dat is ongeveer dertig procent minder dan tijdens de winter van 2009-2010, toen 84.711 ton strooizout op de wegen belandde. Dat er bijna een derde minder zout is gestrooid, wordt door het agentschap vooral toegeschreven aan het feit dat het winterweer deze keer minder lang aanhield.

Nieuw strooisysteem
"De winter van 2009-2010 was een strenge winter, die ook heel lang bleef duren", legt Ilse Luypaerts van het Agentschap Wegen en Verkeer uit. "De voorbije winter was ook streng, maar toen hebben we het echte winterweer vooral van eind november tot eind december gekend. Daardoor zijn de strooidiensten uiteindelijk minder vaak moeten uitrijden." Daarnaast zorgde ook een nieuw automatisch strooisysteem ervoor dat de uitgereden strooidiensten minder zout moesten gebruiken.

Volgens Luypaerts bedraagt de kostprijs van het strooizout ongeveer 56 euro per ton. Dat betekent dat er in totaal voor meer dan 3,2 miljoen euro zout op de Vlaamse gewest- en autosnelwegen werd gestrooid.

Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...ge-winter.dhtml

Mening:
Wanneer ik de eerste alinea van het artikel las, was ik zeer tevreden. Er is een derde minder zout gestrooid, wat wil zeggen dat er minder geld uitgegeven is. De nieuwe strooitechnieken hebben dan toch iets uitgehaald. Maar uiteindelijk, als je het eindresultaat bekijkt, is er nog wel voor 3,2 miljoen euro zout gestrooid en dat is toch niet niets vind ik. Daarom is het goed dat men bezig is met nieuwe strooitechnieken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th April 2011, 20:24
Thomas Cools Thomas Cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 55
Het is inderdaad positief dat er dit jaar minder zout is gestrooid. Maar toch vond ik dat er op sommige momenten of op sommige plaatsen toch onvoldoende werd gestrooid. Daarom zou ik een andere techniek zoeken. Neem nu bijvoorbeeld de strooitechniek in de skigebieden. Daar wordt in plaats van zout, fijne kiezeltjes gestrooid. Dit is volgens mij goedkoper omdat er op elk containerpark wel enkele bergen steenpuin ligt. En met die fijne kiezeltjes is de kans op schuifpartijen minder groot omdat de banden hier meer grip op zullen houden.
Met zulke fijne steentjes te werken heeft niet enkel een positief effect op de grip voor de auto's, ook is het niet schadelijk voor het milieu. Want in het strooizout zitten namelijk chemicalien.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th April 2011, 21:14
Viky Op de Beeck Viky Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 79
Citaat:
Met zulke fijne steentjes te werken heeft niet enkel een positief effect op de grip voor de auto's, ook is het niet schadelijk voor het milieu. Want in het strooizout zitten namelijk chemicalien.


In strooizout zitten geen chemicaliën. Het is gewoon zout dat niet gezuiverd is. Het is schadelijk voor het milieu omdat het zout is. Meng de potgrond van de plant in je bloembak met een goede schuit zout en kijk wat er gebeurd.

De fijne steentjes, ofte grind, zijn inderdaad een veel betere oplossing wat veiligheid en milieu betreft. Maar dit is dan weer slechter voor het wegdek en voor onze wagens wanneer het eenmaal begint te dooien. Komt nog eens bij dat het grind niet noodzakelijk goedkoper is dan zout.

Maar ik ben het er zeker over eens dat nieuwe strooitechnieken welkom zijn.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th April 2011, 21:19
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2008
Locatie: Vorselaar
Posts: 126
Ook ik ben tevreden dat er minder gestrooid is, al moeten we realistisch blijven. Men heeft immers minder gestrooit omdat er minder winterweer was. Hadden we evenveel winterweer gehad als het jaar ervoor was er waarschijnlijk ook evenveel gestrooid.
Men zou inderdaad moeten overgaan op nieuwe technieken. Zout is slecht voor het milieu. Het veroorzaakt immers verzilting.
Ik merkte niet dat er te weinig gestrooid werd. Inderdaad waren de wegen niet volledig vrij, maar dit vind ik juist goed. Want zo worden mensen verplicht traag te rijden. Wanneer er erg hard gestrooid wordt, heb je vaak mensen die sneller beginnen te rijden. En als ze dan plots op een ijzelplek komen, slippen ze.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.