actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2011, 11:53
fenna.adriaensen fenna.adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: westerlo
Posts: 23
België stuurt Marrokaanse gevangenen terug

Ons land zal maximaal 190 Marokkaanse gevangenen naar hun land terugsturen waar ze hun straf moeten uitzitten. Dertig gevangenen staan al klaar om te vertrekken. Hun dossier is aan Marokko bezorgd. 'Dit is het moment van de waarheid', zegt minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V).


'Het is belangrijk om zeker te zijn dat de gevangenen in hun land wel degelijk hun straf verder uitzitten en niet zomaar worden losgelaten. Daarom is er net een delegatie naar Marokko geweest om de overdracht praktisch te regelen', zegt De Clerck. De voorbije maanden bezorgde Marokko al dertig dossiers van Marokkanen die in ons land zijn veroordeeld, hier in de gevangenis zitten en naar hun land kunnen worden teruggestuurd. Volgens het kabinet gaat het om gevangenen met een 'doorsneeprofiel', wat wil zeggen dat ze meestal enkele jaren hebben gekregen voor diefstal, geweld of drugs.

De Clerck hoopt ze nog dit jaar op het vliegtuig te kunnen zetten. Maximaal zullen er 190 van de ongeveer 1.200 Marokkaanse gevangenen in Belgische cellen worden teruggestuurd. Tot dat aantal komt de federale overheidsdienst Justitie na verschillende selecties. Marokkaanse gevangenen die in België geboren zijn, de dubbele nationaliteit hebben, met een Belgische getrouwd zijn, de vluchtelingenstatus hebben, voor hun veroordeling al vijf jaar ononderbroken in België woonden of 'ernstig ziek' zijn, komen niet in aanmerking.

'Na een eerste schifting door het Gevangeniswezen kwamen er nog 507 kandidaten uit de bus', zegt Lieselot Bleyenberg, woordvoerster van De Clerck. 'Na een tweede selectie door de Dienst Vreemdelingenzaken houden we nog 190 namen over.'

België en Marokko palaveren al jaren over het terugsturen van veroordeelde gevangenen met de Marokkaanse nationaliteit. Een eerste protocol werd in 1997 afgesloten, alleen werd toen afgesproken dat de gedetineerden altijd hun toestemming moesten geven. Dat gebeurde vrijwel nooit. In 2007 sloten beide landen daarom een aanvullend protocol af dat wel een gedwongen terugkeer moest mogelijk maken, maar het parlement van Marokko talmde om het verdrag te ratificeren. Dat gebeurde uiteindelijk dit voorjaar.

Dat het zo lang moest duren, heeft er alles mee te maken dat Marokko zelf kampt met een desastreuze overbevolking van de gevangenissen. Ook de hygiënische omstandigheden zijn er doorgaans barslecht. Dat maakt het opnemen van nog meer gevangenen niet evident.

De Clerck is zich daarvan bewust en blijft - ondanks het protocol - dan ook voorzichtig. 'Marokko heeft nog altijd het recht de gevangenen te weigeren, maar dan moet het die beslissing heel goed motiveren. Bovendien kan het alleen op basis van weigeringsgronden die in het protocol zijn opgenomen en waar wij rekening mee hebben gehouden. Het zou dus sterk zijn als het toch gebeurt. Maar ik mag niet naïef zijn. Het is een grote stap voor Marokko om de ene na de andere gevangene op te nemen. Vandaar dat ik een delegatie heb gestuurd om die overdracht te vergemakkelijken. We gaan de gevangenen ook niet allemaal in één keer terugsturen, maar in etappes. Daardoor denk ik niet dat Marokko kan weigeren. Als dat toch gebeurt, is er een groot probleem. Marokko moet begrijpen dat dit het moment van de waarheid is. There is no way back.'

bron: Het Nieuwsblad

Commentaar: Ik vind het een goede zaak dat de gevangenen terug gestuurd worden naar hun land van herkomst. In België is het immers ook een probleem dat de gevangenissen overbevolkt zijn, en onrechtstreeks betalen wij allemaal voor de mensen die in de gevangenis zitten. Eerst was ik tegen het terugzenden van gevangenen omdat straffen in Marokko vaak veel zwaarder zijn dan de straffen hier. Maar aangezien de straffen gewoon hetzelfde blijven, vind ik dit wel een goede zaak. Het kan toch al een kleine hulp zijn voor de financiële problemen van België, en natuurlijk zijn de gevangenissen hier dan ook iets minder overbevolkt.
Wat ik ook belangrijk vind is het feit dat er zorgvuldig gesorteerd is wie wel en wie niet terug gezonden mag worden. Het is jammer voor degene die teruggezonden worden, maar ik vind het niet meer dan redelijk dat er bijvoorbeeld rekening gehouden wordt met de gezondheid van sommige mensen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th October 2011, 12:20
kevin.vanderauwera kevin.vanderauwera is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Westmeerbeek
Posts: 25
Het is stilaan 5 voor 12 in België wat het immigratiebeleid betreft. Natuurlijk is dit een ruime term voor wat dit artikel in z'n geheel voorstelt, namelijk de uitwijzing van criminele Marokkanen naar hun moederland, zij het diegene die nog niet voldaan hebben aan het inburgeringsproces. Laat dit een stap zijn richting verdere verdragen met andere landen. Nog niet volledig ingeburgerd en iets mispeuterd? Onmiddellijk terugsturen, zodat we onze overvolle gevangenissen kunnen uitdunnen en de doodgewone belastingbetaler niet decennia lang de dupe blijft van het wanbeleid dat al veel te lang is gevoerd, zij het door laksheid, onwetendheid of niet beter kunnen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th October 2011, 13:48
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Het is zeker een goed begin dat ze 190 Marokkanen terugsturen die niet voldoen aan enkele criteria. Het is een stap in de goede richting, maar er is nog veel werk aan de winkel. De gevangenissen zitten overvol, er zitten op dit moment zelfs gevangenen in Nederland, wat natuurlijk weeral een extra kost is voor België. Als mensen naar hier komen om criminele feiten uit te halen, vind ik niet dat wij moeten opdraaien voor de kosten en kunnen ze even goed terug naar hun eigen land gaan.
We zouden alle buitenlandse gevangenen door de selectie moeten halen en diegene die niet aan bepaalde eisen voldoen terug naar het land van herkomst sturen. Natuurlijk moeten er dan ook akkoorden zijn tussen België en die landen, maar als we echt iets willen doen aan die overbevolking zal er wel iets moeten gebeuren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.