actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th December 2017, 15:34
joey.g*emans joey.g*emans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2016
Locatie: HERENTALS
Posts: 43
5 vragen die iedere docent moet stellen in de klas

ARTIKEL:
Wil je meer discussie en betrokkenheid in de les en tegelijkertijd dat je leerlingen echt iets leren? Dat kan. Hoe? Simpel gezegd: door de juiste vragen te stellen.

Tuurlijk, dat is (te) kort door de bocht. Maar er schuilt zeker een kern van waarheid in. Door deze vijf simpele vragen te stellen, kom je er achter hoe een leerling echt over iets denkt en waarom. Niet voor niets schreef Hans ook al een blog over het belang van goede vragen stellen.

BRON:
https://www.tumult.nl/5-vragen-die-...len-in-de-klas/, Tumult op 25/12/2017

EIGEN MENING:
Voor dat dit artikel gelezen wordt kan je best naar de link gaan kijken dan kan je de afbeelding met de 5 vragen bekijken. Het gaat om vragen die je moet stellen in de les als je de leerlingen meer wil helpen en meer betrokken wil zijn met hun. Aldus het artikel.

Vraag 1:
'Wat denk jij?'
Ik vind dit een lastige vraag om te stellen aan leerlingen. Het artikel haalt zelf al aan dat het de simpliciteit van de vraag de leerlingen kan verwarren. Het is natuurlijk goed dat je leerlingen hun mening vraagt, maar de vraag moet op de juiste momenten gesteld worden.

Vraag 2:
'Waarom denk je dat?'
Een vraag die ikzelf heel belangrijk vind in de les. Soms zeggen leerlingen een zogenaamde mening, maar weten ze eigenlijk niet waarom ze het zo bedoelen. Vaak zeggen ze wat ze denken dat een leraar of docent wil horen, maar weten ze eigenlijk niet juist waarom ze iets vinden of denken.

Vraag 3:
'Hoe weet je dit?'
Ik vind deze vraag geen vereiste in een les. Het is toch goed dat een leerling iets weet. Waarom zou je dan vragen van waar ze iets weten. Ik begrijp het niet.

Vraag 4:
'Kan je me meer vertellen?'
Deze vraag is heel belangrijk. Vooral omdat je door deze vraag te stellen vaak meer los krijgt bij leerlingen dan ze uit zichzelf zouden zeggen. Soms zeggen ze zelf iets waarvan ze niet direct doorhadden dat het ook een deel van het gewenste antwoord was.

Vraag 5:
'Welke vragen heb je nog?'
Deze vraag is vooral belangrijk aan het einde van een thema of hoofdstuk. De leerlingen kunnen de vragen waarmee ze zitten nog stellen en daardoor meer inzicht hebben bij de leerstof. En goede herhalingsoefening waardoor ze sommige zaken sneller kunnen leren of leren begrijpen/interpreteren.

Het artikel is tamelijk correct, maar ik vind niet dat ze moeten zeggen dat deze vragen per se moeten gesteld worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.