actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Illegale vrouw belt politie en wordt zelf opgepakt... terecht of niet?
Terecht 4 36.36%
Niet terecht 7 63.64%
Stemmers: 11. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th August 2007, 20:53
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question Illegale vrouw belt politie en wordt zelf opgepakt

Illegale vrouw belt politie en wordt zelf opgepakt


BRUSSEL - Een illegale vrouw belde de politie om hulp maar werd opgepakt en bijna uitgewezen. Ze is nu vrij.



Yenny (37), een Ecuadoraanse, was tien dagen geleden samen met een Boliviaanse vriendin op bezoek bij een andere vriendin in het Brusselse. Zowel Yenny als haar vriendin zijn al jaren illegaal in ons land.

Tegen de ochtend kwam de ex-man van de Ecuadoraanse amok maken aan de deur van de vriendin. Yenny was bang en belde de politie. 'Met reden, want ze had in het verleden al vaker slaag gekregen van de man', zegt Sylvie Micholt, de advocate van Yenny.

Toen de politie ter plaatse kwam, was de ex-man - ook een illegale Ecuadoraan - al verdwenen. Omdat Yenny noch haar vriendin geldige papieren had, werden de twee door de agenten opgepakt. Ze werden op vraag van de Dienst Vreemdelingenzaken opgesloten in het gesloten asielcentrum De Refuge in Brugge met het oog op hun uitwijzing. 'Mijn cliënte heeft tien dagen vastgezeten. De raadkamer van Brussel heeft dinsdag echter beslist haar vrij te laten', zegt Micholt.

'Volgens de rechter kon het niet dat iemand die in nood de politie belt, daar zelf het slachtoffer van wordt. Wij hadden dat ook gepleit. Stel u voor dat zoiets kon. Dan kunnen illegalen nooit meer naar de politie bellen als ze slachtoffer zijn. Dan kunnen legale mensen met de glimlacht een illegaal in mekaar timmeren want die heeft toch geen enkel verweer.'

De Ecuadoraanse Yenny heeft ook een zoontje van vier die niet mee gearresteerd werd en bij de vader verbleef. 'Allicht heeft het feit dat ze een kind had, ook meegespeeld in de beslissing', zegt Micholt.

Het parket ging niet in beroep tegen de beslissing van de raadkamer. De Boliviaanse vrouw verschijnt pas volgende week voor de raadkamer. 'Wij hopen dat de rechter voor haar dezelfde redenering volgt', zegt de advocate.

Nog geen twee weken geleden ontstond er nog felle beroering rond de uitwijzing van de Ecuadoraanse Ana Cajamarca en haar dochter Angelica. Een rechter hield ook die uitwijzing in extremis tegen omdat ze oordeelde dat minderjarigen niet opgesloten horen te worden. Sindsdien wonen Ana en Angelica terug in Sint-Joost-ten-Node.


DS, 16-08-2007 (Mark Eeckhaut)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd April 2008, 13:27
s5050033 s5050033 is offline
Elien Wuyts
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: Dessel
Posts: 48
Ik vind het mooi dat hier toch wel ethisch gereageerd wordt op de situatie. Men heeft bij het beslissen duidelijk rekening gehouden met de context en niet zomaar de regeltjes afgelezen. Hier mag uiteraard niet te ver in gegaan worden maar in deze situatie vind ik dat er goed gehandeld is.
__________________
elien
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th September 2008, 15:33
liesel.vertommen liesel.vertommen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Berlaar
Posts: 64
Ik vind het goed dat ze de vrouw dan toch hebben vrijgelaten! Maar ik versta heel goed dat ze wel in fout is. Zonder geldige papieren in een land verblijven is strafbaar. Daar had ze maar eerder moeten aan denken. Ik vind dat mensen legaal in een land moeten verblijven. Dat moeten ze nergens anders niet proberen! Ik ben absoluut geen racist, als ze maar met alles in orde zijn. Dan is er voor mij geen probleem!

Liesel
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th December 2008, 14:31
Lize Holemans Lize Holemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 69
Ik ben het hier zeker eens met de mening van de twee andere meisjes.
De vrouw is inderdaad ergens in fout, daar ze de juiste papieren niet heeft om wettig in België te mogen verblijven. Toch volg ik zeker de redenering van de rechter. Het is niet omdat ze hier illegaal verblijft, dat ze geen recht heeft op verdediging. Dat zou absurd zijn!
Toch ben ik ook van de mening dat de vrouw dringend haar papieren moet in orde brengen. Ik ben absoluut niet tegen vreemdelingen, maar vind wel dat voor iedereen dezelfde regels gelden, dus ook deze vrouw zou volledig in orde moeten zijn.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th December 2008, 19:40
Coleta's Avatar
Coleta Coleta is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Blauberg
Posts: 78
Stuur een bericht via MSN naar Coleta
Goede beslissing om de vrouw terug vrij te laten. Zij heeft de politie opgebeld in nood (ze was al meerdere malen geslagen door de man, dus het was niet voor niets) en ook zij moet geholpen worden ondanks zij illegaal in het land verblijft. Ik denk ook dat er anders velen kunnen profiteren van het feit dat illegalen zich toch niet kunnen verweren. En ik wil niet weten wat daar allemaal van kan komen... Ik hoop dat men er nu wel op gaat toezien dat zij haar papieren in orde laat brengen, want het is ook niet de bedoeling om zomaar illegaal in ons land te verblijven. In zo'n situaties hoeft men van mij niet te twijfelen, iedereen moet beschermd worden tegen geweld en achteraf kan altijd besproken worden wat er moet gedaan worden.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 14th December 2008, 20:39
Sofie Geerinckx Sofie Geerinckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herentals
Posts: 70
Zoals de anderen hier al zeiden vind ik het ook goed dat de vrouw terug is vrijgelaten. Ik vind ook dat iedereen hulp moet krijgen wanneer zij in nood zijn en zij hoeven daarvoor toch niet zelf gestraft te worden. Zelf ben ik ook van mening dat men er voor moet zorgen dat alle papieren in orde zijn dus het is te hopen dat ze daar nu snel werk van gaat maken. Want de vrouw was nu zelf ook wel in fout, maar ik ben blij dat ze toch niet getwijfeld heeft om de politie op te bellen want wanneer zij dit niet had gedaan hadden de gevolgen veel erger kunnen zijn. Het is voor mij dus zeker en vast een goede beslissing geweest de vrouw niet te straffen maar wel terug vrij te laten nadat zij eerder werd opgepakt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.