actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2011, 16:37
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
Onderhandelaars zetten zoektocht naar besparingen voort

De onderhandelaars van de zes toekomstige coalitiepartijen zitten sinds zondag even voor de middag opnieuw samen om de begroting 2012 op te stellen. Er wordt traag maar grondig gewerkt, was bij de start te horen. 'Maar we moeten zeker vooruit gaan', vond CD&V-voorzitter Wouter Beke.
De meeste onderhandelaars hielden zondag bij aankomst op het voorzitterschap van de Kamer de lippen op elkaar. Van MR-kant werd erop gewezen dat de oefening aan de uitgavenkant erg belangrijk is. 'We moeten duidelijk keuzes maken: minder uitgaven en verspillingen, maar meer steun voor de mensen die werken', gaf voorzitter Charles Michel mee.

Voor vicepremier Didier Reynders is er nog werk nodig om de uitgaven te beperken. 'Een bevriezing van de uitgaven volstaat niet', aldus Reynders, die erop wees dat men vooralsnog in de gezondheidszorg enkel een vertraging van de uitgavenstijging nastreeft. Europa verwacht een begroting tegen 15 december. Dat betekent evenwel niet dat de begroting tegen dan ook effectief door het parlement goedgekeurd moet zijn. Voor Reynders is nog voor enkele dagen werk.

CDH-voorzitter Benoît Lutgen benadrukte dat er voor hem niet op politie of brandweer kan bespaard worden. Ook aan justitie kan voor hem niet geraakt worden om een efficiënt veiligheidsbeleid te kunnen voeren. Dat de werkzaamheden zo traag verlopen, komt volgens hem omdat elke maatregel in detail onderzocht wordt.

Het ziet er naar uit dat ook zondag nog de volledige dag door de uitgaven in beslag genomen zal worden. Pas dan kan gestart worden met de inkomsten en eventuele nieuwe lasten, wat gezien de tegenstellingen tussen de verschillende partijen wellicht ook niet probleemloos zal verlopen.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111113_048

Eigen mening:
Ik vind het positief te lezen dat er niet bespaard zal worden op brandweer en politie. Wanneer iemand in nood verkeert, moet deze persoon kunnen rekenen op professionele hulp. Anderzijds meende ik ergens te lezen dat er bespaard zal worden op onder andere ziekteverzorging. Dit lijkt mij een brug te ver. Mensen dragen een hele carrière af aan de ziekenkas en nu zou er bespaard worden op de verzorging van de zieken? Ik ben enorm benieuwd wat er uiteindelijk uit de bus zal komen.
Toch vond ik het best wel grappig dat er in Italië na 24 uur al een overgangsregering moest zijn, zodat veranderingen kunnen worden doorgevoerd. Hiermee zijn onze onderhandelaars al meer dan een jaar bezig.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th November 2011, 23:07
Julie.raedts Julie.raedts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 51
Ik volg het vak economie en heb hierover nog een artikel moeten lezen. Di Rupo heeft al verschillende 'ideeën' waarop hij belastingen zou willen invoeren. Hij zou hogere belastingen willen invoeren op bedrijfswagens, op de meerwaarde van aandelen, op aanvullende pensioenen, een hogere sociale bijdrage voor zelfstandigen,... Bij bepaalde 'punten' ben ik wel akkoord zoals een hogere belasting op bedrijfswagen maar ik ben niet akkoord dat de zelfstandigen een hogere sociale bijdrage moeten leveren. Of deze hogere belastingen zullen doorgevoerd worden weet ik niet maar men moet wel ergens geld vandaan halen. Ik ben wel blij dat men de politie en brandweer erbuiten laat. Zij moeten voor de veiligheid van de mensen zorgen, maar ook soms hun eigen leven in gevaar brengen voor andere mensen. Het feit dat men wil besparen op de gezondheidszorg vind ik persoonlijk niet juist. Wij betalen toch een goede bijdrage aan het ziekenfonds maar dan wordt er wel verwacht om daar directe en goede 'service' voor in de plaats te krijgen. Zeker naar oudere mensen toe, de winter is in aantocht en zij worden sneller ziek. Zij hebben direct verzorging nodig, ook kinderen en volwassenen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.