actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st October 2016, 09:05
amina.j*cops amina.j*cops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: zoersel
Posts: 85
Rotterdam wil anticonceptie verplichten voor incompetente ouders

Moeders die niet in staat zijn hun kinderen veilig en gezond groot te brengen, moeten verplicht anticonceptie gebruiken. Rotterdam wil een wet die dat mogelijk maakt, meldt de Nederlandse krant Algemeen Dagblad zaterdag.

Verplichte anticonceptie is omstreden, omdat ze ingaat tegen het grondrecht van ouders om kinderen te krijgen. Eerdere voorstellen om een wet in te voeren, sneuvelden. Dat juist Rotterdam aandringt, komt doordat hulpverleners in de stad telkens weer worden geconfronteerd met schrijnende situaties zoals ernstige verwaarlozing en mishandeling, soms zelfs zo heftig dat kinderen overlijden.

"Veilig en gezond opgroeien is net zo'n fundamenteel recht als kinderen krijgen", zegt schepen van Onderwijs, Jeugd en Zorg Hugo de Jonge (CDA). "En wij kiezen voor het kind."

Het college heeft een brief met het voorstel gestuurd aan de gemeenteraad. Het gaat in Rotterdam naar schatting om tien tot twintig vrouwen per jaar. Vrouwen die bijvoorbeeld verslaafd zijn, psychiatrische problemen hebben, verstandelijk beperkt zijn, dakloos of in de prostitutie werken.

"Kinderen worden geboren in gezinnen waar iedereen buikpijn van heeft", zegt De Jonge.

Een rechter zou moeten beslissen of de vrouwen kunnen worden verplicht tijdelijk anticonceptie te gebruiken, net zoals een rechter beslist over dwangmedicatie bij psychiatrische patiënten. Vrouwen krijgen dan een spiraaltje, of een implantaat in hun arm, dat drie jaar bescherming biedt tegen zwangerschap.

Bron: www.demorgen.be (1/10/16)
Eigen mening: Bij dit voorstel heb ik een dubbel gevoel. Langs de ene kant vind ik dat iedereen recht heeft om op de natuurlijke manier kinderen te maken. In deze zin beperkt dit wetsvoorstel dit recht op kinderen en vind ik het te ver gaan. Daartegenover staat dat ik het ook heel belangrijk vind dat kinderen veilig en gezond kunnen opgroeien. In dit opzicht is zo'n wetsvoorstel wel nuttig in mijn ogen, omdat vandaag de dag er toch wel wat kinderen worden geboren in gezinnen die eigenlijk niet aan de basisveiligheid en de gezondheid van het kind kunnen voorzien. In dat geval vind ik het wel goed dat ze vrouwen kunnen verplichten anticonceptie te nemen omdat er zo voorkomen word dat er nog meer kinderen in heel moeilijke/ ongezonde situaties moeten opgroeien.

Laatst aangepast door amina.j*cops : 1st October 2016 om 09:14.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd October 2016, 13:25
Jill.V*rstrepen Jill.V*rstrepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 109
Rotterdam wil anticonceptie verplichten voor incompetente ouders

Net zoals Amina heb ik hier een dubbel gevoel bij. Zoals Amina zegt en ook in het artikel vermeld staat, gaat dit voorstel in tegen het recht van ouders om kinderen te krijgen. Toch ben ik een grote voorstander van dit voorstel. Ik vind het belangrijk dat een kind een goede opvoeding moet krijgen om zelf op te groeien tot een goed mens en met ouders die niet capabel zijn om op te voeden, is het moeilijk om zelf een leven op te bouwen. Vaak gaat met een slechte opvoeding ook een minder goede opleiding gepaard waardoor het voor het kind moeilijker is om een goede plaats te krijgen in de maatschappij. Je hoort ook dat kinderen verwaarloosd of mishandeld worden en dit zal hun ook heel hun leven achtervolgen, waardoor ze zelf misschien psychische problemen krijgen. Mij lijkt het dus niet verstandig om incapabele ouders een kind te laten opvoeden.

In een ander artikel over dit onderwerp heb ik een interview gelezen over een vrouw die samen met haar broer en zus is opgevoed door twee zwakbegaafde ouders. Zij vertelde dat ze nooit de liefde heeft gekregen die ze zou moeten krijgen en dat ze zich thuis ook onveilig voelde. Zij is dan ook een grote voorstander van dit voorstel, omdat het gewoon niet verstandig is dat incapabele ouders een kind krijgen. Ze is uiteindelijk wel goed terechtgekomen, maar volgens mij (en zoals de vrouw zelf ook vermeldt) is het ontzettend zwaar en heftig om op te groeien in een gezin waarbij de ouders niet in staat zijn om op te voeden.

Link interview: http://www.rtlnieuws.nl/nederland/f...ationeel-gezien
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd October 2016, 15:06
Sarah.D*cembry Sarah.D*cembry is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Emblem
Posts: 39
Reactie: Rotterdam wil anticonceptie verplichten voor incompetente ouders

Rotterdam wil anticonceptie verplichten voor incompetente ouders

Eigen mening: Ik ben er volledig mee eens dat een kind de beste zorgen en opvoeding verdient. Ik vind het verschrikkelijk als kinderen in gezinnen geboren worden waar de ouders niet in staat zijn voor ze te zorgen. Maar wetten omtrent verplichte anticonceptie vind ik toch te vergaand.

Wat mij ook opvalt aan dit artikel is dat het steeds betrekking heeft op de vrouw. Rechters zouden moeten beslissen of vrouwen kunnen worden verplicht tot tijdelijk gebruik van anticonceptie. In de titel van het artikel staat echter iets over incompetente ouders. Wat dan met vaders die niet in staat zijn hun kinderen veilig en gezond groot te brengen? Moeten zij ook niet verplicht worden anticonceptie te gebruiken? En hoe ga je dat controleren?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.