actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th February 2014, 14:32
J*rgi.Leus J*rgi.Leus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Herenthout
Posts: 63
Verhofstadt: ‘Referendum brengt Zwitserse economie in gevaar’

Guy Verhofstadt, fractieleider van de Europese liberale fractie, betreurt het resultaat van het Zwitserse referendum. Zondag stemde 50,3 procent van de Zwitsers voor quota op migratie, wat het vrij verkeer van personen met de Europese Unie doet verdwijnen.

‘Ik betreur dit resultaat ten zeerste,’ aldus de kandidaat-opvolger van commissievoorzitter José Manuel Barroso. ‘Indien het resultaat van het referendum omgezet wordt in Zwitserse wet, is dit niet alleen een schending van het verdrag met de EU over het vrij verkeer van personen, maar het brengt de goed draaiende Zwitserse economie en de hoge levensstandaard in het gevaar. Zwitserland is het land waarmee de EU de meest nauwe handelsrelaties heeft.’

Guillotine

Zwitserland riskeert nu een opschorting van de zeven bilaterale verdragen met de Europese Unie. Dat heeft alles te maken met de ‘Guillotine-clausule’, zegt Verhofstadt: als er één akkoord niet correct wordt toegepast, staan de anderen ook onder druk. Vandaag zitten de Europese ministers van Buitenlandse Zaken samen om over de kwestie te praten.

Verhofstadt blijft hoopvol: ‘We nodigen Zwitserland uit om met de hulp van de Europese Unie een snelle oplossing te vinden vooraleer deze delicate situatie uit de hand dreigt te lopen.’

Mijn mening: Zwitserland heeft een handelsakkoord met Europa, het 'gebruikt' Europa om handel mee te drijven en haalt daar winst uit. Europa mag als tegenprestatie verwachten dat iedereen vrij in Zwitserland mag gaan werken, wonen,... Hier komt waarschijnlijk een einde aan, want de Zwitsers stemt voor een quota op migratie. Dit zou een schending van de verdragen met de EU zijn.

Het aantal allochtonen in Zwitserland ligt hoog, zo'n 21% is niet van Zwitserse afkomst. Het lijkt mij dan wel logisch dat de Zwitserse bevolking minder migratie wil, er zijn mensen die werken, maar er zijn er ook die er niets doen. Nochtans zijn er veel hooggeschoolden Europese mensen die ook naar Zwitserland trekken.

Volgens mij moet er wel iets gebeuren aan de migratiestroom in Zwitserland, maar dit zou zeker moeten gebeuren in overleg met de Europese Unie.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140210_00972650
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th February 2014, 17:11
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Ik kan ergens de uitkomst van het referendum in Zwitserland heel goed begrijpen. Het is namelijk niet zo 'leuk' dat je hele land overspoeld wordt door migranten. Ook wij hebben er soms problemen mee. Ik denk dat mocht men hier in België een referendum houden, dat ook hier de uitkomst dezelfde zou kunnen zijn als in Zwitserland.

Langs de andere kant begrijp ik ook de reactie van Verhofstadt. De vrije handel van personen is nu eenmaal een afspraak die gemaakt is met Europa. Die afspraak zou dan ook gerespecteerd moeten worden. Volgens mij zal Zwitserland een gulden middenweg moeten vinden tussen de mening van de bewoners en de afspraken met Europa. Hoe dat zou lukken, dat weet ik ook niet. Maar als de relaties met Europa verbroken zouden worden, zou dat ook een pijnlijke affaire zijn voor Zwitserland.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th February 2014, 20:22
Cedric.Van.Nederkassel Cedric.Van.Nederkassel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 65
Volgens de Europese richtlijnen omtrent Zwitserland en haar relatie met Europa is het redelijk duidelijk : Heel Europa heeft recht om te reizen doorheen Zwitserland . Zij zijn namelijk verbonden met het welbefaamde schengenakkoord. Dus met andere woorden : Vergeet het maar dat je vanaf nu doorheen Zwitserland kan reizen zonder paspoortcontrole. Natuurlijk deze actie heeft ook economische reacties die zwaarder gaan doorwegen voor Zwitserland, dan voor ons. Ik denk maar aan het vervoer van goederen door vrachtverkeer en zelfs luchtverkeer. Wat toch vrij belangrijk is voor een land zonder maritieme haven. Bovendien zal de toeristische sector in Zwitserland ook wel een paar forse klappen krijgen.

Ik ben benieuwd hoe de andere Europese landen gaan reageren. Mogen Zwitsers na dit referendum dan nog reizen in Europa zonder paspoort controle? Volgens het Shengen akkoord was de regel dat Zwitsers in Europa mochten reizen zonder paspoort controle en visa versa. Ik ben benieuwd ! Alleszins is het wel dat Europa voor een zeker blok staat en er niet uit kunnen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.