actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2015, 20:06
Amber.V*erhoeven Amber.V*erhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 75
'Moordenaar stak onze leerkracht neer op de gang'

Enkele uren nadat een gemaskerde, gewapende man een Zweedse school binnendrong en er twee mensen doodstak, vertellen leerlingen aan lokale kranten en nieuwszenders wat ze precies gezien of gehoord hebben. ‘Eén van mijn klasgenoten werd gebeld door haar zus. ‘Er zit een moordenaar op school”, fluisterde ze.’

Donderdagochtend rond 10 uur dringt een gemaskerde man met zwarte kledij en een lang, mesachtig voorwerp (sommige spreken over een zwaard) de Kronan School in het Zweedse Trollhättan binnen. Hij doolt er door de schoolgangen en probeert leerkrachten en leerlingen neer te steken. De politie komt massaal ter plaatse en schiet de dader neer.

Voor meer informatie en updates over de aanval kunt u hier terecht .
Maar vooraleer de politie het vuur op de dader opende, maakte hij twee dodelijke slachtoffers - een leerkracht en een leerling - en verwondde nog minstens twee anderen.

‘Onze leerkracht werd neergestoken op de gang’

‘Ik zat in de klas toen één van mijn klasgenoten gebeld werd door haar zus. “Er zit een moordenaar op school”, fluisterde ze. We deden de klasdeur meteen op slot, maar onze leerkracht stond nog op de gang’, vertelt een tiener aan de lokale media .

‘We wilden hem waarschuwen, dus een paar leerlingen deden de deur open en stapten de gang in. Toen zagen we de moordenaar: hij droeg een masker en had een zwaard. De moordenaar stak onze leerkracht neer op de gang.’

‘De moordenaar zag mij achtervolgde mij. Ik liep naar een ander klaslokaal en verstopte me. Ik moest hard lopen: als ik dat niet had gedaan, had hij mij vermoord. Ik ben doodsbang. Maar iedereen is bang nu, dus dat is oké.’

Star Wars en Halloween

Andere leerlingen zagen dan weer hoe de man de aandacht van de tieners trok: ‘Toen we hem zagen, dachten we eerst dat het een Halloweengrap was. Hij had een masker op en droeg zwarte kledij en een lang zwaard. Er waren zelfs studenten die op hem afliepen en vroegen of ze het zwaard eens mochten vasthouden.’

Verschillende leerlingen verklaarden aan de politie zat ze ‘een groot zwaard’ zagen. Of de man een masker van Scream, Star Wars of gewoon een griezelmasker droeg, is niet duidelijk.

De Zweedse minister van Binnenlandse Zaken, Anders Ygeman, heeft zijn medeleven betuigd aan de familieleden van de slachtoffers: 'Tot mijn grote droefheid en ontsteltenis ontving ik het nieuws van de aanval op de school in Trollhättan. Mijn gedachten zijn bij de slachtoffers en hun families', tweette hij.

Eigen mening: Ik denk dat we wel kunnen stellen dat de school een veilige omgeving zou moeten zijn waar zulke misdrijven niet kunnen plaatsvinden. Leerlingen dragen dit de rest van hun leven mee. Wanneer we iemand kruisen in de gangen die we nog nooit eerder hebben gezien stellen we ons hier vaak geen vragen bij, het zou tenslotte om een nieuwe leerkracht, een ouder, een leerling,... kunnen gaan. Iedereen kan zonder controle de school in en uit wandelen en ik denk dat wat extra controle wel op zijn plaats is, dat is ook uit het verleden gebleken. Ik ben mij er ook van bewust dat dit praktisch moeilijk haalbaar is omdat we niet het idee mogen creëren dat school een gevangenis 'gevangenis' is maar hier eens opnieuw over samen zitten en tot eventuele oplossingen komen is volgens mij geen overbodige luxe.

Laatst aangepast door Amber.V*erhoeven : 22nd October 2015 om 20:24.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd October 2015, 11:06
Amber.V*erhoeven Amber.V*erhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 75
'Moordenaar stak onze leerkracht neer op de gang'

Bronvermelding:http://www.standaard.be/cnt/dmf20151022_01932953 geraadpleegd op 22 oktober 2015
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.