actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2016, 06:48
Yannick.W*uters Yannick.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 33
'Geen plaats in cel? Geen aanhouding'

Experten geven minister van Justitie Geens opmerkelijk advies bij de hervorming van Justitie: begrenzing van het aantal personen in voorhechtenis.

Bijna een op de drie mensen in de gevangenis zit opgesloten in afwachting van een proces. Ze zijn aangehouden door een onderzoeksrechter. De voorhechtenis van ongeveer 3.500 personen (van wie dus niet is bewezen dat ze schuldig zijn) kost niet alleen handenvol geld, het gaat ook in tegen het principe van de voorhechtenis. Dat is alleen als uitzondering bedoeld voor die gevallen waarbij de openbare veiligheid in het gedrang is.

Om het aantal mensen in voorhechtenis te doen dalen, legt de groep experten die minister van Justitie Koen Geens (CD&V) adviseert een bijzondere regel op tafel. ‘Per gerechtelijk arrondissement kan er een maximum aantal personen in voorlopige hechtenis worden vastgelegd’, staat in een uitgebreide nota die De Standaard kon inkijken. ‘Zodra dat aantal is bereikt, kunnen rechters geen aanhoudingsbevel meer uitvaardigen, tenzij er een plaats wordt vrijgemaakt door een andere verdachte vrij te laten.’

Vluchtgevaar

‘Deze experten hebben duidelijk geen kennis van hoe wij werken’, reageert Philippe Van Linthout, co-voorzitter van de Vereniging van Onderzoeksrechters. ‘De quota voor aanhoudingen zijn daar een voorbeeld van. Onderzoeksrechters houden mensen aan op basis van criteria die in de wet staan. Een van de redenen om iemand aan te houden, is vluchtgevaar. Veel verdachten die wij voor ons krijgen, hebben een buitenlandse nationaliteit: Roemeens, Bulgaars, Marokkaans... Zij dreigen weg te lopen als er geen aanhouding is.’

‘Het is trouwens vreemd om iemand die terecht is aangehouden, vrij te moeten laten voor iemand anders die ook is aangehouden. Als er zoveel mensen onnodig in voorhechtenis zouden zitten, dan zou de raadkamer er toch veel meer vrijlaten?’

Eigen mening: Ik vind het ongehoord dat ze mensen willen vrijlaten die zware feiten hebben gepleegd in afwachting van het proces. Ook een vrijlating van mensen met lichtere feiten vind ik niet kunnen. Ze hebben er namelijk zelf voor gekozen, want voordat je criminele activiteiten gaat ondernemen beseft men al dat het verkeerd kan uitdraaien als ze je te pakken krijgen. Moest het doorgaan dat mensen niet in voorhechtenis hoeven te zitten, dan vraag ik mij af hoeveel mensen nog wel op het proces gaan verschijnen? Ze hebben langer de kans om op de vlucht te slagen naar een ander land,... Mensen die criminele feiten hebben gepleegd horen namelijk niet thuis in de samenleving, want de kans bestaat dat ze ook terug gaan toeslaan. Als dit gebeurt is, vind ik, het gerecht verantwoordelijk voor de gevolgen ervan. Een gouden regel: Houd mensen in voorhechtenis, want iedereen heeft er baat bij.

Bron: DS 1/12/2016 http://www.standaard.be/cnt/dmf20161130_02601428
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.