actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2013, 19:29
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
VN: "Nederland moet stoppen met sinterklaasfeest"

"Nederland moet helemaal stoppen met het sinterklaasfeest." Dat zegt professor Verene Shepherd, hoofd van de werkgroep van de Verenigde Naties die onderzoek doet naar Zwarte Piet. De werkgroep bezoekt binnenkort Nederland om zelf het sinterklaasfeest mee te maken. Maar wat Shepherd betreft is het ook meteen de laatste keer dat het feest gevierd wordt, schrijft De Telegraaf.

Hoewel het onderzoek van de VN nog in volle gang is, heeft de van oorsprong Jamaicaanse Sheperd haar conclusie al klaar. "De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen. Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik bezwaar hebben."

Volgens Sheperd is het de taak van de Nederlandse premier Rutte om in te grijpen. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in leven houdt. En wat is er mis met één Sinterklaas, waarom moeten jullie er twee hebben", vraagt Shepherd zich af, waarbij ze doelt op de kerstman.

"Zwarte Piet is zwart"
Eerder liet de Nederlandse premier Rutte nog weten dat het geen taak van de overheid is om het Zwarte Piet-debat te beslechten. Volgens de premier staat het iedereen vrij om een witte piet op te voeren, maar hij wees erop dat het hulpje van de Sint volgens de overlevering altijd zwart is geweest. "Zwarte Piet is zwart, daar kunnen we weinig aan veranderen", klonk het.

Zwarte Piet was vermoedelijk geen knecht maar een islamitisch handelaar, die de aartsbisschop van het Griekse Myra hielp bij onder andere het verspreiden van voedingswaren onder arme kinderen. Pas in de 19de eeuw verwerd hij tot het stereotype van de komische neger. Dat schrijft afrikanist Louïse Müller in De Volkskrant. "Het is tijd om de gelijkwaardigheid tussen Sint en Piet te herstellen", betoogt ze.

Bron: De Morgen (22/10)

Commentaar: Dit vind ik ronduit triest. Iedereen weet dat 'Zwarte Piet' geen 'neger / kleurling' is, maar dat hij zwart ziet omdat hij altijd door de schoorsteen is moeten kruipen. Moeten we dan - zoals een vriend van mij aanhaalde - het Suikerfeest ook afschaffen omdat dit racistisch / discriminerend is voor de mensen met suikerziekte? Waar besteden wij ons geld toch aan... Er zijn mensen in de wereld die geen proper water hebben, miljoenen mensen sterven aan kanker, ... Maar waar besteden we een deel van ons geld aan? Aan een onderzoek naar het al dan niet racistische Sinterklaasfeest... Ronduit belachelijk.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2013, 19:43
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Ik vind net zoals Cedric dat dit zeer triest is. Elk jaar kijkt elk kind uit naar het sinterklaasfeest. Waarom zou je hen dat afnemen?
Ik begrijp immers niet waar dit in eens vandaan komt na al die jaren. Iedereen weet dat zwarte piet geen slaafje is, maar dat hij een helper is van Sinterklaas.
Bovendien is hij zwart door het roet van de schoorsteen, niet omdat hij een kleurling is. Hiernaast speelt hij een leuke rol als hulpje, hij is immers een humoristisch figuur. Ik denk persoonlijk ook dat niemand hem aanziet als een kleurling of een slaaf. Elk kind ziet de Piet even graag als Sinterklaas. Dat de gelijkwaardigheid tussen Sinterklaas en Piet herstelt moet worden, betwijfel ik dus. Die gelijkwaardigheid is er immers altijd al geweest.
Hopelijk zal deze traditie, een traditie blijven. Ik zou het erg jammer vinden dat ze dat afnemen van de kinderen en dat de kinderen in de toekomst Sinterklaas en zwarte piet nooit gekend hebben.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd October 2013, 02:23
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door c*dric.willemsen
"Nederland moet helemaal stoppen met het sinterklaasfeest." Dat zegt professor Verene Shepherd, hoofd van de werkgroep van de Verenigde Naties die onderzoek doet naar Zwarte Piet.
Ik heb begrepen dat betreffende mevrouw zelf een donkere huidskleur heeft en van Jamaïcaanse afkomst is... maar dat kan toch niet de reden zijn om in het kader van de V.N. nota bene(!!) met dergelijke voorbarige en 'piet-luttige' conclusies (na welke onderzoek overigens?) op de proppen te komen? Ofte: wie van ons heeft nog maar het idee gehad om achter de figuur van zwartepiet racistische malversaties te gaan zoeken??! Of, zoals Charlotte het formuleert:
Citaat:
Orgineel gepost door c*arlotte.meeus
Ik denk persoonlijk ook dat niemand hem aanziet als een kleurling of een slaaf.

Laat staan dat er nog verdere onnozelheden aan gekoppeld zouden kunnen worden in de zin van:
Citaat:
Orgineel gepost door c*dric.willemsen
En wat is er mis met één Sinterklaas, waarom moeten jullie er twee hebben", vraagt Shepherd zich af, waarbij ze doelt op de kerstman.
Dit bewijst al wel helemaal dat de dame in kwestie geen sikkepit begrepen heeft van ons cultuurgegeven rond Sinterklaas! Daarbij was het overigens niet de Sint maar wel zwartepiet die de blanke kindjes in illo tempore 'kletsepoep'/billenkoek ("...wie stout is, de roe") gaf...
Maar als je natuurlijk vanuit zo'n eminent-hoge functie dergelijke aantijgingen prematuur wereldkundig gaat maken, dan lijkt me dit een klassiek voorbeeld van een 'self-fulfilling prophecy'.
Jammer dat mensen op zo'n positie niet sneller zélf inzien dat ze hiermee de V.N. als hoogst-respectabel orgaan ongelooflijk veel imagoschade kunnen/zullen bezorgen...
Of, toegepast op 'hier-ten-lande': je kan natuurlijk nog altijd een verbod uitvaardigen op het gebruik van de term 'allochtoon', om vervolgens de borst nat te kunnen maken vanwege het feit dat je de discriminatie in je stad (Gent) een halt hebt kunnen toeroepen...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 23rd October 2013 om 03:01.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd October 2013, 17:36
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Nooit geweten dat Sinterklaas Zwarte Piet behandelt als een slaaf, of vastgebonden aan zijn paard verder sleept. Ik vraag me ook af wat men wil bereiken met deze hele discussie. Onderliggend zit natuurlijk wel het probleem van racisme in onze samenleving, maar ik denk dat er op dat vlak vele andere katten te geselen zijn. In Zwarte Piet heb ik nooit iets racistisch gezien of denigrerend, integendeel. Sint en Piet vullen elkaar, zoals het twee goede vrienden beaamt, elkaar aan. Met één doel = ze willen brave kinderen! In mijn tijd (en het schaamrood komt me nu op als ik terug aan die tijd denk) was het gegeven 'Sinterklaas' bij ons thuis een stok achter de deur om me braaf .. of braver (?) te krijgen.

Dit is gewoon pure traditie. Pieten zien zwart, volgens de legende, omdat ze door de schouw komen. Ik ben tegen racisme, maar het Sinterklaasfeest mag niet gekaapt worden door zij die racisme aan willen kaarten. Dat heeft daar weinig mee te maken.
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed."
Wouter Beke
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.