actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2010, 21:43
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
Nu al meer dan twee euthanasiegevallen per dag

Nu al meer dan twee euthanasiegevallen per dag

Het aantal gemelde euthanasiegevallen in ons land lag in 2008 op 704 en steeg vorig jaar naar 822. Dat betekent dat in 2009 gemiddeld meer dan twee euthanasiegevallen per dag werden aangegeven, blijkt uit het euthanasierapport 2008-2009, dat al door Artsenkrant kon worden ingekeken.
Uit het rapport, dat in principe in de loop van juni aan het parlement moet worden voorgesteld, blijkt dat het aantal gemelde euthanasiegevallen blijft stijgen. Zo werden er in 2007 nog 495 gevallen gemeld, tegenover 429 in 2006.

Regionaal verschil
Het verschil tussen het aantal Nederlandstalige en Franstalige aangiften blijft opvallend groot, met 656 gevallen boven en 166 onder de taalgrens. De balans tussen vrouwen (50,7%) en mannen (49,3) was afgelopen jaar meer in evenwicht.

Uit de cijfers blijkt ook dat de meeste euthanasiegevallen zich voordoen bij de leeftijdsgroep tussen 60 en 79 jaar (52%). In een kwart van de gevallen gaat het om 80-plussers. Er werd officieel geen enkel geval van euthanasie bij minderjarigen gemeld.

De euthanasiecommissie droeg de voorbije twee jaar ook geen enkel dossier over aan Justitie. Vijfentachtig procent van de dossiers werden onmiddellijk aanvaard. Slechts een kleine minderheid (4%) van de dossiers werd geopend voor opmerkingen, bij 11 procent van de dossiers werden meer preciseringen gevraagd.

Steeds vaker thuis
Tot slot blijkt uit het rapport dat euthanasie steeds vaker thuis wordt uitgevoerd. Het verschil met euthanasiegevallen in een ziekenhuisomgeving wordt almaar kleiner (44 versus 45%). Vermoed wordt dat euthanasie vanaf 2010 voor het eerst vaker thuis dan in het ziekenhuis wordt uitgevoerd. (belga/vsv)

11/05/10 05u21

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/962/Gezond...n-per-dag.dhtml

Mijn mening:
Euthanasie mag, maar het ligt aan de situatie. Wil je euthanasie plegen omdat je ziek bent en je geliefde hebt verloren? Dan mag het niet. Want over het verlies kan je over geraken. Ik zeg niet dat het van de ene op de andere dag over is. Maar met de tijd mindert je verdriet. Wanneer zou je dan wel euthanasie mogen plegen? Als je ongeneeslijk ziek bent.
Maar ik vind dat je nog altijd van dag tot dag moet leven. Wacht tot je dag komt, zonder het zelf uit te lokken. In het leven gebeuren veel slechte dingen, maar er gebeuren ook goede dingen. En aan die laatste moet je je optrekken!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th May 2010, 00:35
dominiquevandevliet dominiquevandevliet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Kasterlee
Posts: 80
Ik ben een voorstaander van euthanasie, mits er geen enkele andere uitweg is voor die persoon. Waar de grens ergens ligt weet ik niet. Ik spreek me daar ook niet over uit. Vaak willen terminaal zieke mensen niet meer verder leven. Indien ze er genoeg over nagedacht hebben en met deskundigen over euthanasie gesproken hebben, heb ik absoluut geen problemen met euthanasie. Mensen die echter altijd ongelukkig zijn (door bijvoorbeeld een aanslepende depressie) zien de zin van het leven vaak niet meer in. Als je in een neerwaartse spiraal terecht komt kan ik me voorstellen dat je het leven beu bent. Is het hier dan ethisch verantwoord om deze persoon te euthanaseren? Is euthanasie in eender welk geval ethisch verantwoord? Mijns inziens zal dit een delicaat twistpunt blijven.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th October 2010, 10:47
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
In België kunnen bewuste en handelingsbekwame meerderjarigen of minderjarigen met aanhoudend ondraaglijk fysiek of psychisch lijden als gevolg van een ernstige en ongeneeslijke aandoening, euthanasie aanvragen. De patiënt moet zich wel in medisch uitzichtloze toestand bevinden.

Er is vanuit Christelijke groeperingen kritiek geweest maar persoonlijk ben ik een voorstaander voor euthanasie. Je moet je leven kunnen eindigen hoe het is begonnen, zonder pijn. Als een patiënt ondraaglijke pijn en geen vooruitzichten meer heeft, vind ik het belangrijk dat ze zelf kunnen beslissen, samen met familie, wanneer ze uit hun leven stappen.

De familie kan rustig afscheid nemen, ze hebben het geaccepteerd. Zo kunnen ze het rouwproces beter verwerken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th October 2010, 13:08
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Twee gevallen van euthanasie per dag lijkt inderdaad erg veel. Toch is het een goed besluit dat mensen in een uitzichtloze situatie hierom kunnen vragen!

Voor dat de euthanasie uitgevoerd wordt is er een hele procedure die voorkomt dat er van deze mogelijkheid misbruik kan gemaakt worden.

Ik denk dat de keuze voor euthanasie een zware keuze is, zowel voor patiënt als voor familie, maar toch denk ik dat het voor de familie beter op deze manier kan gaan. Omdat zij zo gelijdelijk aan afstand van hun dierbare kunnen nemen. Weten dat dit de beste oplossing voor de patiënt is, kan dit een troost voor de familie zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.