actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th February 2010, 11:30
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Cannabis in mannenpil?

Cannabis in mannenpil?

16/02 Een pil op basis van cannabis zou ervoor kunnen zorgen dat de zaadcellen "opgebrand" zijn voor de ejaculatie, en zo dus een effectieve mannelijke anticonceptiepil vormen.

Onderzoekers hebben de startknop gevonden die zaadcellen aanzet tot zwemmen. De link kan niet alleen het verband tussen marihuanagebruik en de daling van de spermakwaliteit verklaren, maar meteen ook leiden tot een mannelijke anticonceptiepil.

Zaadcellen lijken fanatieke zwemmers, maar voor de zaadlozing zijn ze eigenlijk erg inactief om energie te sparen. In hun staart zitten zogenaamde Hv1-proteďnen, die fungeren als startknop en de zaadcellen pas aanzetten tot zwemmen na de zaadlozing.

De Hv1 proteďnen reageren op het extern alkalisch milieu van sperma na de zaadlozing. Ze zijn ook gevoelig voor bepaalde stoffen zoals anadamine, een stof die voorkomt rondom de vrouwelijke eicel en de zaadcellen zo een laatste "boost" geeft.

Mogelijke mannenpil

De nieuwe bevindingen zijn het werk van wetenschappers van de University of California en verschenen in het wetenschappelijke tijdschrift Cell.

"We zijn erg verheugd omdat we de molecule gevonden hebben die de pH-waarde binnen de zaadcel verandert en we weten nu ook hoe die molecule geactiveerd wordt", zegt hoofdonderzoeker Yuriy Kirichok. Daardoor wordt Hv1 een interessante potentiële basis voor een mannelijke anticonceptiepil. Het is immers vrij goedkoop om een middel te vinden dat Hv1, en daarmee de mannelijke vruchtbaarheid controleert.

Cannabis

Een van de stoffen waar de onderzoekers aan denken is cannabis, waarvan de actieve bestanddelen verwant blijken met anadamine. Uit onderzoek is eerder al gebleken dat mannen die regelmatig cannabis gebruiken vaak last hebben van een verminderde vruchtbaarheid.


Bron: gva

Mening:
Is dit goed nieuws? Het feit dat men meer weet over de manier om vruchtbaarheid van mannen te controleren, zal allicht niet slecht zijn. Maar of het zo positief is, dat men weet dat het via het gebruik van cannabis kan?
Ik kan me inbeelden dat er wel wat cannabisgebruikers dit als een extra voordeel zien en daarmee een drugsverslaving in de hand kunnen werken.
Er zijn natuurlijk ook nog tal van andere producten die verminderde vruchtbaarheid in de hand werken, daar staan velen vaak niet bij stil...
Iedereen moet ingelicht worden over alle gevolgen die het gebruik van bepaalde producten met zich meebrengen, maar om dit nu te publiceren als 'het nieuwe middel om onvruchtbaar te zijn', dat vind ik wel wat vergaand...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th February 2010, 15:12
Bram Jacobs Bram Jacobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Berlaar
Posts: 110
Een andere pil is misschien beter!

Langs de ene kant is het wel goed, zoals Anne al zei. Maar wat als jongeren het enkel gaan kopen als makkelijke manier om aan cannabis te komen en zo high te worden.
Ik vind dat ze in plaats van met een anticonceptiepil te ontwikkelen, er beter gedacht kan worden hoe maken we een pil voor het stimuleren van de zaadcellen. Er lopen genoeg mannen rond met een probleem met hun zaadcellen. Hier voor zouden de dokters beter een kopje koffie voorschrijven want zoals je hieronder kan lezen in een artikel uit 6 minutes press, maakt koffie het mogelijk om onze zaadcellen sneller te laten zwemmen.
Ik zou dus maar zeggen, mannen drink iedere dag een kop koffie of een glas cola!!

Vruchtbaarheidscontrole voor mannen

De controle over de mannelijke vruchtbaarheid zou kunnen gevonden worden via de Hv1 molecule die het sperma activeert om te zwemmen.

De Hv1 molecule die het sperma activeert om te zwemmen, reguleert tevens het pH peil in de cellen. Op die manier zou de Hv1 molecule de ontbrekende schakel vormen bij de controle over de mannelijke vruchtbaarheid. De bevinding werd door onderzoekers aan de University of California in San Francisco gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift 'Cell'.

De bevinding verklaart mee waarom marihuana gebruik mannelijke onvruchtbaarheid veroorzaakt. De cannabis doet het pH niveau in het mannelijk zaad toenemen zodat de zaadcellen wel zwemmen maar niet ver en lang genoeg om de eicel te bereiken. Als voorbehoedmiddel voor mannen is marihuanagebruik natuurlijk niet echt aan te bevelen, dus wordt het nog even zoeken voor met het onderzoeksresultaat aan de slag kan worden gegaan.

Overigens heeft caffeďne het tegenovergesteld effect. Uit eerder onderzoek aan de Sao Paolo University van Brazilië blijkt dat mannen die dagelijks koffie drinken krachtige en beweeglijke zaadcellen hebben in tegenstelling tot mannen die geen of weinig koffie verbruiken.

Sao Paulo Medical Journal - Semen analysis in fertile patients undergoing vasectomy
Acid Extrusion from Human Spermatozoa Is Mediated by Flagellar Voltage-Gated Proton Channel (pdf)


Bron/auteur: 6minutes Press/Marleen De Geest
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st April 2010, 19:09
daphne.nauwelaerts daphne.nauwelaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 99
Zijn mannen te vertrouwen...

Is een man die zegt dat hij aan de pil is, te vertrouwen?

Er wordt al jaren druk gesleuteld aan een anticonceptiepil voor mannen, met de nobele bedoeling vrouwen te vrijwaren van een permanente hormonenbehandeling om niet ongewenst zwanger te raken. De ontwikkeling van die pil zit momenteel in de fase van de klinische tests.

Ondanks het feit dat de mannenpil er nog niet is, wordt er al wel over haar consequenties nagedacht. De Journal of Family Planning and Reproductive Health Care stond daarbij stil bij een prangende vraag: is een man die zegt dat hij aan de pil is, te vertrouwen?

Het antwoord viel mooi uiteen in twee groepen: mannen waren ervan overtuigd dat zij de pil plichtsgetrouw zouden nemen, vrouwen zouden hun risico op een ongewenste zwangerschap niet willen laten afhangen van het woord van een man. Dat kan bezwaarlijk verrassend genoemd worden. Vrouwen hebben veel meer te verliezen bij een ongewenste zwangerschap dan mannen.

Zowel mannen als vrouwen vonden echter wel dat de pil voor mannen een goed idee was.

Vergeten

De voornaamste reden voor de twijfel inzake de betrouwbaarheid van de man, was niet de platte leugen om geen partijtje seks te missen, wel vergetelheid. De pil zou dagelijks moeten worden ingenomen, en vrouwen zijn er niet van overtuigd dat mannen die routine aankunnen. Farmaceutische bedrijven zijn overigens al op zoek naar mogelijkheden om de pil op de markt te brengen in de vorm van een implantaat dat jaren meegaat.

Het vakblad Sex Roles heeft een analyse gemaakt van de kwestie hoe mannen en vrouwen elkaar beoordelen in functie van het praten over condoomgebruik bij een vrijpartij. Vooral het oordeel over een vrouw hangt af van het gesprek. Als ze benadrukt dat ze het condoom actief wil inbouwen in het seksuele spel, wordt ze harder beoordeeld dan wanneer ze gewoon seks weigert als er geen condoom zou worden gebruikt.

Wat beantwoordt aan het gegeven dat van vrouwen moeilijker aanvaard wordt dat ze open voor een plezierige sekservaring uitkomen dan van mannen. Promiscue gedrag van vrouwen ligt nog altijd niet voor de hand.

Bron: www.knack.be
Eigen mening: Het zou natuurlijk wel handig, zijn als mijn vriend de pil zou nemen. Ik weet wel dat hij vergeetachtig is, dus ik denk niet dat ik altijd zo gerust zou zijn, dus ik zou ze waarschijnlijk gewoon zelf blijven nemen. Maar ik ben er zeker van dat er ook mannen zijn die niet zo vergeetachtig zijn en dat in sommige gevallen het dus wel handig zou zijn dat de man die pil neemt.
Als je geen vaste relatie hebt, gebruik je volgens mij best toch een condoom, tegen allerlei geslachtsziekten. Dus als die mannen waarmee vrouwen geen vaste relatie mee hebben dan liegen...dan hebben ze nog altijd dat condoom...
Als je een relatie hebt en je man vergeet zijn pil zal hij dat volgens mij wel vertellen(goedgelovig dat ik ben). Anders heb je volgens mij niet zo'n goede relatie. Maar volgens mij gaan veel mannen ook pilletjes tegen de hoofdpijn kunnen gebruiken: "Schat heb je de pil genomen, heel zeker? Ja toch hé?".
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd April 2010, 23:53
Tine Van den Langenbergh's Avatar
Tine Van den Langenbergh Tine Van den Langenbergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Zoersel
Posts: 78
Ik zou mijn man ook niet vertrouwen als hij de pil zou nemen in plaats van mij. Oké toegegeven, het zou wel handig zijn, maar als hij deze vergeten is ben jij wel zwanger! Terwijl de pil nemen zijn verantwoordelijkheid was. Als je zelf de pil vergeet te nemen en ongewenst zwanger wordt, kan je de schuld niet op een ander schuiven. Ik denk dat het inderdaad beter is dat de farmaceutische bedrijven blijven zoeken naar een anticonceptie voor mannen in de vorm van een implantaat. Zo hoeft de vrouw geen hormonen in de nemen en zich geen zorgen te maken over ongewenste zwangerschappen omdat haar man vergeetachtig is.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 24th April 2010, 13:36
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Zijn mannen te vertrouwen...

Ik vind dat mannen evenveel te vertrouwen zijn als vrouwen. Als een koppel ervoor zou kiezen dat de man een anticonceptiepil neemt (wanneer die op de markt is) dan kan de man daar toch zijn verantwoordelijk voor nemen. Er zijn ook vergeetachtige en nonchalante vrouwen, het is niet omdat je een man bent dat je daarom ook nalatig bent.
Dat mannen niet meer betrouwbaar zouden zijn wanneer ze anticonceptiepillen nemen is ook belachelijk. Zijn alle vrouwen dan wel betrouwbaar?
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 24th April 2010, 20:08
Tine Van den Langenbergh's Avatar
Tine Van den Langenbergh Tine Van den Langenbergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Zoersel
Posts: 78
Nee maar als je als vrouw weet dat je niet dagelijks eraan denkt om een pil te nemen, kan je altijd voor een implantaat gaan of prikpil en dergelijke. Maar wanneer een vrouw toch kiest voor de pil te nemen en deze vergeet en zwanger wordt, is dit haar eigen fout. Wanneer de man de pil vergeet te nemen en de vrouw ongewenst zwanger wordt, kan de vrouw de man verwijten dat hij de pil is vergeten te nemen. Ik denk dat dit wel een oorzaak kan zijn van conflicten, wantrouwen of echtelijke ruzies.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.