actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st April 2016, 10:03
Sarah.G*ivers Sarah.G*ivers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 78
Voor het eerst meer overgewicht dan ondergewicht in de wereld

Voor het eerst meer overgewicht dan ondergewicht in de wereld

Voor het eerst zijn er meer te dikke dan te dunne mensen op aarde. Niet omdat zoveel minder honger wordt geleden, wel omdat wie al genoeg voedsel had, nog meer is gaan eten.

Alles bij elkaar is het percentage wereldburgers met ondergewicht sinds 1975 met een derde afgenomen, blijkt uit een telling die The Lancet vandaag publiceert, terwijl het aandeel mensen met overgewicht in diezelfde periode harder is gestegen. Meer dan een op de tien mannen en ruim een op de zeven vrouwen zijn te dik: samen zijn ze al met zo’n 640 miljoen mensen.

De cijfers laten zien dat overgewicht onder mannen sinds 1975 is verdrievoudigd, en onder vrouwen verdubbeld. Dat betekent in de praktijk dat er 266 miljoen te dikke mannen en 375 miljoen te dikke vrouwen op aarde rondlopen.

Het betekent ook dat elke aardbewoner sinds 1975 per tien jaar anderhalve kilogram is bijgekomen. Gemiddeld dan, want in de VS (natuurlijk) en sinds kort ook in China leven bovengemiddeld veel te dikke mannen en vrouwen – de VS blijft overigens voorlopig nog wel koploper.

Volgens onderzoeksleider Majid Ezzati van het Imperial College is de balans daarmee omgeslagen en zijn er nu voor het eerst meer mensen op aarde die te véél dan mensen die te weinig te eten krijgen. In 1975 waren er nog twee keer zoveel ondervoeden als overvoeden.

‘Deze epidemie van vetzucht is niet te tackelen met meer medicatie of een paar extra fietssnelwegen’, zegt Ezzati. ‘Er moeten nu echt globale initiatieven worden genomen.' Hij pleit onder meer voor suikertaksen en vettaksen.

Bron: DS 01/04/2016

Mening: Wanneer ik dit artikel lees, ben ik toch wel onder de indruk. Ik wist dat er in sommige landen heel veel mensen overgewicht hebben, maar dat er tegenwoordig meer sprake is van overgewicht dan ondergewicht verwondert me. Net zoals in het artikel geschreven staat, zijn het de mensen die al veel eten ter beschikking hadden die nog meer gaan eten zijn. Ik vind dit artikel toch wel verontrustend, omdat ik denk dat het er ook niet snel op zal beteren, tenzij er maatregelen getroffen worden zoals het verhogen van de prijs van bijvoorbeed fastfood.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th May 2016, 13:20
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Meer overgewicht dan ondergewicht

Net zoals Sarah vind ik dit verontrustend nieuws, al verbaast het mij niet veel. Je zou ervan schrikken hoeveel mensen verslaafd zijn aan eten, hoeveel mensen voeding als troost gebruiken, als gezelschap ... . Dit zijn mensen die hulp nodig hebben. Ze zien dit vaak zelf niet in, dus het is vaak een moeilijke taak om deze mensen te helpen. Het ergste vind ik dat deze mensen zich volproppen terwijl er andere mensen op de wereld zijn die geen eten ter beschikking hebben. Het overtollige voedsel had beter geïnvesteerd kunnen worden in mensen die het echt nodig hebben. Het is erg jammer om te moeten zien hoe verdeeld de wereld is.
Het is niet gezond om overgewicht te hebben, dat weet iedereen. Het is daarom belangrijk om deze mensen met de neus op de feiten te drukken. Ze zullen het aanvankelijk niet willen geloven, maar het is belangrijk hen te overtuigen. Het is onmogelijk hen te helpen als ze zelf niet inzien hoe gevaarlijk hun eetgedrag kan zijn voor de gezondheid.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.