actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd May 2013, 10:46
j*smien.cavens j*smien.cavens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 111
'Minister kan negatieve advies Viktor moeilijk naast zich neerleggen'

Dinsdag moet de regering beslissen over het medicijn van de 7-jarige Viktor uit Aalst. Maar ze lijkt niet van plan om het dure medicijn dat de jongen in leven houdt, terug te betalen.

Viktor lijdt aan de zeldzame immuunziekte en alleen Soliris, een van de duurste geneesmiddelen ter wereld, houdt hem in leven.

Als het aan de Commissie Tegemoetkoming Geneesmiddelen (CTG) ligt, moeten de ouders de 18.000 euro per maand zelf betalen. 'Het lijkt hardvochtig, maar we worden vaak geconfronteerd met schrijnende dossiers', zegt professor Katelijne De Nys, voorzitter van de CTG.

Aan de beslissing gaan onderhandelingen met het bedrijf achter het medicijn vooraf. Maar farmareus Alexion weigert om de regering korting te geven in ruil voor een terugbetaling door de staat.

De woordvoerster van minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS) zegt dat de minister het advies van de commissie moeilijk naast zich kan neerleggen. Ook de regering hoopt nog op een tegemoetkoming van het bedrijf, dat zelf zegt dat het al 'zeer redelijke tegenvoorstellen heeft gedaan.'

In het Radio 1-programma De Ochtend zegt dokter Marc Noppen dat het stopzetten van Viktors behandeling geen optie is. Maar hij benadrukt dat het ziekenhuis de kosten niet op zich kan blijven nemen.

'Wat we zeker niet gaan doen is de factuur doorgeven aan de ouders. We hopen dat het gezond verstand zegeviert', klinkt het.

Bron: De Standaard, 01/05/2013

Eigen mening:
Ik kan moeilijk geloven dat de prijs van een medicijn zo hoog is, zonder de grote winst marges die ze er uit willen halen. Ik denk dat de productie van dit medicijn niet zo hoog moet liggen dan wat men er eigenlijk voor vraagt. Als men dit product produceert voor klein aantal mensen kan ik wel begrijp dat het duur is, maar zo duur?
Als Viktor de enige persoon in België is met deze ziekte, kan ik ergens wel begrijpen dat men niet iedereen kan helpen. Natuurlijk gaat men Viktor niets laten overkomen. Men moet wel tot een oplossing komen. Ik denk dat men het probleem moeten aanpakken van het feit dat het medicijn zo duur is. Er moet een manier zijn waardoor de productie van Soliris goedkoper wordt.

Laatst aangepast door j*smien.cavens : 2nd May 2013 om 11:02.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.