actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Vind je dat er op middelbare scholen condoomautomaten beschikbaar zouden moeten zijn?
Ja, zowel in de jongens- als in de meisjestoiletten. 26 76.47%
Neen, condooms kunnen ze beter elders halen, op school worden condooms waterballonnen 8 23.53%
Stemmers: 34. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th October 2004, 19:45
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
condoomautomaat op school

Naar aanleiding van die studie uitgevoerd door condoomfabrikant Durex pop ik hier de question. Neen, niet hoeveel keer u hebt gevreeën dit jaar, maar wel, een condoomautomaat op de middelbare school? Zou moeten kunnen of niet? Dit is dus gerict naar de ILSO'ers onder ons.


p.s: Als je achter het idee staat, maar de inrichtende macht op je toekomstige school er niet voor te vinden is, zou je dan toch pushen om het gedaan te krijgen?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th October 2004, 21:12
Davy V.H. Davy V.H. is offline
Oud-student
 
Geregistreerd op: Jul 2004
Locatie: Herentals
Posts: 559
Aangezien de gemidelde leeftijd tegenwoordig 17.2 jaar is wanneer ze "het" voor de eerste keer doen. Dan zou ik opteren voor ja. Maar enkel dan in de toiletten van het middelbaar. Die niet op alle scholen gescheiden(lager-secundair bedoel ik dan) zijn denk ik.

Maar er is zowiezo nog een probleem van voorlichting en dergelijke voor jongeren. Enkel die kast daar heenpoten is niet de oplossing. Er komt veel meer bij kijken.

Ik zou er ook geen draaikast van maken waarvan ze denken dat het een "sjiekenbak" is.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th October 2004, 21:28
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Talking

Over dat 'pushen' en vooral over de stand van zaken op onze eigen hogeschool...
Heeft iemand van jullie weet of onze Studentenraad ooit dergelijke vraag naar voren heeft geschoven richting 'schoolbeleid'?
Ik zou het anders wel raar vinden dat bij mijn weten alle andere soorten automaten (drank, snoep) in dat orgaan al wel degelijk aan bod zijn gekomen, meermaals zelfs de afgelopen jaren, maar dat het type waarover het hier gaat vooralsnog zorgvuldig gemeden is geweest...
Weet iemand van jullie hoe de vork aan de steel zit? Maar het kan natuurlijk ook nog altijd zijn dat het Vlaams gemiddelde van 105 keer/jaar (enquête Durex) behaald is zonder Vorselaar mee te tellen...

PS Davy, hoe smaakt dat?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 12th October 2004 om 21:50.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th October 2004, 21:34
sophiekecools's Avatar
sophiekecools sophiekecools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 21
'pro' met enkele bedenkingen/voorwaarden

Volgens studies zijn de jongeren steeds vroeger rijp. Ze denken alles te weten ivm seksualiteit en toch hoor je nog wekelijks dat er een minderjarige zwanger is... waar zit de logica? Ze weten alles over 'de bloemetjes en de bijtjes' maar toch ondernemen ze vaak niets om ongewenste zwangerschappen en/of SOA's te voorkomen...
Een condoomautomaat op school (het secundair weliswaar) zou idd gn slechte zaak zijn. Dan zitten ze bij de bron van de preventie...
Ik denk dat een soort 'preventie op school' ook goed zou zijn: confronteer de jongeren eens met iem die op zeer jonge leeftijd een kindje heeft gekregen (welke gevolgen zijn hieraan verbonden: financieel, emotioneel, professioneel...) of met iem die een geslachtsziekte heeft opgelopen door 'het' onveilig te doen. Ik denk dat we de jongeren zo wel kunnen sensibiliseren!!!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 12th October 2004, 22:02
Davy V.H. Davy V.H. is offline
Oud-student
 
Geregistreerd op: Jul 2004
Locatie: Herentals
Posts: 559
Citaat:
Originally posted by Barst


PS Davy, hoe smaakt dat?



Zoals een sessie RZL... slecht dus... hahahah
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 12th October 2004, 22:34
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Voor op een hoge school, ah is denk ik geen probleem, als we condooms nodig hebben halen we dat 'in de GB', bij de apotheker of voor de lucratievelingen in de sexshop (mét smaak, dus geen rzl rubbers ) zonder er verder stil bij te staan. Het is geen slecht idee om een voorstel te doen om het in onze toiletten te zien verschijnen, maar pushen... nah.

Voor een puber daarentegen, en we spreken allemaal uit ervaring, ligt de drempel ietswat hoger om een winkel binnen te stappen en condooms te kopen.

Ik zou niet graag hebben dat later een leerling op mijn school besmet wordt door een SOA, in het ergste geval het dodelijke HIV, en we dit hadden kunnen voorkomen door een simpele, goedkope preventie.

Probleem is, zolang het Vaticaan iedere vorm van contraceptie als een zonde ziet, blijft dit in veel private -Katholieke- scholen in Vlaanderen een delicaat punt waar je écht je nek voor moet durven uitsteken.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 12th October 2004, 22:46
Davy V.H. Davy V.H. is offline
Oud-student
 
Geregistreerd op: Jul 2004
Locatie: Herentals
Posts: 559
Voor meer info... http://www.durex.com/cm/GSS2004Results.asp

viel me op...

Who should teach sex education?

Almost half of respondents (47%) feel sex education should be taught by parents or guardians with just 27% believing it to be the responsibility of schools
Magazines, books or websites, healthcare professionals and the Government are the next most popular choices globally (all 6%)
Parents or guardians are most likely to be involved in sex ed in South Africa (77%), Switzerland (75%), Austria and the Netherlands (both 74%)
Schools are most likely to take the lead role in Norway, Sweden (both 60%), Denmark (50%) and France (46%)
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 13th October 2004, 19:59
Pieterjan's Avatar
Pieterjan Pieterjan is offline
------
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Herselt
Posts: 344
Zelf ben ik niet meteen voorstander voor zulke preventiemiddelen op school. Naar mijn mening is het niet de opdracht van de school om te fungeren als condoomverdeler. Een school zou zich omtrent seksualiteit beter bezig houden met een voorlichtingsles dan zomaar zonder bijkomende info een condoomautomaat te plaatsen. Met die voorlichtingsles bedoel ik niet de '100x' herhaalde feiten die we al 10 jaar weten, maar bijvoorbeeld de menstruatiecyclus, info omtrent de pil, ... en dergelijke. Het is verontrustend dat slechts minder dan 10% van de vrouwen écht weet wat de menstruatiecyclus nu juist is, of bijzonder "domme" vragen durven stellen over het gebruik van de pil. Veel vrouwen geraken nog steeds ongewenst zwanger omdat ze niet weten dat de pil zonder onderbreking moet genomen worden...
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 13th October 2004, 20:23
lindsiekenaerts lindsiekenaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: berlaar
Posts: 5
Het is misschien een raar zicht, condoomautomaten op de school. (De gedachte school-condoom-seks is misschien moeilijk te verkroppen voor sommigen. Het kan uiteraard niet de bedoeling zijn van overal op de toiletten, excuseer voor mijn woordgebruik, 'rampetampende' pubers tegen te komen)
Ik ben er gewoon voor te vinden om de drempel voor de jongeren wat lager te maken. Ook de scholen moeten hun ogen niet sluiten voor de problematiek in verband met ongewenste zwangerschappen en soa's. Door het plaatsen van een dergelijke automaat laat de school zien dat men echt begaan is met de jongere als persoon (niet alleen louter als leerling). Ik denk echt dat de jongeren dit gebaar kunnen appreciëren.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 14th October 2004, 09:11
Sara Sara is offline
Sara Bosman
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Brasschaat
Posts: 64
Het is idd moeilijk de link te leggen tussen school en sex. Maar in onze maatschappij vind ik dat de school zich meer moet kunnen open moet stellen voor dergelijke zaken. De lln kunnen er enkel maar baat bij hebben dat de school zich "modern" opstelt.
Maar vooraleer meteen met condoomautomaten binnen te vallen zou een projectdag of dergelijke rond dit thema meer, en positievere effecten met zich meebrengen.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 14th October 2004, 09:38
kmarien's Avatar
kmarien kmarien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Zoersel
Posts: 2
Ik sluit mij bij enkele meningen aan. Dit wil zeggen dat de school niet moet dienen als condoomverdeler. Maar een les sexuele voorlichting zou inderdaad een veel betere methode zijn om jongeren aan te zetten tot veilig vrijen. Zoals als eerder gezegd ken ik ook mensen die mits verkeerd gebruik van voorbehoudsmiddelen toch ongewenst zwanger geraakt zijn.
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 14th October 2004, 16:20
grietje85 grietje85 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Bouwel
Posts: 35
Het is misschien verstandig om de lessen sexuele voorlichting te moderniseren en uit te breiden. We hebben eens rondvraag gedaan onder de studenten uit het secundair en ze zijn niet te vreden over de lessen die ze nu krijgen. Ze zouden graag meer zelf vragen stellen ( over problemen waar ze mee te kampen hebben) en ze zouden graag hebben dat er meer tijd gemaakt wordt voor deze lessen. het is immers een belangrijk deel uit ons leven. Dus misschien moeten we eerst de voorlichting aanpassen zodat ze meer weten over seualiteit en seks en alles wat er bijhoort en dan het hebben over condoomautomaten in de scholen
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 15th October 2004, 12:42
katleen's Avatar
katleen katleen is offline
katleen
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Vorselaar
Posts: 446
Stuur een bericht via MSN naar katleen
Wink

Ik vind het zeker nuttig als er condoomautomaten op school zijn. Er zijn immers nog studenten, en meer dan je denkt, die een zekere schaamte voelen als ze bij de apotheek of weet ik waar condooms moeten vragen. Het zou niet mogen in deze tijd, maar daardoor raken ze mss wel in de problemen. Als je dan als school de condooms anoniem kan aanbieden, help je ook die mensen. En de school is voor iedereen toch een beetje een tweede thuis, je brengt er het grootste deel van je jeugd door!
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 19th October 2004, 17:54
yannick.staelens's Avatar
yannick.staelens yannick.staelens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Vlaanderen/Nijlen
Posts: 105
Ik sluit me ook aan bij het idee dat sexuele voorlichting nuttiger kan zijn. Maar een condoomautomaat in school zetten is volgens mij toch geen slecht idee.. De jongeren zijn al vroeg bezig met sex of de meeste mensen dit nu leuk vinden of niet. Het is beter van de jongeren op voorhand de condooms binnen hun bereik te zetten dan nadien te panikeren dat er iets fout is gegaan
__________________
Beter een beetje raar dan doodnormaal
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 21st October 2004, 08:27
Marie's Avatar
Marie Marie is offline
Admin
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Posts: 51
Jes, condoomautomaat!

Ik denk dat we hier niet moeten discussiëren over of het al dan niet de taak zijn van de school om jongeren een preventiemiddel aan te reiken. Ik denk dat we hier eerder zouden kunnen praten over de condoomautomaat zelf : waar hangen we die? Zou er iemand gebruik van maken? Ik zou nu niet direct willen dat een troep toiletbezoekers toekijkt welke ik prefereer...

Citaat:
Het is verontrustend dat slechts minder dan 10% van de vrouwen écht weet wat de menstruatiecyclus nu juist is, of bijzonder "domme" vragen durven stellen over het gebruik van de pil.


Oja en Pieterjan, jou post vraagt gewoon om een reactie : waar haal je die gegevens dat minder dan 10 % van de vrouwen weet wat een menstruatiecyclus is? De pil voor mannen weet jij daar ook maar iets over?
__________________

Laatst aangepast door Marie : 27th October 2004 om 14:13.
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 21st October 2004, 15:52
EllekeSmits EllekeSmits is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Oostmalle
Posts: 41
Vrouwen niks kennen van een menstruatiecyclus! Kende gij iets over uwe 'spuitcyclus'? Ik denk het niet! Allé, ik richt mij tot de wandelende encyclopedie, Davy? Weet jij daar niets van? Jij hebt toch super kwaliteit van sperma, zoals je het zelf zegt!
Met citaat antwoorden
  #17  
Oud 15th November 2004, 18:48
SuperJef's Avatar
SuperJef SuperJef is offline
Live fast, die young
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Meerhout
Posts: 142
Ik denk dat condoomautomaten op school geen slecht idee is. Seks is niet langer een taboe. Iedereen durft er tegenwoordig zijn zegje wel over doen en het begint al op zeer vroege leeftijd.
En wie heeft er nu geen zin in iets anders, leukers onder de schooluren ?
Met citaat antwoorden
  #18  
Oud 24th November 2004, 20:14
kellebelle kellebelle is offline
Kellebelle
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Nijlen
Posts: 39
Seks is tegenwoordig inderdaad niet langer een taboe meer, maar condoomautomaten op school vindt ik toch een beetje teveel van het goede. Wel vindt ik dat er meer condoomautomaten op openbare plaatsen moeten komen, zoals in cafés en in winkels, toiletten op fuiven, eventueel shop-o-matic. En niet alleen in discotheken. Seks moet zeker en vast veilig gebeuren en men moet jongeren stimuleren om het veilig te doen. Maar of men tegenwoordig zijn condooms al op school moet kunnen kopen, daar heb ik zeer sterk mijn twijfels bij...
Met citaat antwoorden
  #19  
Oud 25th November 2004, 00:00
KatrienS KatrienS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: 't Hasselt
Posts: 8
Enerzijds vind ik het plaatsen van condoomautomaten op school een goede zaak. Op deze manier worden er misschien meer ongewenste zwangerschappen en soa's voorkomen.
Anderzijds vraag ik me af, waar plaats je zo een ding? Op het toilet? In mijn secundaire school kwamen de lkr regelmatig controleren in de toiletten weliswaar om iemand te betrappen op roken... Maar ik kan me indenken dat het alles behalve plezant is voor een lln wanneer een lkr binnenkomt bij het 'draaien' van een condoom.
Volgens mij is er nood aan goede en degelijke sexulele voorlichting. Zou je op die manier de drempel om bv een apotheek binnen te stappen kunnen verkleinen? Dat zouden natuurlijk zeer geslaagde lessen zijn!
Met citaat antwoorden
  #20  
Oud 25th November 2004, 08:48
SuperJef's Avatar
SuperJef SuperJef is offline
Live fast, die young
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Meerhout
Posts: 142
Citaat:
Maar of men tegenwoordig zijn condooms al op school moet kunnen kopen, daar heb ik zeer sterk mijn twijfels bij...


Een kind komt meestal in het eerste geval in aanraking met seks op de school. Daar wordt er over gepraat bijvoorbeeld op de speelplaats. Ik denk dat het dan ook de taak is van de school om hier rekening mee te houden en preventief op te treden. Zij moeten de eerste stap zetten naar de leerlingen toe om hen hierover in te lichten. En daarmee bedoel ik degelijke inlichting, geen blabla en boem boem. Ik denk dat als men zeer preventief te werk gaat , er veel ziekte's en dergelijke kunnen worden vermeden. En bij deze preventie horen natuurlijk die condooms en dergelijke. Vermits de school de plaats is waar de leerling het meeste vertoeft denk ik dat het niet onlogisch is moesten deze op de school staan.

Citaat:
Anderzijds vraag ik me af, waar plaats je zo een ding? Op het toilet? In mijn secundaire school kwamen de lkr regelmatig controleren in de toiletten weliswaar om iemand te betrappen op roken... Maar ik kan me indenken dat het alles behalve plezant is voor een lln wanneer een lkr binnenkomt bij het 'draaien' van een condoom.


Ik denk dat de "jeugd" tegenwoordig niet meer zo verlegen is wat betreft die condooms en dergelijke. Iedereen praat erover. Ze gaan zich zeker niet schamen wanneer nu iemand ziet dat hij een "oh zo geweldige condoom" koopt.
__________________
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.