actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th October 2004, 17:16
Michai Geyzen's Avatar
Michai Geyzen Michai Geyzen is offline
Donkey!!
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Sint-Jozef Olen
Posts: 36
Question Hoofddoeken

Ik vrag mij af waarom moslim-vrouwen buiten de Arabische staten pleiten voor het behouden van het hoofddoek, terwijl vrouwen die in deze landen zelf wonen, er alles aan doen om vanonder dit juk vandaan te geraken. Net zoals het feit dat vrouwen in sommige landen niet op TV mogen verschijnen... (In de landen met welke godsdienst was dit ook al weer het geval?)

Jééé
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th October 2004, 12:44
Eve Eve is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Kessel
Posts: 8
Post Re: Hoofddoeken

Citaat:
Originally posted by Michai Geyzen
Ik vrag mij af waarom moslim-vrouwen buiten de Arabische staten pleiten voor het behouden van het hoofddoek, terwijl vrouwen die in deze landen zelf wonen, er alles aan doen om vanonder dit juk vandaan te geraken. Net zoals het feit dat vrouwen in sommige landen niet op TV mogen verschijnen... (In de landen met welke godsdienst was dit ook al weer het geval?)

Jééé


Ik vind het dragen van een hoofddoek niet nodig. Wij mogen in de klas ook geen pet dragen![IMG][IMG]xxx[/IMG][/IMG]

Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th October 2004, 14:28
Davy V.H. Davy V.H. is offline
Oud-student
 
Geregistreerd op: Jul 2004
Locatie: Herentals
Posts: 559
Re: Re: Hoofddoeken

Citaat:
Originally posted by Eve
Ik vind het dragen van een hoofddoek niet nodig. Wij mogen in de klas ook geen pet dragen![IMG][IMG]xxx[/IMG][/IMG]



Serieus? Ik heb er meestal toch 1 op...

Of ben ik meer dan de rest?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th October 2004, 10:13
reninca reninca is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: herentals
Posts: 13
Ik vind dat elke vrouw de vrijheid moet hebben om zelf te beslissen of ze een hoofddoek willen dragen. als je het gaat verbieden wordt je al even erg als de regimes die een hoofddoek verplichten.
je kan er beter voor zorgen dat deze vrouwen effectief de vrijheid hebben om te kiezen (door hen te helpen om onder de sloef van hun man/vader uit te komen) en hen dan effectief de KEUZE laten om te kiezen dan zomaar hen dingen te gaan verbieden!!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 12th October 2004, 19:26
inelens inelens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Berlaar
Posts: 6
hoofddoek ?

De discussie die in België aan de gang is, is volgens mij een héél andere discussie dan in Frankrijk. In Frankrijk is er een revolutie nodig geweest om kerk en staat te scheiden, concreet : om de wet van de 'laicité' door te voeren. Met andere woorden, scholen of andere openbare instellingen mogen daar al sinds een goeie tweehonderd jaar eigenlijk niemand toelaten die een godsdienstige overtuiging tentoonspreidt, of zélf enig religieus aspect kenbaar maken. Blijkbaar heeft menige moslimvrouw die wet niet ingekeken vooraleer ze zich in Frankrijk vestigde. In België is de situatie anders. Moslimmeisjes worden vaak naar katholieke scholen gestuurd omdat de stamvader des huizes heeft horen vertellen dat de kans op een goeie job hoger ligt als dochterlief katholiek onderwijs (lees : 'kwalitatief beter onderwijs') zou gevolgd hebben. Gevolg : hele hordes moslims op katholieke scholen (vooral in de grootsteden) mét hoofddoek. België volgt het voorbeeld van Frankrijk door de discussie aan te knopen, maar hier bestaat zo'n laicité wet helemaal niet ! En katholiek onderwijs staat bij ons ook al jaaaren niet meer voor wat het ooit stond, namelijk zuiver rooms katholiek, christelijk onderwijs in een keurslijf ! So what's the problem ? Stond het christianisme trouwens niet voor liefde en verdraagzaamheid, of waar las ik dat onlangs ?...
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 12th October 2004, 20:58
da "G" force's Avatar
da "G" force da "G" force is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: herentals
Posts: 9
weet je, ik vind die hele discussie rond al dan niet hoofddoeken een beetje overbodig. laat je het toe in je school om een pet of hoed te dragen, laat dan ook een hoofddoek toe. Laat je het niet toe een pet of hoed te dragen, dan moet de hoofddoek af. We willen toch iedereen gelijk voor de wet, niet? Maar het lijkt wel dat wanneer we de wet over de hele lijn toepassen, en ook moslims vallen onder die wet, of regel, dat we plots aan discriminatie of racisme doen. Ik ben het soms beu om zo politiek correct te moeten denken, of om op m'n tenen te lopen. Is er een verbod op hoofddeksels op een school, geld dat ook voor een hoofddoek. Niet racistisch, niet discriminerend....

Ik doe ook m'n schoenen uit, als ik ooit in een tempel kom waar die regel geldt. Ik zet ook een keppeltje op als ik een joodse tempel betreed. Dat zijn de regels, en als ik me daar wil begeven, houd ik me daar aan. Hetzelfde moet gelden voor wie hier een instituut met bepaalde regels wil betreden.

Als daar dan een probleem van gemaakt wordt, geeft dat mij niet echt een positief signaal op het gebied van bereidheid tot integratie, en wordt er zelf voor gezorgt dat de hele affaire opgeblazen wordt...

Laten we eerlijk zijn, er zijn wel belangrijkere zaken dan het al dan niet dragen van een hoofddoek, niet?

Soms moeten we de dingen wat meer relativeren, en in perspectief plaatsen..Het gaat hier tenslotte om een luxeprobleem..we mogen blij zijn dat er onderwijs is voor iedereen die het wil hier....
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 12th October 2004, 21:42
sophiekecools's Avatar
sophiekecools sophiekecools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 21
ik herinner me nog de betoging van moslimvrouwen die het hoofddoek in de scholen wilden behouden... MAAR dit waren er slechts een 300-tal... zegt dit genoeg?

natuurlijk moet elke school zelf beslissen hoe zij tgover deze materie staan...

wisten jullie dat het in Turkije zelfs VERBODEN is om in het openbaar verboden is om een hoofddoek te dragen?
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 13th October 2004, 18:11
inelens inelens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Berlaar
Posts: 6
daar hoofddoekje op, ginder hoofddoekje af

Wat je daar zegt over het feit dat elke school maar zélf moet beslissen of het een hoofddoek toelaat of niet, vind ik niet erg correct. Moeten we als land niet een beetje eenduidig zijn, zodat deze vrouwen en meisjes op z'n minst weten waar ze aan toe zijn...
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 13th October 2004, 19:48
Pieterjan's Avatar
Pieterjan Pieterjan is offline
------
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Herselt
Posts: 344
Wat bedoel ja daar juist mee? Want als de lijn wordt doorgetrokken wil dat natuurlijk ook zeggen dat er dus geen aanbod meer is van vrij onderwijs? Bv: het katholieke onderwijs mag zijn eigen regels bepalen omtrent bepaalde onderwerpen. Dat kan je hen niet zomaar ontnemen. Ik ga heel bewust naar een katholieke school omdat ik vind dat deze onderwijsinstelling kwalitatief beter is dan het gewone gemeenschapsonderwijs. Je zou tegen veel schenen schoppen door dat vrij onderwijs af te schaffen.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 14th October 2004, 13:29
inelens inelens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Berlaar
Posts: 6
Ik bedoel helemaal niet dat je het vrij onderwijs zou moeten afschaffen, want inderdaad vind ik ook dat het katholiek onderwijs een kwalitatieve meerwaarde biedt, en daarom niet om het specifiek christelijke aspect. Maar dat elke school zélf zou mogen beslissen of hun leerlingen hun hoofddoek ophouden ja dan neen, vind ik niet zo'n best idee.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 15th October 2004, 01:40
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question Vuurvaste hoofddoeken...

...en wat moeten we dan hier van vinden?

Door hoofddoek naar andere universiteit

BRUSSEL - Omdat ze hun hoofddoek in het lab niet wilden uitdoen, is een tiental studentes chemie en farmacie van de Brusselse universiteit ULB overgestapt naar de Université Catholique de Louvain (UCL). Daar staan vuurvaste hoofddoeken ter beschikking.


In de laboratoria van de Université Libre de Bruxelles moet de hoofddoek om veiligheidsredenen onherroepelijk uit. Alle hoofddeksels zijn er verboden omdat ze een te groot risico zijn voor de brandveiligheid. In de gewone leslokalen zijn petten, hoofddoeken en keppeltjes wel toegelaten.

Een tiental moslimmeisjes wist bij hun inschrijving aan de ULB van dat voorschrift niets af. En bij de eerste les chemie weigerden de studentes hun hoofddoek af te doen. Maar het reglement, dat sinds april bestaat, was onverbiddelijk.

Ook de meisjes wilden van geen wijken weten. En om hun studie brandveilig te kunnen afmaken, zetten zij ze nu voort aan de katholieke universiteit van Louvain-la-Neuve, UCL. Dat meldt de Franstalige krant La Libre Belgique .

Aan de UCL hoeven de studentes hun hoofddoek namelijk niet uit te doen. Voor vijf euro kunnen ze er een handgemaakte hoofddoek van vuurvaste materialen kopen. Dat is een 'uitvinding' van een chemiedocente aan het Institut Paul Lambin. Zij werd al lang geconfronteerd met gesluierde chemiestudentes, en bedacht dit als oplossing.

In tegenstelling tot in Frankrijk zijn bij ons alle scholen en universiteiten vrij in hun aanpak van de hoofddoek.


14/10/2004 (pl)

©Copyright De Standaard
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 15th October 2004, 01:57
Davy V.H. Davy V.H. is offline
Oud-student
 
Geregistreerd op: Jul 2004
Locatie: Herentals
Posts: 559
Jezus... gaan ze niet wat te ver dat doodgewone levensreddende situaties al onverbiddelijk moeten wijken voor dat domme hoofddoekje?

Stel je voor dat zo een doek in brand vliegt en de studente in kwestie smijt het brandende doekje willekeurig naar een kast in een Chemie lokaal. Dan kan je geluk hebben dat er niks brandbaars instaat... Maar kom...
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 17th October 2004, 18:48
Dimitri Lauwereys Dimitri Lauwereys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Grobbendonk
Posts: 34
zusters

Wat met de zusters in het onderwijs???
(hoofdoeken toestaan of niet...)
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 19th October 2004, 15:30
Roel's Avatar
Roel Roel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Westerlo
Posts: 77
Wink

Is dit niet op te lossen zoals het roken?
Id de gebouwen geen hoofdoeken, daarbuiten wel, maar niemand mag enige hinder ondervinden.
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 19th October 2004, 17:31
yannick.staelens's Avatar
yannick.staelens yannick.staelens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Vlaanderen/Nijlen
Posts: 105
Ik vind, zoals men in Frankrijk gedaan heeft een mooie oplossing.
Een wet die zegt dat het verboden is een hoofdoek te dragen in een school.
Iedereen is gelijk. Als wij geen pet mogen dragen waarom zij dan wel een hoofddoek?
__________________
Beter een beetje raar dan doodnormaal
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 21st October 2004, 10:16
reninca reninca is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: herentals
Posts: 13
meestal draag je een hoofddoek uit geloofsovertuiging. draag jij je pet om dezelfde reden?

het is gewoon niet simpel om zomaar je overtuiging opzij te zetten omdat iemand anders een regel opstelt daarover. daar zou iedereen toch akkoord mee moeten gaan??

las vanmorgen nog in de 'metro': enkele meisjes in turkije die gewoon stopten met naar school gaan omdat de school hen verbood een hoofddoek te dragen!
als ik dan moet kiezen tussen die meisjes mét hun hoofddoek naar school laten gaan of helemaal niet... dan weet ik het wel!
Met citaat antwoorden
  #17  
Oud 17th January 2005, 09:51
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Weet er hier toevallig iemand (iemand die godsd volgt ofzo) waarom die eigenlijk een hoofddoek moeten dragen? wat zegt de koran daar eigenlijk over?
ik dacht altijd dat dat was omdat ze de mannen niet in verleiding mochten brengen ofzo... Als dat de reden is dan kan ik niet anders pleiten dan de hoofddoek te verbieden want dat zou zowat de grootste zever zijn da'k al gehoord heb. Dat zou weeral bewijzen dat de mannen daar hoger staan dan de vrouwen...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #18  
Oud 31st January 2005, 17:36
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Meerderheid Vlamingen tegen hoofddoek op school of werk

Meerderheid Vlamingen tegen hoofddoek op school of werk

Zo'n 55 procent van 2.500 ondervraagde Vlamingen staat negatief tegenover het dragen van hoofddoeken op school of op het werk door moslimmeisjes. Dat en nog meer opmerkelijke resultaten staan te lezen in een enquête die de actiegroep Anti-Pest-Team-op-School hield in 25 Vlaamse steden of gemeenten.Zo'n 78 procent van de ondervraagden vindt dat pesterijen, geweld en onverdraagzaamheid in onze maatschappij de laatste jaren erg zijn toegenomen.

De verjaringstermijn voor pedofiliemisdrijven mag voor 80 procent van de ondervraagden tot 30 jaar verlengd worden. Zo'n 86 procent staat dan ook positief ten opzichte van een meldpunt waar eventuele slachtoffers terecht kunnen voor hulp of informatie zowel op lokaal, regionaal als Vlaams niveau.

Op het gebied van onderwijs ziet 73 procent graag de oprichting van een neutrale, laagdrempelige ombudsdienst voor alle netten van het Vlaams onderwijs. Daarnaast staat 68 procent positief ten opzichte van het idee om directeurs en internaatbeheerders om de twee of drie schooljaren door de ouders, leerkrachten en personeelsleden te laten evalueren door middel van een anonieme vragenlijst.

Opmerkelijk is dat liefst 76 procent van de ondervraagden meer aandacht en middelen wenst voor leerlingen met een fysieke of mentale handicap en aan leerkrachten en opvoeders van deze groep leerlingen.

Eén van de negatieve resultaten die uit de bevraging kwam, is dat meer dan de helft van de ondervraagden negatief staat ten opzichte van het dragen van een hoofddoek door moslimmeisjes of -vrouwen op het werk of op de school. Ook een minpunt is dat slechts 48 procent geen mening of totaal niets afweet van het bestaan van de anti-pest-wet van 11 juni 2002.

De resultaten worden nu overgemaakt aan onder meer Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke en directeur-generaal van het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs Mieke Van Hecke.

HLN 31/01/05 16u25
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #19  
Oud 1st February 2005, 11:33
katleen's Avatar
katleen katleen is offline
katleen
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Vorselaar
Posts: 446
Stuur een bericht via MSN naar katleen
Ik ben ook meer voorstander van een eenduidige regel.. Geen hoofddeksels in de gebouwen. Zo wordt er niemand voorgetrokken. En als ze naar een katholieke school willen gaan, moeten ze die regels volgen of naar een ander onderwijsnet gaan!
Met citaat antwoorden
  #20  
Oud 12th February 2005, 15:29
*Sara*'s Avatar
*Sara* *Sara* is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: G'donk
Posts: 8
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Weet er hier toevallig iemand (iemand die godsd volgt ofzo) waarom die eigenlijk een hoofddoek moeten dragen? wat zegt de koran daar eigenlijk over?
ik dacht altijd dat dat was omdat ze de mannen niet in verleiding mochten brengen ofzo... Als dat de reden is dan kan ik niet anders pleiten dan de hoofddoek te verbieden want dat zou zowat de grootste zever zijn da'k al gehoord heb. Dat zou weeral bewijzen dat de mannen daar hoger staan dan de vrouwen...

Ik heb diezelfde vraag vorig jaar nog gesteld aan een mannelijke moslim. In de koran staat blijkbaar dat de vrouwen die op de velden aan het werken waren, te schaars gekleed gingen en dus idd de mannen in verleiding brachten. Er staat iets in over dat ze meer bedekt moeten zijn ofzo. Nergens staan er letterlijke voorschriften over wat wel en wat niet mag. De concrete regels die eruit zijn gekomen, zijn te danken aan een, jawel, MANNELIJKE interpretatie...
En om die reden ga ik volledig akkoord met wat Michai als eerste gepost heeft. Hier in België en de rest van West-Europa is het makkelijk om voor jezelf uit te maken wat je wil en wat niet. Maar in die extreme moslimlanden strijden en sterven vrouwen om onder het mannelijk juk uit te komen! UIt respect voor die vrouwen alleen al zou ik als Belgische moslim-vrouw weigeren zo'n vod (sorry voor allen die door dit woord op hun teen zijn getrapt) op mijne kop te zetten!!
(Ik meen mij trouwens te herinneren dat de post uit een kleine discussie tussen ons is ontstaan )

Diezelfde man beweerde overigens dat zijn vrouw geen hoofddoek droeg en dat hij akkoord ging met haar keuze, MAAR dat hij zou teleurgesteld zijn als zijn dochter dat ook zou beslissen, omdat hij dan het gevoel zou hebben dat hij in zijn opvoeding gefaald had. Vreselijk toch?!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.